Téma ELLE.cz: Česká olympijská kolekce

Českou republiku si letošní zimu v Soči ostatní státy zapamatují nejen kvůli nepřekonatelným sportovním výkonům. Talentovaní reprezentanti se totiž budou po ruském městě promenádovat v zimním oblečení Alpine Pro s (opět) velice originálním designem. Jako by nestačily holínky, které byly rádoby vtipnou narážkou na anglické deštivé počasí při poslední letní olympiádě v Londýně. Více než smích vyvolaly posměch. Současná kolekce sice nebude vzbuzovat až takovou pozornost, ale pozitivní emoce rozhodně také ne.

Sport a art nouveau

Aktuální řada se skládá z padesáti devíti kusů, mezi něž se řadí například bundy, oteplováky nebo čepice. Je sice na první pohled decentnější než ta předchozí, ale na ten druhý už nejde přehlédnout přeplácaný mix českých i olympijských znaků. Jako hlavní inspirace posloužila návrhářskému triu ve složení Lucie Kuříková, Petra Jozífová a Patrik Nábělek tvorba Alfonse Muchy. Abychom byli úplně přesní, tak motiv jeho známky znázorňující Hradčany, která je ohraničena listy lípy. Bezpochyby se jedná o pěkný odkaz na Česko, ovšem jeho převedení do funkčního designu nemusí dopadnout dobře. A taky že nedopadlo. Všechny použité prvky se totiž snažily mít tak hlubokou myšlenku, až se z jejich kombinace stal ukázkový mišmaš nevkusu. Listy lípy se například přetvořily v červená srdce odkazující na lásku ke sportu. Hlavně že je v tom to srdíčko, že ano. My jsme spíše pro jedno velké NE. Je tedy pravda, že si srdce letos jako hlavní motiv sezony vybral britský módní dům Burberry, ale… Když dva dělají totéž, není to totéž.

UHWB007623CZMJCB030000CZ

Lesk a bída

Hlavní barvy kolekce tvoří klasicky modrá, bílá a červená. Tomu samozřejmě nejde nic vytknout, ovšem doplňující barvě v podobě zlaté ano. Blyštivé zlato by se mělo olympionikům blýskat maximálně jen na medaili. Rozhodně ne na každém sebemenším detailu oblečení. Co se tím snažil básník říct? Že by se jednalo o podprahový vzkaz soupeřům, že jsou čeští sportovci cílevědomí a věří ve svůj úspěch? K tónům drahého kovu se ještě přidávají ‚nápaditě‘ křivé zipy zakončené olympijskými kruhy. Nápisy Czech Republic ve stylu Muchových plakátů zase připomínají spíše písmo používané na menu v turistických restauracích v centru Prahy. Potisky ornamentů zakončených listy lípy působí víc jako nepovedené tetování henou z dovolené v Tunisku a korunu tomu všemu nasadila chlupatá beranice, za kterou by se nemusel stydět žádný obchod se suvenýry v okolí Staroměstského náměstí. Co přijde příště? Adaptace obrazů Karla Gotta? To je přece taky takový milý český symbol.

LTSB030000CZMHAB005623CZ