Diskriminuje móda vaše tělo a věk?

"Vždycky jsem si schovávala fotky holek, které byly něčím jiné. Ať už byly pihovaté, zrzavé, s obrovským afrem anebo ostříhané na kluka. Líbilo se mi, že každá měla šanci, protože každá byla svým způsobem krásná. V posledních letech mě ale zarazila jedna věc. Všechny modelky vypadají úplně stejně, jsou neskutečně hubené, neskutečně mladé, a kdybyste jim odmontovali hlavy, těžko byste poznali, která je která," smutně vzpomíná Patricia Drati Rønde. Máte podobný názor?

Situace se podle Patricie zlepšuje. Sice pomalu, ale přece. Značka Marc Jacobs se například chystá zařadit do svého portfolia linii oblečení ve větších velikostech. Pozitivního ohlasu se dočkalo i rozhodnutí Marka Fasta, jehož loňskou přehlídku otevírala modelka "krev a mlíko". Nutno podotknout, že tato kolekce se následně stala druhou nejprodávanější v kultovním londýnském obchodě Browns. A není se čemu divit. "Když ženy vidí v reklamě modelky, které jsou jim podobné věkem, vzhledem a barvou kůže, začnou si produkty té značky kupovat," říká odborník na chování žen z cambridgeské univerzity Ben Berry.

Problémem módního průmyslu nebývají jen naše míry, ale i věk. "Jak mladá jste už na módu stará?" ptá se Patricie. Éra modelek v pubertálním věku naštěstí pomalu odeznívá a na runwayích se procházejí i ženy starší. V kampaních luxusních značek se objevují vyzrálé ženy jako Julianne Moore nebo Lauren Hutton, přehlídky už docela běžně chodí i třicátnice. Součástí letošní přehlídky značky Giles byla dokonce jednasedmdesátiletá Veruschka.

V současné době existuje několik organizací, které se s tímto problémem snaží bojovat. Spolu s módními žurnalisty, stylisty i návrháři vstoupili do války s "módní diskriminací". Doufejme, že se za čas nebudeme muset stydět za vrásky ani pár kil navíc. Začít musíme u sebe - mějte se ráda taková, jaká jste. Parťákem vám bude květnová ELLE se slevovými kupony na Elle Fashion Shopping Weekend.