Střevíčky pro hvězdu

Letošní rok si ikonická značka Salvatore Ferragamo připomíná už osmdesát let od svého založení, takže oslavy byly opravdu velkolepé. Proběhly za účasti světových novinářů i celebrit v Šanghaji – ohromující výkladní skříni Číny a zároveň jednom z nejrychleji se rozvíjejících měst světa. Ferragamo zde otevřel svůj první obchod a jeho plány s expanzí na asijský trh daly samozřejmě podnět k dohadům, jestli nehodlá přenést do Asie i část výroby svých luxusních bot, kabelek a oděvů. „V žádném případě!“ zavrhl okamžitě tuto hříšnou myšlenku Salvatorův vnuk Ferruccio Ferragamo na tiskové konferenci pořádané při příležitosti otevření výstavy Salvatore Ferragamo Evolving Legend 1928–2008 v šanghajském Muzeu současného umění. „Jsme velice hrdí na naši tradiční výrobu, kterou nehodláme stěhovat z Itálie,“ dodal. Ferragamo je totiž stále rodinnou firmou, jež si zakládá na tradičních hodnotách a osobním přístupu k výrobkům. Tak jak si to přál i její zakladatel.

Romantika z Hollywoodu

Jeho životní příběh by sám vydal na hollywoodský romantický film se šťastným koncem. Talentovaný chlapec pocházející z chudé sicilské rodiny a ze čtrnácti sourozenců dobyl svět a jeho rukama prošly nohy těch nejkrásnějších a nejslavnějších hvězd stříbrného plátna. Kdyby vám tento scénář nabídli filmoví tvůrci, vysmáli byste se jim pro jejich přehnanou a bujnou fantazii. Ovšem fantazie a zhmotnělý sen jsou jedním z hlavních atributů Ferragamova života.

První boty prý vyrobil pro svoji sestru ke svatému přijímání už v devíti letech. V rodném Bonitu u Neapole brzy provozoval obchod s vlastnoručně vyrobenou obuví, nakonec se ale rozhodl v šestnácti letech odejít do Spojených států za starším bratrem a hledat práci tady. Amerika ho ale – tedy její východní pobřeží – zaskočila svou velkoprůmyslovou strojovou výrobou. To nebylo nic pro Ferragama, který ctil řemeslo, individuální přístup k zákazníkovi a toužil se uplatnit jako kreativní tvůrce. Přemluvil bratra k odchodu do Kalifornie, kde si otevřel první obchod nazvaný Hollywood Boot Shop a zanedlouho se stal obuvníkem hvězd.

Mary Pickford, Mae West, Gloria Swanson i miláček žen Rudolph Valentino si u něj nechali šít boty jak do svých filmů, tak pro všechny večírky a party, kterými rozvíjející se filmový průmysl žil. Velkolepé filmy v gigantických dekoracích a s bohatou kostýmní výpravou byly skvělou možností pro uplatnění Ferragamovy fantazie. Ale on chtěl víc.

Florentský génius

Ferragamo si uvědomoval jeden základní fakt – i sebekrásnější bota se může proměnit v mučicí nástroj, pokud vám skvěle nepadne. Začal proto studovat anatomii na univerzitě v Jižní Kalifornii a posléze sám vytvořil tabulky na měření nohy nejen co se délky týče, ale i její šířky, a především šířky nártu. Bez něho bychom se ještě dnes možná pohybovali s křečovitými výrazy a kuří oka by byla nejčastějším námětem společenských hovorů.

V roce 1927 se Ferragamo rozhodl vrátit do rodné Itálie, konkrétně do Florencie, kde založil vlastní firmu. Úspěch přišel okamžitě – v jeho salonu si nechávaly šít boty nejznámější a nejvlivnější ženy světa – od Evy Perón po Marilyn Monroe. Výčet filmů, ve kterých si jeho boty ‚zahrály‘, by vydal na samostatnou encyklopedii, ale všechny hvězdy si oblíbily jeho úžasně pohodlné a originální boty i v soukromí.

Pokud to nevíte, tak právě Ferragamo vynalezl klínový podpatek, který geniálně odlehčuje noze tím, že rozkládá váhu na celou délku nohy, ne jen na podpatek, a přitom vám neubírá nic z tolik potřebné výšky. Jednoduchost nápadu je dokladem geniality tvůrce!

Modernista

Ferragamo však dalece přesahuje rámec svého obuvnického řemesla. Jeho boty jsou považovány za malá umělecká díla a ve svých sbírkách je mají zastoupeny galerie moderního umění na celém světě. Silně ovlivněn futurismem a později surrealismem dával svým botám aerodynamické tvary, inspiroval se architekturou, orientem a tradičním řemeslem, experimentoval s barvami. Hospodářská krize a druhá světová válka ho přiměly i k vývoji a zpracování nových levných materiálů, jako je korek, plast, celofán a vlna. V roce 1947 si nechal patentovat ‚neviditelné sandály‘ držící na noze pomocí řady silonových nití, které nejsou na nártu téměř vidět. Je zajímavé, že tato novinka, která získala módního ,Oscara‘ – cenu Neimana Marcuse, nikdy nedosáhla velkých prodejních čísel: ženy zjevně netouží po ‚neviditelných‘ doplňcích… Ovšem Salvatore jim vše vynahradil v záplavě výrobků z těch nejextravagantnějších materiálů, jako je rybí, hadí a krokodýlí kůže, drahé kameny i křišťály od Swarovského, ručně malovaná plátna a patchwork.

Rodinný klan

Salvatore Ferragamo zemřel v roce 1960 a od té doby řídí firmu manželka Wanda a jeho šest dětí – Fiamma, Giovanna, Fulvia, Ferrucci, Massimo a Leonardo. Vedle klasických výrobků, jako jsou boty a kabelky, byla na trh uvedena i řada hedvábných šátků, slunečních brýlí, hodinek a elegantní dámská a pánská prêt-à-porter. Značka se ale proslavila i svými parfémy. I když dnes firma Ferragamo představuje velký módní podnik, rodina a italská tradiční výchova hrají i v tomto komerčním gigantu velkou roli.

Ověřit si to můžete v muzeu, které v roce 1995 vzniklo ve Florencii v paláci Spini Feroni, kde firma sídlí. Představuje na více než tisíci párech bot historii, vývoj, a především originalitu a um jejího zakladatele, tvůrce a vizionáře – geniálního obuvníka Salvatora.