Druhé jednání Marca Jacobse

Marc Jacobs zažil během své kariéry mnoho vzletů i pádů. Jeho brand si však již od 80. let zachovává přízeň a obdiv celebrit i fashion průmyslu. Nyní se zdá, že návrhář chytá druhou mízu, ovšem bude to stačit, aby překonal nástrahy, které přinesla epidemie koronaviru?

 

Raketový start 

Jacobsovu cestu na vrchol urychlil Robert Duffy, výkonný ředitel Reuban Thomas, v roce 1983, který okamžitě rozpoznal jeho talent a představil jeho grunge výtvory masám. Toto duo poprvé uvedlo kolekci pod vlastním labelem v roce 1986 a mladý návrhář byl i brzy na to oceněn CFDA/Perry Ellis Award za módu.  

V devadesátých letech upoutal pozornost celebrit jako Winona Ryder, Sophia Coppola či Chloë Sevigny a získal tak múzy, které oblékal na červené koberce. V té době se začalo jeho společnosti opravdu dařit a získala mezinárodní rozměr. V roce 1997 se dokonce zařadila do portfolia LVMH. Po ztrátě vlastnictví své firmy se stal Marc Jacobs kreativním ředitelem Louis Vuitton.  

Vlna úspěchu pokračovala i počátkem nového milénia, kdy návrhář představil v roce 2005 “Stam” – kabelku považovanou za novou IT bag. Stejně jako Birkinka či Lady Dior byla i tato taška pojmenována po celebritě. V tomto případě jí byla supermodelka Jessica Stam.  

V tomto období si Jacobs získával i uměleckou autoritu, když značce Louis Vuitton vtiskl moderní nádech. Jeho nejpamátnější jsou pravděpodobně fashion spolupráce s osobnostmi jako Stephen Sprouse, Richard Prince a Yayoi Kusama, které francouzskému luxusnímu domu opět vnukly zářivé barvy a nové printy. Marc opustit tuto prestižní pozici kreativního ředitele v roce 2013. 

 

Bottega Veneta spustila nový digitální magazín

elle.cz

Odpojení 

V té chvíli jako by ztratil své mojo. Navzdory své počáteční symbióze s populární kulturou se všemi svými odkazy, díky které mohl konkurovat svou svěžestí i tradičním luxusním značkám, nyní sám připouští, že “není v kontaktu s dnešním světem.” Tento nesoulad následovaly okamžitě i klesající zisky a značka ztratila kontakt s mladou generací. Poté přišlo velice nečekané oznámení, že společnost spouští i druhý, cenově dostupnější brand, Marc by Marc Jacobs. Ten měl dohnat ušlé příjmy, ovšem spíše však vyvolal jen veřejné zmatení. Velké obchodní domy kupovali levnější kousky a začali přehlížet tradiční kolekce a nikdy nevěděl, jak tyto dvě linie od sebe rozlišovat. A netušil to ani sám Jacobs, který na jednu stranu tvrdil, že nízká i vysoká móda by měly jít ruku v ruce a na stranu druhou, že nejde jen o “chudého příbuzného”. Ovšem o co tedy?  

Jak jistě můžete sami odhadovat, Marc by Marc Jacobs neměl dlouhého trvání. Na jeho místě se vystřídalo mnoho výkonných ředitelů a osud značky byl zpečetěn v roce 2017, kdy LVMH stoplo výrobu pánské kolekce.  

 

 

Excentrický návrat 

Jakkoliv se zdál být po tomto nevydařeném pokusu Marc Jacobs irelevantní jeho značka si i přes všechny tyto peripetie stále udržela přízeň známých osobností. Ovšem popularita se ne vždy rovná počtu prodaného zboží. Ale jak se zdá, Jacobs, kdysi odpojený od reality, ji začíná dohánět. Jeho reputace stoupá především u mladých spotřebitelů a značka, která se vždy vyhýbala sociálním médiím je začala využívat ve svůj prospěch. Její message je nyní jasná a kolekce dýchají sebevyjádřením a čiší z nich vzpurný duch. Možná právě proto tyto kousky oblékají hvězdy jako Bella Hadid, Billie Eiliish, Issa Rae či Dua Lipa a nejsou za to placené.  

V roce 2018 představil Marc Jacobs snapshot bag a byl to instantní instagramový úspěch. Tento krok se také dá považovat za návrhářův pomyslný comeback na výsluní. Když navíc kabelku oblékla i Lily Colins v seriálu Emily in Paris, bylo skoro vyhráno. Jacobsova nová přitažlivost se však neomezuje pouze na cenově dostupné doplňky, ale čerpá i z nostalgie 90. let a z aktuálních sociálních témat. Důkazem tom je i polysexuální kolekce. Vypadá to, jako by Marc znovu našel svou mladistvou inspiraci a nesmlouvavý postoj.  

Zdá se, že i v době pandemie si Marc Jacobs zvládá prosadit své dramatické a extravagantní představy. A ačkoliv se posledního fashion weeku nezúčastnil, stále vzpomínáme na jeho předešlou show, které se účastnila i Miley Cyrus. Jeho maximalistické výtvory a logománie si získávají fanoušky po celém světě, a ačkoliv je trajektorie jeho společnosti kvůli covidu opět lehce nejasná, zdá se, že jeho sdělení společností rezonuje a bude vyslyšeno. Možná je to právě toto narušení normál, které návrhář potřeboval k tomu, aby se probudil z letargie.  

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Saka, obleky a blejzry aneb ať žije powerdressing!

elle.cz