Střevíčky pro hvězdu
Jeho boty nosily Marilyn Monroe i Audrey Hepburn. Firma, již Salvatore Ferragamo, je synonymem luxusu.

Letošní rok si ikonická značka Salvatore Ferragamo připomíná už osmdesát let od svého založení, takže oslavy byly opravdu velkolepé. Proběhly za účasti světových novinářů i celebrit v Šanghaji – ohromující výkladní skříni Číny a zároveň jednom z nejrychleji se rozvíjejících měst světa. Ferragamo zde otevřel svůj první obchod a jeho plány s expanzí na asijský trh daly samozřejmě podnět k dohadům, jestli nehodlá přenést do Asie i část výroby svých luxusních bot, kabelek a oděvů. „V žádném případě!“ zavrhl okamžitě tuto hříšnou myšlenku Salvatorův vnuk Ferruccio Ferragamo na tiskové konferenci pořádané při příležitosti otevření výstavy Salvatore Ferragamo Evolving Legend 1928–2008 v šanghajském Muzeu současného umění. „Jsme velice hrdí na naši tradiční výrobu, kterou nehodláme stěhovat z Itálie,“ dodal. Ferragamo je totiž stále rodinnou firmou, jež si zakládá na tradičních hodnotách a osobním přístupu k výrobkům. Tak jak si to přál i její zakladatel.

Romantika z Hollywoodu

Jeho životní příběh by sám vydal na hollywoodský romantický film se šťastným koncem. Talentovaný chlapec pocházející z chudé sicilské rodiny a ze čtrnácti sourozenců dobyl svět a jeho rukama prošly nohy těch nejkrásnějších a nejslavnějších hvězd stříbrného plátna. Kdyby vám tento scénář nabídli filmoví tvůrci, vysmáli byste se jim pro jejich přehnanou a bujnou fantazii. Ovšem fantazie a zhmotnělý sen jsou jedním z hlavních atributů Ferragamova života.

První boty prý vyrobil pro svoji sestru ke svatému přijímání už v devíti letech. V rodném Bonitu u Neapole brzy provozoval obchod s vlastnoručně vyrobenou obuví, nakonec se ale rozhodl v šestnácti letech odejít do Spojených států za starším bratrem a hledat práci tady. Amerika ho ale – tedy její východní pobřeží – zaskočila svou velkoprůmyslovou strojovou výrobou. To nebylo nic pro Ferragama, který ctil řemeslo, individuální přístup k zákazníkovi a toužil se uplatnit jako kreativní tvůrce. Přemluvil bratra k odchodu do Kalifornie, kde si otevřel první obchod nazvaný Hollywood Boot Shop a zanedlouho se stal obuvníkem hvězd.

Mary Pickford, Mae West, Gloria Swanson i miláček žen Rudolph Valentino si u něj nechali šít boty jak do svých filmů, tak pro všechny večírky a party, kterými rozvíjející se filmový průmysl žil. Velkolepé filmy v gigantických dekoracích a s bohatou kostýmní výpravou byly skvělou možností pro uplatnění Ferragamovy fantazie. Ale on chtěl víc.

Florentský génius

Ferragamo si uvědomoval jeden základní fakt – i sebekrásnější bota se může proměnit v mučicí nástroj, pokud vám skvěle nepadne. Začal proto studovat anatomii na univerzitě v Jižní Kalifornii a posléze sám vytvořil tabulky na měření nohy nejen co se délky týče, ale i její šířky, a především šířky nártu. Bez něho bychom se ještě dnes možná pohybovali s křečovitými výrazy a kuří oka by byla nejčastějším námětem společenských hovorů.

V roce 1927 se Ferragamo rozhodl vrátit do rodné Itálie, konkrétně do Florencie, kde založil vlastní firmu. Úspěch přišel okamžitě – v jeho salonu si nechávaly šít boty nejznámější a nejvlivnější ženy světa – od Evy Perón po Marilyn Monroe. Výčet filmů, ve kterých si jeho boty ‚zahrály‘, by vydal na samostatnou encyklopedii, ale všechny hvězdy si oblíbily jeho úžasně pohodlné a originální boty i v soukromí.

Pokud to nevíte, tak právě Ferragamo vynalezl klínový podpatek, který geniálně odlehčuje noze tím, že rozkládá váhu na celou délku nohy, ne jen na podpatek, a přitom vám neubírá nic z tolik potřebné výšky. Jednoduchost nápadu je dokladem geniality tvůrce!

Modernista

Ferragamo však dalece přesahuje rámec svého obuvnického řemesla. Jeho boty jsou považovány za malá umělecká díla a ve svých sbírkách je mají zastoupeny galerie moderního umění na celém světě. Silně ovlivněn futurismem a později surrealismem dával svým botám aerodynamické tvary, inspiroval se architekturou, orientem a tradičním řemeslem, experimentoval s barvami. Hospodářská krize a druhá světová válka ho přiměly i k vývoji a zpracování nových levných materiálů, jako je korek, plast, celofán a vlna. V roce 1947 si nechal patentovat ‚neviditelné sandály‘ držící na noze pomocí řady silonových nití, které nejsou na nártu téměř vidět. Je zajímavé, že tato novinka, která získala módního ,Oscara‘ – cenu Neimana Marcuse, nikdy nedosáhla velkých prodejních čísel: ženy zjevně netouží po ‚neviditelných‘ doplňcích… Ovšem Salvatore jim vše vynahradil v záplavě výrobků z těch nejextravagantnějších materiálů, jako je rybí, hadí a krokodýlí kůže, drahé kameny i křišťály od Swarovského, ručně malovaná plátna a patchwork.

Rodinný klan

Salvatore Ferragamo zemřel v roce 1960 a od té doby řídí firmu manželka Wanda a jeho šest dětí – Fiamma, Giovanna, Fulvia, Ferrucci, Massimo a Leonardo. Vedle klasických výrobků, jako jsou boty a kabelky, byla na trh uvedena i řada hedvábných šátků, slunečních brýlí, hodinek a elegantní dámská a pánská prêt-à-porter. Značka se ale proslavila i svými parfémy. I když dnes firma Ferragamo představuje velký módní podnik, rodina a italská tradiční výchova hrají i v tomto komerčním gigantu velkou roli.

Ověřit si to můžete v muzeu, které v roce 1995 vzniklo ve Florencii v paláci Spini Feroni, kde firma sídlí. Představuje na více než tisíci párech bot historii, vývoj, a především originalitu a um jejího zakladatele, tvůrce a vizionáře – geniálního obuvníka Salvatora.