ZELENÝ LUXUS

Co si představíte pod pojmem ekologická móda? Batikované šaty připomínající pytel? Konopné sandály Woodyho Harrelsona? Hrubou jutovou kabelu? Zapomeňte! Ekologie a luxus k sobě hledaly cestu celá desetiletí, ale právě teď se zdá, že definitivně našly společnou řeč.
Hitem sezony je ekologická móda bez kompromisů, pokud jde o styl či kvalitu. Právě touto cestou se vydal módní dům Gucci, který se letos na jaře připojil k projektu Green Carpet Challenge kolekcí tří temně rudých kožených kabelek, jejichž design navrhla sama kreativní ředitelka Frida Giannini. Přestože jejich materiál pochází z Amazonie, jako první na světě mají certifikát nulového odlesňování. Gucci se totiž spojil se čtyřmi brazilskými ekofarmami, oceňovanými za ochranu divoké přírody a etické zacházení se zvířaty.
U velkých módních domů tomu v uplynulých letech předcházela celá řada jednotlivých počinů: Giorgio Armani experimentoval s konopnými vlákny, Yves Saint Laurent uvedl kolekci vytvořenou ze zbytků látek z uplynulých sezon, Alexander McQueen pracoval s biobavlnou, Manolo Blahnik ve spolupráci s designérkou Marciou Patmos vytvořil kolekci ‚zelených‘ bot z recyklované kůže, korku a palmového vlákna, Louis Vuitton zase uvedl cestovní kabelu vytvořenou společně se značkou Edun, podporující místní řemeslníky v Africe.

Zákazníci tak přivykali myšlence, že ekologie či etika a luxus nemusejí být v rozporu. Šlo ovšem o velmi pozvolný proces. „Myslím, že řada velkých luxusních značek je v současnosti daleko ekologičtější, než dávají najevo – například prostřednictvím sponzoringu různých ekoaktivit. Ale fakt je, že móda by měla být především
zábava a ekologičtí aktivisté mají pověst fanatických ,objímačů stromů‘, která s tím moc nejde dohromady,“ uvažuje finská designérka Minna Hepburn.

Ali Hewson a její manžel – Bono z U2 – jsou velkými propagátory ‚zelené‘ módy. Společně založili značku Edun.

bono_edun

Celý článek si přečtete v nové ELLE na str. 92–93.