Česká designérka šperků okouzlila Asii
Exkluzivní rozhovor s Annou Kristynou Sion, jež navrhla korunku pro thajskou královnu krásy.

Thajská značka Imprint vznikla prakticky ze dne na den. Před pár lety si její zakladatelka Naridtanan Palakavong na Ayuthaya řekla, že by bylo skvělé slovy vyjádřit a zachytit oblíbené okamžiky života a mít je pořád s sebou. „Prsteny byly vždy mými dobrými přáteli,“ dodává. „Není pro mě problém odejít ráno z domova bez šálku kávy, ale bez prstenů? To nikdy!“ Netrvalo dlouho a o originálním designu šperků se začalo mluvit nejen v Thajsku, ale i za jeho hranicemi. V roce 2017 se značka vytvořila korunku pro vítězku soutěže Miss Supranational Thailand… A tehdy to začíná být zajímavé i pro Českou republiku: na návrhu totiž spolupracovala i česká designérka Anna Kristyna Sion. 

imprint

ELLE: Kdy jste se rozhodla navrhovat šperky?

A. K. Sion: Doslova ve chvíli, kdy jsem ve svých pěti letech viděla moji maminku vytvářet krásné malé „šperky” z českých korálků a okamžitě jsem to chtěla umět také. Reálnější podobu mé přání nabralo po vystudování oděvního návrhářství v Praze, kdy mi došlo, že mám spíš talent na práci s malými drobnými předměty, lpím totiž hodně na detailech. Pro mě je to velmi osobní záležitost, protože šperky se často předávají z generace na generaci nebo se dávají jako dárek a jsou tak spojeny s unikátním příběhem svého nositele.

Co vás přivedlo do Asie? 

Osud. Byla to vůbec má první cesta do Asie, která trvala měsíc a půl, a mně se vůbec nechtělo vracet domů. Říkala jsem si v duchu, že bych chtěla mít důvod se sem často vracet, a to nejen na dovolenou. A víte, jak se říká, že když si něco hodně přejete, tak se to splní? Je to pravda! Pár dní před odletem jsem ze zvědavosti navštívila výstavu místního designu a upřímně mě nesmírně překvapila vysoká úroveň, kterou my lidé z Evropy většinou v Asii nečekáme. Na této výstavě jsem se také seznámila s firmou Imprint a její zakladatelkou pani Naridtanan Palakavong na Ayuthaya a vše to začalo.

V roce 2017 značka Imprint vytvořila korunku pro vítězku soutěže Miss Supranational Thailand. Jak jste se k tomuto úkolu dostala? 

Značka Imprint vznikla jako výsledek přání mladé prvorozené dcery thajského podnikatele, jehož příjmení pochází z thajského královského rodu a který nemohl kvůli tradici splnit přání dcery a dovolit ji dát se na dráhu umění. Paní Palakavong na Ayuthaya musela po zahraničním studiu nastoupit na jeho místo ve vedení rodinné firmy podnikající v realitách, ale myšlenka vlastní umělecké značky ji nikdy neopustila. Dnes už se může věnovat jejímu uskutečnění naplno. Tento motiv nám oběma dodává neskutečný drive a energii zvládnout nemyslitelné. Značka se přihlásila do konkurzu o korunku i s jinými mnohem většími firmami, ale nakonec zvítězila z několika důvodů: především díky našemu mezinárodnímu přesahu a evropskému vlivu. Je paradoxní, že Thajci o sobě jako designérech stále pochybují a nevěří si. Porotu navíc zaujal nový koncept korunky, jež spočívá ve dvou částech – větší koruny, která zůstává v soutěži několik let, vložené do menší tiáry, která se věnuje vítězce. Imprint navíc ještě přesáhl stanovenou podmínku hodnoty korunky. Pořadatelé soutěže si totiž kladou několik podmínek, které se mimo jiné týkají i ceny. Minimální je stanovena na přibližně půl milionu korun a Imprint ji navýšil na necelý milion.

Podle čeho jste korunku navrhovala? Co vás inspirovalo?

Jako většina Asiatů i Thajci obdivuji evropské umělecké styly. Nás nejvíce oslovilo art deco a kubismus. Zajímavostí je, že Naridtanan, tím, že se většinu života pohybovala v realitách, se také velmi často inspiruje architekturou a především stavbami ve stylu art deco. Jednou z mých velkých inspirací byla také Praha.

Jaké šperky značky Imprint patří mezi vaše nejoblíbenější?

Rozhodně první vytvořená kolekce inspirovaná kubismem. Narid přijela za mnou do Prahy a také v kubistickém domě U Černé Matky Boží jsme ji, po procházkách městem a hovorech, společně navrhly.

Jakou část tvůrčího procesu navrhování šperků máte nejraději?

Každá je jiná, v té první jde hlavně o nový nápad, nehledě na to, jak půjde zapracovat, a člověk si prostě jen vymýšlí a nechává se unášet. V té další – v dílně – už šperk dostává fyzickou podobu a v téhle části se musí uplatnit zase jiná kreativita, praktický smysl pro hledání řešení výroby šperků. Musím říct, že v tomhle je tým Imprint neskutečně šikovný a vynalézavý. Obě části jsou důležité a baví mě stejně!

Jaké šperky patří mezi bestsellery?

Každá země si žádá své. To, co je bestseller v Asii, nemusí být v Česku, a naopak. V Thajsku a Asii obecně jsou lidé stále velmi konzervativní a dávají přednost prstenům. V Česku má velký úspěch naše společná kolekce inspirovaná českým kubismem a můj milovaný náhrdelník. Shodnu se však s Narid, že největší oblibě se těší prsten „Chapter 5“ tvořený čtyřmi samostatnými prstýnky a prsten „Chapter 2”ze tří kroužků, z nichž jeden je podle přání klienta zdobený dvěma diamanty.

imprint

Jak vypadá váš běžný pracovní den?

V současné době studuji na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, a tak můj den začíná velmi brzy ráno cvičením, bez kterého si už neumím život představit. Následují přednášky a studium. Zbytek dne a večery pak věnuji tvorbě nebo práci ambasadora značky Imprint v Česku.

Co je váš největší koníček?

Z každého koníčku si postupem času nechtěně vybuduji další „práci”, ale stále mě baví studium mandarínské čínštiny a cestování.

Jak je vaše životní motto?

If you will it, it is no dream. (Theodor Herzl)