Steven Spielberg: Životní zpověď mistra strachu a zábavy

Otec filmových ikon

Steven Spielberg má na svém uměleckém kontě všechno. Ikonické filmové hity, miliony fanoušků, obrovské komerční úspěchy svých děl, ocenění kritiků a znalců filmu, včetně těch nejvyšších oscarových a své jméno zapsané zlatem v análech světové kinematografie. Díky němu vznikly filmy, na které se díváme i po několika desetiletích od jejich premiéry a stále je milujeme. Namátkou můžeme zmínit žraločí klasiku Čelisti, dobrodružné filmy o Indianu Jonesovi, E.T. mimozemštana, sci-fi Jurský park, válečné Schindlerův seznam a Zachraňte vojína Ryana, rozvernou komedii Chyť mě, když to dokážeš, hořkosladký Terminál, muzikál West Side Story a jeho nejnovější dílo Fabelmanovi. Právě poslední zmíněný film je aktuálně v kinech a má – jak jinak – nakročeno k dalšímu diváckému i akademickému úspěchu. A to i přesto, že se říká, že ho Spielberg natočil především pro sebe. Je to totiž snímek částečně autobiografický, do kterého Spileberg promítnul vzpomínky na své dětství, rodinu a cestu za statusem nejlepšího světového režiséra posledních pěti dekád. Nejedná se ale o žádný suchopárný autobiografický dokument. Film nepostrádá drama, napětí ani humor zabalené do typické spielbergovské atmosféry.

Sonda do vlastní rodiny

Zavede nás do 50. let, kdy se malý Sammy Fabelman, aka Steven Spileberg, poprvé podívá se svými rodiči do kina. Se stříbrným plátnem zažije lásku na první pohled a od té chvíle pomocí tatínkovy kamery začíná točit svá první filmová dílka. Pro svou vášeň časem dokáže strhnout kamarády a rodinu, především svou umělecky založenou matku, kterou si zahrála Michelle Williams. Točí všechno, rodinné výlety, inscenované nehody svých dětských vláčků, westerny i válečné snímky s velkým štábem. Ačkoliv velkou část snímku zabírají Sammym točené scény, nejsou Fabelmanovi žádným filmovou kronikou Spielbergovy kariéry. Je to rodindrama na jedné straně zachycující napětí mezi členy rodiny způsobené rodinným tajemstvím, na druhé vzájemnou lásku, která zabraňuje konflikty hrotit a zničit vzájemná pouta. I přesto, že se všechny konflikty řeší „nehollywoodsky“ obyčejněji a realističtěji, neubírá to filmu na přitažlivosti. Naopak se s ním můžou diváci lépe ztotožnit, protože jim spíše připomene situace, kterými si prošli také. Nouze není ani o humor, nostalgii, melancholii a především o lidskost. I vyhrocené okamžiky  a vzpomínky na horší období působí dojmem, že na ně Steven Spielberg vzpomíná vlastně docela rád.

Paradoxy života

V optice Spilebergovy fenomenální kariéry působí směšně fakt, že mu byla v mládí třikrát zamítnuta přihláška na filmovou školu University of Southern California. Když tady v roce 1994 získal čestný titul a o dva roky později se stal členem správní rady univerzity, zavtipkoval: „Nakonec jsem si cestu dovnitř musel koupit.“ Komerčními úspěchy je jeho kariéra dlážděná. Třikrát se mu podařilo natočit nejvýdělečnější film. Čelisti více než ztrojnásobily tehdejší rekord, když v roce 1975 vydělaly 470 milionů dolarů. Poté, v roce 1982, svrhl Star Wars z místa číslo jedna E.T. mimozemšťan, svým vydělkem792 milionů dolarů. A E.T. byl překonán Jurským parkem, který v roce 1993 celosvětově utržil 914 milionů dolarů.

Osobní záležitost

Úžasný je i fakt, že Jurský park natáčel Spileberg zároveň s Schindlerovým seznamem. Přes den natáčel Schindlerův seznam a v noci stříhal Jurský park. Ten se v roce svého uvedení stal nejvýdělečnějším filmem, který kdy byl natočen, a Schindlerův seznam zase získal 7 cen Akademie, včetně nejlepšího filmu a nejlepší režie a je všeobecně považován za Spielbergovo největší umělecké dílo. Spileberg sám považuje tento film za velmi osobní, protože pochází z ortodoxní židovské rodiny. A ačkoli i tento film byl obrovským kasovním trhákem, který vydělal 322 milionů dolarů, Spielberg z něj nikdy neutržil ani cent. Všechny peníze věnoval nadaci Shoah Foundation, která uchovává svědectví těch, kteří přežili genocidu, včetně holocaustu. Spielberg dodnes odmítá podepsat smlouvy na jakékoli memorabilie související se Schindlerovým seznamem, takže z toho nikdo nemůže profitovat. Dá se očekávat, že sice ne tak komerčně úspěšný, ale minimálně stejně osobní bude pro Spileberga i snímek Fabelmanovi.

 

Zdroj: YouTube, ČSFD, alltherightmovies.com, moviezone.cz