Boříme předsudky: 5 nejvýznamnějších žen v automobilovém světě

Následující příběhy vás přesvědčí, že nic není nemožné, bez ohledu na to, čemu se věnujete a čeho chcete dosáhnout. Talent ani dobré nápady si nevybírají, zda přijdou k ženám či mužům.

Mary Andersen

Ta, co vymyslela stěrače

Automobilový stěrač se používá už 115 let. Vymyslela ho realitní makléřka Mary Andersen. Když v roce 1903 z tramvaje v New Yorku pozorovala, jak auta musí neustále zastavovat, aby řidiči z předního skla setřeli sníh, napadlo ji vytvořit stěrač. Respektive drát, na jehož konec připevnila stěrku. Ovládal se ručně – prostě jste vystrčili ruku z okénka. Nechala si svůj vynález patentovat, a jakmile její patent vypršel, začal se o tuhle vychytávku ihned zajímat automobilový průmysl. Vůbec první značkou, která začala vyrábět auta se stěrači, byl v roce 1922 Cadillac.

Eliška Junková

Ta, již říkají Nejlepší česká závodnice všech dob

Ani dnes není běžné, aby žena jezdila a vyhrávala automobilové závody. Natož v roce 1900, kdy se Alžběta Pospíšilová narodila. Jméno Eliška Junková začala používat později. K závodění ji přivedl manžel Čeněk Junek, jezdila s ním jako spolujezdec. Tajně si však udělala „vůdčí list“, jak se tehdy říkalo řidičáku, a začala sbírat první zkušenosti. Manželé milovali vozy Bugatti a s nimi se také v roce 1924 zúčastnili Eliščina prvního vlastního závodu Lochotín-Třemošná. Vyhráli, on v kategorii závodních aut, ona mezi cestovními vozy. Jejím největším úspěchem je vítězství ve Velké ceně Německa na slavném okruhu Nürburgring. Ten se stal v jejím příběhu osudným. V roce 1928 tu při tragické nehodě zemřel její milovaný muž a ona hned druhý den ukončila svoji slibnou závodní kariéru.

Chika Kako

Ta, co navrhla Lexus UX

Nejprve chtěla s ohledem na rodinnou tradici jít na medicínu, její otec byl totiž lékař. Ale nakonec se Chika Kako rozhodla pro studium chemie. „Bavilo mě experimentovat, proto jsem hledala práci, která mi poskytne podmínky pro vytváření nových věcí,“ vzpomíná. Zpočátku ji prý ani nenapadlo celý život pracovat, nebo dokonce budovat kariéru. Byla – podobně jako mnohé Japonky – vychována filozofií, že žena má být hlavně matka. Nicméně od roku 1989 začala pracovat pro Lexus a vrcholem její kariéry se stal zbrusu nový model UX, jehož byla hlavní designérkou. „Při projektování UX nebylo mým cílem přizpůsobit se pravidlům ovládajícím segment crossoverů, ale vytvořit ucelený design, který bude silný i stylový. Chtěla jsem prolomit konvence této třídy aut a vytvořit dynamický a výjimečný vůz,“ říká žena, která ovlivňuje, v čem budeme jezdit.

Danica Patrick

Ta, co řídila formule a vyhrála v IndyCar

Americká automobilová závodnice začínala v roce 1992 na motokárách. Bylo jí deset let. V šestnácti odjela do Velké Británie, kde závodila ve Formuli Ford a Formuli Vauxhall. Stala se vicemistryní ve Formula Ford Festival. Působila v závodních sériích Toyota Atlantic Championship, Le Mans Series, Indy Racing League. V roce 2008 vyhrála závod IndyCar na japonském okruhu Twin Ring Motegi, a stala se tak první a dosud jedinou ženskou vítězkou závodu v této sérii. Několikrát se stala součástí žebříčku nejlépe placených celebrit i nejvlivnějších žen světa, které každoročně vyhlašuje magazín Forbes. Závodila až do loňského roku, kdy kariéru ukončila a začala se věnovat vlastnímu byznysu. Má svoji značku oblečení Warrior, napsala fitness knihu Pretty Intense, vlastní vinici a vyrábí vína.

Amy Rimmer

Ta, co vyvíjí autonomní řízení

Teprve třicetiletá Britka se v automobilce Jaguar Land Rover věnuje vývoji technologií budoucnosti, konkrétně pracuje na autonomním řízení, jež zajistí pohyb vozu bez ovládání člověkem. U firmy Jaguar Land Rover tvoří ženy 16 procent ze všech inženýrských pozic. Amy vystudovala univerzitu v Cambridge a pracovala také v týmu McLaren ve formuli 1. V roce 2017 za svoji práci dostala titul Rising Star, který udílí časopis Autocar ve Velké Británii.