Lepší než originál? 5 hereckých es, která téměř překonala své vzory

Ana de Armas jako Marylin Monroe

Marilyn Monroe je od 50. let, kdy vrcholila její hollywoodská kariéra, až dodnes jedním z největších sexsymbolů světové kinematografie. Přesto, že od její smrti uplynulo už 60 let, lačný zájem o její osobu neuvadá, stejně jako nevyhasíná její vliv na popkulturu. Toho využil Netflix, když po více než desetiletých přípravách právě pouští na své obrazovky film Blonde (Blondýnka). Snímek spojující dokument i fikci, líčí velmi surovým způsobem kariéru, osobní život i psychické problémy, se kterými byla Marylin Monroe dennodenně konfrontována. V amerických kinech je film striktně mládeži nepřístupný, ale úspěch, který sklízí v předpremiérách na filmových festivalech naznačuje, že půjde o žhavé želízko v bitvě o nejvyšší filmové ocenění – Oscary.

Lví podíl na vynikajícím přijetí dosud nejambicióznějšího dramatického portrétu Marylin Monroe má herečka Ana de Armas, která slavnou blondýnku ve snímku ztvárnila. Herečka kubánského původu je podle Brada Pitta, který byl jedním z producentů tohoto filmu, přesně tou osobností, kterou pro roli Marylin hledali. Podle něj melancholickou a okolím zneužívanou Marylin vystihla s věrností, hlubokým osobním prožitkem i s velkou odvahou. Terčem kritiky se sice u některých recenzentů stal její přízvuk, ale pro většinu publika je výkon Any de Armas opravdu vynikající a i ona bude aspirovat na to, aby po udílení Oscarů třímala jednu ze zlatých sošek ve své ruce.

Austin Butler jako Elvis Presley

Dalo se tušit, že když si jako téma život a kariéru Elvise Presleyho zvolí tvůrce filmů Moulin Rouge a Velkého Gatsbyho Baz Luhrman, nebude se jednat o žádný nudný vzpomínkový dokument. Luhrmannův Elvis nejde tradiční životopiseckou cestou mapující rok po roce život slavného zpěváka, ale spíše se snaží zprostředkovat strhující efekt, jaký Presley ve svojí době na publikum měl. Desetiminutová standing ovation po promítání snímku na festivalu v Cannes dokazuje, že se mu to více než povedlo.

Jednou z příčin bude bezpochyby obsazení Austina Butlera do hlavní role Elvise. Herec, který stejně jako Elvis disponuje půvabně krásnou tváří s přidrzlým výrazem, fenomenálním hlasem i pohyby, dal do role Elvise všechno. Přečetl všechny životopisy, viděl všechny dostupné filmy a dokumenty, měsíce se učil zpívat, hrát na kytaru a hýbat jako Elvis. Vyplatilo se. Ačkoli je snímek v kinech teprve od letošního června, už teď je Austin Butler považovaný za nejlepšího představitele Elvise ze všech. Na žebříčku filmových Elvisů přeskočil například i Kurta Russela nebo Jonathana Rhys Meyerse.

Rami Malek jako Freddie Mercury

Když v roce 2018 proletěl film Bohemian Rhapsody českými kiny, podařilo se mu nevídané – sesadil z trůnu do té doby nejnavštěvovanější snímek všech dob Avatar. Příběh kapely Queen a jejího frontmana začíná bleskovým vzestupem, pokračuje velkolepými životními kotrmelci a končí strhujícím vystoupením na koncertě Live Aid v roce 1985, který je dodnes považovaný za nejvelkolepější rockovou událost všech dob. Geniální hudba skupiny Queen i pohnutý příběh Freddieho Mercuryho se ukázal jako perfektním tahákem pro diváky všech věkových kategorií. Kvůli nebývalému úspěchu se dokonce uvažuje o pokračování snímku, které by mapovalo dobu od koncertu Live Aid do doby Freddieho smrti. Jeho tvůrci by určitě rádi navázali na komerční i kulturní úspěch prvního dílu, který byl korunován čtyřmi Oscary.

Jeden z nich na poličce přistál i představiteli Freddieho Mercuryho, Rami Malkovi. Herec egyptského původu se po castingu musel naučit hrát na klavír a navštěvovat intenzivní pěvecké lekce, aby byl schopen hudebně náročnou roli Freddieho zvládnout. Do té doby nepříliš známému herci se rolí Freddieho Mercuryho takřka přes noc otevřely dveře nejen do filmového světa, ale přímo do filmového nebe. Kromě slávy a Oscara role Rami Malekovi přinesla i lásku – s Lucy Boynton, představitelkou Freddieho životní lásky Mary Austenové, se stali párem i ve skutečnosti.

Colin Firth jako Král Jiří VI.

Film Králova řeč z roku 2010 sice není novinkou, ale díky britské královské rodině, která je v těchto dnech ve středu pozornosti celého světa, opět nabírá na aktuálnosti. Colin Firth v něm přesvědčivě ztvárnil krále Jiřího VI., otce nedávno zesnulé královny Alžběty II. A dědečka novopečeného britského krále Karla III. Za roli koktavého královského nekňuby, který s pomocí své královské manželky a logopeda překoná vrozenou vadu řeči a vyroste v impozantního státníka, získal přesvědčivý Colin Firth dokonce Oscara. Jeho závěrečná řeč, ke které během celého filmu spěje a která dokáže nalít britskému lidu do žil odvahu postavit se Hitlerovi, je skutečnou řečí krále Jiřího VI.

Ačkoli je sestra Colina Firtha logopedkou, s přípravami na roli mu nepomáhala. Prohlásila, že přece nebude nikoho učit mluvit špatně. Souhlas královu řeč použít jako námět pro film, udělila scénáristovi Davidu Seidlerovi samotná královna matka. Její dcera, královna Alžběta II. si nechala snímek o svém otci promítnout a vyjádřila se jak o něm, tak o hereckém výkonu Colina Firtha velmi pochvalně.

Margot Robbie jako krasobruslařka Tonya Hardingová

Jako jediný z pětice vybraných filmů je tento spíše komediálně laděný. Margot Robbie v něm vystupuje jako americká krasobruslařka Tonya Hardingová, která ačkoli byla nesmírně talentovaná, nechala se unést svou poněkud přízemní povahou. Paradoxně tak spíše proslula útokem na svou rivalku Nancy Kerriganovou než tím, že se jí jen pár let předtím podařilo jako první skočit trojitého axela. Ukázalo se, že útok na soupeřku spočívající ve zranění nohou železnou tyčí objednal manžel Tonyi Hardingové s cílem vyřadit Nancy Kerriganovou nejen z účasti na olympiádě v Lillehammeru, ale celkově ukončit její kariéru.

Margot Robbie ztvárnila nekoordinovanou a afektovanou krasobruslařku více než přesvědčivě. Perfektně vystihla nekorektnost a omezenost hlavní hrdinky, která místo soupeřky zničila sama sebe. Ačkoli Margot Robbie umí jako členka amatérského hokejového týmu velmi dobře bruslit, před začátkem natáčení trénovala bruslení téměř každý den několik hodin po více než čtvrt roku. Nicméně sama prohlásila, že i kdyby tímto způsobem trénovala deset let, trojitý axel by nikdy v životě neskočila. V krasobruslařských scénách ji proto pomohly vizuální efekty.
 

Zdroj: ČSFD, YouTube, iDnes.cz, Informuji.cz