Nejslavnější kolekce Alexandera McQueena
Nečekaný odchod ukončil úspěšnou a vyhledávanou sérii tvorby fenomenálního návrháře.

Ve čtvrtek v odpoledních hodinách utrpěl svět módy tragickou ránu. Jeden z nejnadanějších současných návrhářů byl nalezen mrtev ve svém londýnském domě.

Alexander byl experimentátorem, kterého bavilo snoubit vysokou módu s punkovou extravagancí. Nikdy se nesnažil popírat svůj dělnický původ a nesouhlas se snobstvím. Byl nedisciplinovaný a výstřední. Hovořil nevybíravým slangem kdykoli a ke komukoli. Kopal do zajetých pravidel a byl naprosto nediplomatický ve vztahu k novinářům. Mareriály na svou první kolekci ukradl a zbytek financoval ze sociálních dávek. I přes to se mu podařilo dobýt svět módy a stát se šéfem slavného salonu Givenchy.

McQueen byl především umělcem, který používal krejčovské řemeslo jako své tvůrčí médium, ale byl také velmi dobrým obchodníkem, který dokázal pohnout zavedenými konvencemi ve vysoké módě.

Na otázku, proč je právě McQueen za svou tvorbu tolik oslavován a proč je jeho postava v módní branži nenahraditelná, odpovídáme sérií retrospektivních fotografií z jeho nejslavnějších kolekcí.

Jaro/léto 1999:
Z této kolekce je nejznámější vyvrcholení celé show, které končí obrazem modelky, jež se otáčí na pohyblivé točně ve sněhobílých šatech. Na ní je pomocí dvou airbushů přímo na molu vytvářen abstraktní motiv. Návrhář zde dokonale snoubil svět módy a techniky.

Podzim/zima 1999–00:
McQueen nechal své modelky zavřít do skleněného boxu, ve kterém sněžilo. Představil modely, ve kterých se objevovaly kovové korzety a sukně, ale i extrémní roláky z masivní pleteniny.

   

Podzim/zima 2000–01:
Kolekce byla velmi silně inspirována etnem a uměním primitivních kultur. V materiálech se objevila nejluxusnější kůže, ale i korzety z polymerové skořepiny a tartanová kostka, která se objeví i v pozdějších kolekcích.

   

Jaro/léto 2001:
McQueen poprvé objevuje svět fauny a flóry, který se pro něj později stává velmi charakteristický. Pracuje s masivními výšivkami a luxusním peřím. Na závěr kolekce se objevují velmi slavné rudé šaty ze skořepiny a pštrosích per. Celá show se odehrává v zrcadlové místnosti, v jejímž středu stojí zrcadlová krychle, která na závěr exploduje a odhalí obraz jakéhosi ženského Bakcha, který je napojen na infuzní trubičky.

Jaro/léto 2002:
Kolekce je evidentně inspirovaná světem koridy a býčích zápasů. Modelky jsou stylizované do postav toreadorů. Převládá rudá barva a káro v záplavách volánů a objeví se i ostrá kopí.

   

Podzim/zima 2002–03:
Alexander se nechal inspirovat pohádkou o Červené karkulce a přenesl ji do současného kontextu. V kolekci se objevila džínovina, která se doposud na molech vysoké módy objevovala velmi sporadicky. Džínové modely doplňovaly korzety ze surové kůže, ale i hedvábí a kožešina. Hned v úvodu se na mole objevil pár vlků.

   

Jaro/léto 2003:
Tentokrát se návrhář vrhl do světa pirátů, aby na konci dobrodružné cesty mohl vystoupit na ostrov plný barev a fantastických tvarů. V první části show vystupují modelky v cárech šatů v tlumených barvách a celý styling je velmi ponurý. V druhé půli se modely mění v organické draperie zářivých barev.

 

Jaro/léto 2004:
Pro tuto přehlídku se molo změnilo v taneční parket. McQueen vyměnil modelky za slavné tanečníky, kteří předváděli skvělé pohybové kreace. Kolekce inspirovaná šantánem a kabaretem se nesla převážně v duchu společenských šatů, cirkusově barevných kár a artistických dresů.

   

Jaro/léto 2005:
Celá kolekce začínala velmi umírněně v duchu anglických školních uniforem, aby nás Alexander opět přesvědčil, že ve své tvorbě nikdy nehledal jednoduchost a nahodilost. Ze školaček se v závěru vyklubou pouťové princezny, zahalené v pastelových tónech hedvábí, v romantických květech, ale i v korzetech z nejjemnější kůže.

   

Podzim/zima 2006–07:
Návrhář se nechal inspirovat především životem anglické buržoazie. Ve své kolekci používá tvíd a těžký brokát v komplikovaných střihových variacích. Modelky na hlavách nesou ptačí křídla i paroží. Z kolekce je cítit staromilectví.

   

Jaro/léto 2008:
Alexander se zde opět vrátil ke své fascinaci světem zvířat. Modely jsou poskládány z peří exotických ptáků a kožená saka nesou vzory hadů. Kolekce je tvarově jednodušší, ale velmi ženská.

   

Podzim/zima 2008–09:
Fantastická kolekce, která opět nabírá na síle v průběhu show. Modelky jsou tentokrát obuty do naprosto jednoduchých střevíčků bez podpatku, takže působí skoro dětsky křehce. Modely evokují obrazy orientálních princezen dávno zapomenutých století. Převládá hedvábný šifon a masivní výšivka v kombinaci s vojenskými kabátci.

   

Jaro/léto 2009:
Modely, vytvořené převážně z hedvábí s digitálním tiskem rostlin a z kůže evokují křehký svět víl. V motivech se objevuje i Alexanderova oblíbená lebka vysázená z kamenů nebo vyšitá komplikovanou výšivkou.

   

Podzim/zima 2009–10:
V této kolekci se velice dobře odráží reakce na celosvětovou krizi. Modely z těžkého černobílého kára, černé kůže a tvídu vytvářejí velmi ponurou atmosféru. Střihy ovšem vycházejí z tvarosloví minulých dekád, což je pro McQueenovu tvorbu příznačné.

   

Jaro/léto 2010:
Fantastická kolekce, která sklidila obrovský úspěch a odhalila McQueenovu vizi budoucnosti, čerpající inspiraci z podmořského světa. Digitální potisky, extrémní doplňky a ohromující make-up a vlasový styling.

Přečtěte si podrobnosti o poslední McQueenově kolekci.

   

Další odkazy:

Svět truchlí nad ztrátou Alexandra McQueena

Spekulace kolem smrti návrháře McQueena

Alexander Mcqueen byl nalezen mrtev