Sedm příznaků, že vám chybí vitamín D

Sedm příznaků, že vám chybí vitamín D Cindy Kerberova, Klára Antošová 4.12.2017 foto: Getty Images
Nedostatkem vitaminu D trpí až čtyři z pěti lidí. Podle čeho poznáte, že vám schází? Co to může způsobit? A co s tím?

Krátké dny a nedostatek slunečního svitu během zimního období se ve výsledku odráží nejen na kvalitě naší pleti, ale i na náladě, psychice - a celkovém zdraví vůbec. Také vás v poslední době často napadá, že se v létě cítíte mnohem lépe než v zimě? Slunce nás jednoznačně nabíjí dobrou náladou, energií, ale i vitaminem D. Až 90 procent vitaminu D totiž získáváme ze sluníčka. Vlivem působení ultrafialového záření si naše tělo tento "sluneční" vitamin umí samo vyrobit. V zimním období je však náš organismus odkázán na jeho příjem většinou pouze z jeho potravinových zdrojů. 

Podle výzkumu trpí nedostatkem vitaminu D až čtyři z pěti lidí. Ovšem s tímto problémem se nepotýkají jenom Češi. Řeší to i ostatní země. Výjimkou jsou pouze severské státy – Norsko, Švédsko, Finsko apod. – a to díky vysoké spotřebě ryb. Andrew Thomas, zakladatel společnosti BetterYou, k tomu říká: "Náš nezdravý životní styl, průmyslově zpracované potraviny a nadužívání ochranných slunečních krémů, to vše vede na severní polokouli k dramatickému nárůstu deficitu vitaminu D.” A proč vlastně vitamin D potřebujeme? "Vitamin D je pro naše tělo nezbytný. Hlavním účinkem je vstřebávání vápníku střevem, má přímý účinek na kostní tkáň, působí na zachování dobrého stavu kostí a zubů. Svou úlohu sehrává i při procesu dělení buněk a podporuje funkci našeho imunitního systému. Jeho nedostatek může mít vliv na svalovou sílu, kardiovaskulární systém, imunitní systém, buněčné dělení i celkové fungování našeho organismu. Zejména pokud nemáme dostatek slunečního svitu, pracujeme v kancelářích či jednoduše není slunečné období, je potřeba jej doplňovat cíleně," říká MUDr. Zuzana Kala Grofová, specialistka na klinickou výživu. 

7 příznaků, které vám jasně signalizují, že vám chybí vitamin D

1. Jste smutní

Serotonin je hormon, který přímo úměrně ovlivňuje náladu a psychické rozpoložení. Bylo zjištěno, že jeho hladina se automaticky zvyšuje s přímým slunečním zářením a naopak snižuje s minimálním svitem slunce. Nižší hladiny serotoninu v mozku mají spojitost i s absencí vitaminu D. Podle studie American Journal of Geriatric Psychiatry jsou lidé s velmi nízkými hladinami vitaminu D 11x náchylnější ke vzniku depresí. S nízkou hladinou vitaminu D v těle je spojeno i riziko změn nálad a melancholie.

2. Bolí vás kosti a svaly

Každý pohyb cítíte a máte pocit, že vás přejel parní válec? A to jste ani nebyli nikde cvičit, ani jste nevyvíjeli jinou aktivitu, která by bolest mohla způsobit! Ráno se vám třeba hůř vstává z postele a cítíte se tak nějak "zatuhlí". Může to být právě nedostatkem vitaminu D. Bolest pohybového aparátu je s tímto deficitem spojena poměrně úzce.

3. Cítíte se slabí

Když tělu chybí vitamin D, můžete pozorovat, že jsou vaše svaly oslabené a vy unavenější. Každodenní činnosti, ať už je to chůze do schodů, nebo třeba návštěva fitka, vám tak mohou připadat jako zdolávání Mount Everestu.

4. Nemůžete spát

Trápí vás nespavost, s níž jste nikdy dřív problém neměli? Možná vše svádíte na stres a přemíru povinností, které vám nedají spát. Může za ní ale stát i nízká hladina vitaminu D v těle.

5. Snížená vytrvalost 

Pokud se vaše kondice z nejasných důvodů zhoršuje a vytrvalostně nestačíte na věci, které vám předtím problémy ani v nejmenším nedělaly, zpozorněte. Vitamin D působí i na fyzickou vytrvalost.

6. Přecitlivělost

Tělo volá po vitaminu D různými způsoby. Jedním z projevů může být i zvýšené vnímání hmatových vjemů. Kůže je citlivá a i běžný dotek může být rázem nepříjemným.

7. Vysoký krevní tlak

Málokdo si uvědomuje, že vysoký krevní tlak může být i známkou nedostatku živin a důležitých vitaminů v našem těle. Mezi ně patří i vitamin D.

Jak můžete udržet hladinu vitaminu D pod kontrolou?

Vitamin D lze doplňovat i pomocí některých vybraných potravin. Nachází se v tresčích játrech, ústřicích, kaviáru či jikrách i v některých částech tučných ryb, jako je např. losos atlantický. Pokud rybám neholdujete, vitamin D obsahují také hovězí játra či vaječné žloutky. "Určité množství vitamínu D sice obsahují mléko a mléčné výrobky, nicméně jeho hlavním zdrojem je rybí tuk,” říká MUDr. Petr Tláskal, CSc. z Fakultní nemocnice Motol. A úplně ideální řešení? Vydejte se za sluncem! Jeďte v zimě na sluneční dovolenou. Ta vám dobije nejen baterky, ale díky přímému kontaktu vaší pokožky se sluncem i doplní vitamin D. Z potravy totiž přijímáme pouhých 10 % tohoto vitaminu.

 

Co jedí modelky o Vánocích?

Na čem si budou letos o Vánocích pochutnávat tři české modelky?

Chcete zhubnout? Zkuste to s hypnózou

Zní to až příliš dobře, než aby to mohla být pravda. A přece se najde čím dál více lidí, kteří místo cvičení a frustrujících diet volí hubnutí pomocí hypnózy.