Teď letí Eco Chic!

Návrháři i značky se shodují: teď letí eko chic! Proč byste měla tomuto trendu podlehnout?

Světla butiků

Zájem módních firem o přírodu se ale neomezuje jen na materiály, ale i na ekologii při výrobě nebo dopravě oblečení. Například značka Louis Vuitton zvýšila přepravu koženého zboží po moři (při lodní dopravě se totiž vyprodukuje čtyřicetkrát méně znečištění než při té po zemi), omezila plastové obaly při dodávkách a pro balíky používá jen ekologický papír. Stejně tak její nové obchody díky svému systému osvětlení spotřebují o třicet procent méně energie.

A tak bychom mohli pokračovat. Ekomóda je totiž součástí většího trendu etické módy, které předpovídají odborníci z módní branže velkou budoucnost. Podle tohoto přístupu může být nákup oblečení daleko více emocionální záležitost. „Řada textilních biocertifikátů zahrnuje ve svých standardech sociální aspekt – například podmínku, že farmář nebyl při své práci vykořisťován, podíl ze získaných peněz jde na lokální sociální programy a podobně,“ dodává Kateřina Čapounová z Pro-bio ligy.

Původ oblečení je tak stejně důležitý jako jeho vztah k životnímu prostředí. Ali Hewson, manželka zpěváka U2 a aktivisty Bona Voxe a zakladatelka etické značky Edun, vysvětluje: „Když nakupuji oblečení pro své děti, nechci, aby bylo vyrobeno jinými dětmi. Prostě nechci, aby nosily oblečení, které vzniklo z utrpení někoho jiného.“ Název značky znamená pozpátku ‚nude‘, tedy nahý, a odkazuje k módě, která se řídí principy etické módy. Sám Bono tvrdí: „Musíme najít způsoby, jak udělat náš aktivismus více sexy, a móda je jedním z nich,“ prohlásil. Důkazem toho, že se mu to opravdu daří, jsou modelka Helena Christensen nebo herečka Cameron Diaz, které nedají na džíny značky Edun dopustit.

Fast fashion

Příznivci ‚eko chic‘ se pozastavují nejen nad původem nebo způsobem výroby oblečení, ale i nad jeho trvanlivostí. Kritici hovoří o fenoménu fast fashion. Místo toho, abyste si koupila stylový a kvalitní kousek, který budete zbožňovat, utopíte se v záplavě levných triček za pakatel. Jenže stejně jako potěšení z kalorického a nezdravého jídla, které si dáte ve fastfoodu, trvá jen chvíli, i požitek z trička za pakatel je pryč, než stačíte vyťukat pin na kreditce. Rychle produkované a ještě rychleji spotřebovávané oblečení už zkrátka není v módě. „Raději budu mít pár kousků, které budu milovat, než plnou skříň věcí, k nimž nemám žádný vztah a nenosím je,“ nechávají se slyšet příznivci eko chic.
Co tedy s pěti sty tisíci tunami oblečení, které jen v Británii skončí každý rok na skládce? Příznivci eko chic navrhují prodloužit životnost textilu pomocí recyklace. Tak například výrobce obuvi Terra Plana, mezi jehož spokojené zákaznice patří třeba Cate Blanchett, používá k výrobě bot kůži ze starých autosedaček.

Svým rozhodnutím, jakou značku si koupíte, tak máte možnost udělat svět alespoň trochu zelenější. Jedno je jisté: bio ze skříní či přehlídkových mol jen tak nedostanete. Biomóda totiž dokazuje, že bio a glamour mohou být na stejné vlně – jak jinak než organické. A jaký bude největší hit v příští biosezoně? Klidně si vsaďte na kabelku ze solárních panelů, které budou napájet ekoiPod. Myslím, že U2 by mu mohli slušet…