Průvodce do hlubin chlapské duše
Co nás filmy naučily o mužích?

S hnutím #MeToo se hlavně Hollywood zamyslel nad svou filmovou produkcí, aby zjitil, že role milenek, matek a doma věrně čekajících manželek jsou sexistické a že je potřeba věnovat větší, hlavně scénáristickou péči ženským postavám. Ale film byl, je a bude stále i jedním z důležitých zdrojů, jak pochopit mužské psyché. 

Je přitom s podivem, že se najdou lidé, kteří jsou schopni tvrdit, že pokud vás baví prožívat díky filmům příběhy jiných, o to míň pak žijeme ten příběh/život svůj.

Ale upřímně, je to krapet jinak.

To bychom nemohli číst knížky, což netrvá jen hodinu a půl, ale někdy nás děj vtáhne na několik dní i týdnů. A co potom hudba, koncerty nebo jakákoli výstava nebo jiná popkultura? Není tu umění obecně proto, že nám na chvíli dá pocit jiného než každodenního prožitku? Že se u obrazu zastavíme a ty nekonečné slunečnice nám navodí atmosféru dlouhého horkého léta, i když my jsme zrovna zabaleni v kabátu, máme rukavice a šálu a venku je pod bodem mrazu? Že posloucháme Vltavu a prožíváme každý vodopád, meandr či slepé rameno?  

Zapomeňme na všechny kritiky a pojďme se podívat alespoň na zlomek toho, co nás filmy naučily o mužích.  
 

1. Milující chlap se umí změnit. 
Když se Chico zamiluje, je schopný vyměnit zaměstnání neohroženého pistolníka za usedlého rolníka, od nevidím do nevidím makajícího na poli, a ani u toho nemrknout. Chlapi se dokážou změnit pro lásku. 
Sedm statečných, 1960
 

2. Muži zkrotí jakékoli zvíře. 
Poručík John J. Dunbar si ochočil i vlka na odlehlé americké vojenské základně, která hraničila s územím indiánů. Stačilo několik kusů sušeného masa. Trpělivost. A hlad. Pak i to nejdivočejší zvíře zkrotne. 
film Tanec s vlky, 1990

3. Muž dokáže překonat bolest.
Vesničan Josa milující přírodu a svou osadu Želary je během potyčky s německými vojáky postřelen, ale i přesto se mu povede zachránit desítky sousedů a pomáhá je ukrýt v močálech. Zkolabuje až ve chvíli, když zachrání posledního. Během celé záchranné akce ani nepípne bolestí. 
Želary, 2003

4. Chlap umí plivat hodně daleko. 
Jack Dawson se na rande vytahuje před Rose DeWitt Bukater a učí ji plivat z paluby Titaniku. Základem je si nastřádat jedním či dvěma velkými chrchlancemi dostatek slin a pak jít do záklonu a pořádně flusnout. Jen vás u toho nesmí nikdo vyrušit. 
Titanic, 1997

5. Chlapi udělají pro splnění svých snů vše.
Když se mužům stane jejich koníček vášní až posedlostí, jsou ochotní pro dosažení své vysněné modly i zemřít. Surfař a zloděj v reaganovské masce Bodhi má jediné životní poslání: sjet tu největší vlnu na světě. Co ho to bude stát? Život. 
Bod zlomu, 1991

6. Riskovat je základ mužského bytí. 
Uťáplý a pracovitý Walter Mitty pracuje jako obrazový redaktor v časopise Life a jeho jedinou touhou je seznámit se přes internetovou seznamku e-Harmony s kolegyní z práce a ženou svých svých snů Cheryl Melhoff. Aby mohl poslat like, musí u sebe najít touhu riskovat. A tak objede skoro celý svět, zdolá sopku na longboardu, skočí z helikoptéry do studeného oceánu, zahraje si fotbal s nepálskými šerpy. A díky tomu najde podstatu života: lásku. 
Walter Mitty a jeho tajný život, 2013
 

7. Chlap může mlčet, ale musí umět líbat. 
Jižanská válka, jeden nesmělý farmář a jedna dívka z vyšší společnosti. Když chlapovi dojdou slova, měl by ji chytnout a pořádně ji zlíbat. A vysněná láska na něho bude čekat celou válku, aniž by ji odpověděl na jediný z jejích dopisů. Tahle love story nemá šťastný konec, ale rozhodně to není kvůli špatnému polibku Judea Lawa. 
Návrat do Cold Mountain, 2003

9. Žena zvládne farmu (podnik) i bez chlapa. 
Denys je neohrožený cestovatel, obchodník a hlavně vlastník letadla, který Karen Blixen dává jasně najevo, že se nechce usazovat a že by bylo nejlepší, kdyby svou kávovou farmu vedla sama a nespoléhala se na žádného mužského. K podnikání chlapa nepotřebujete. 
Vzpomínky na Afriku, 1985
 

10. Stopaře nezmátnete.
Zlodějíčci a dobrodruzi Butch Cassidy a Sundance Kid chtějí při útěku před zákonem do Bolívie zmást své pronásledovatele, a proto jedním směrem pustí koně bez jezdce a na tom druhém sedí oba dva. Tahle finta jim ale neprojde, na zkušené stopaře si nepřijdou… 
Butch Cassidy a Sundance Kid, 1969