Chanel N°5: Tajemství nejprodávanějšího parfému světa

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Psal se rok 1920, když Gabrielle Coco Chanel požádala ruského chemika Ernesta Beauxa, aby jí umíchal vůni, která bude symbolem moderní ženy dvacátého století. Beaux pečoval o vůně na ruském carském dvoře až do bolševické revoluce v roce 1917. Parfém měl být vším, co Coco Chanel reprezentovala – soběstačnou, pracující, silnou ženou a osobností. Když Beaux podle zadání připravil deset vzorků s čísly 1–5 a 20–24, Coco si vybrala ten s číslem 5. Nebyla to náhoda, číslo mělo pro Chanel symbolickou hodnotu. Odnesla si ji ze sirotčince v Aubauzine, kde vyrůstala. Sirotčinec založil řád cisterciáců, kteří věřili na numerologii a číslo pět pro ně mělo až mystický význam. Coco denně chodila do kostela k motlidbám po cestičce vydlážděné obrazci s číslicí pět. Svou volbu návrhářka okomentovala:

 

Své kolekce prezentuji 5. května, pátého měsíce roku, a tak necháme tomuto vzorku číslo pět jeho jméno, přinese to hodně štěstí.

 

 

 

Tisíce růží ukrytých v jednom flakonu

Vůně se skládá z více nez osmdesátky ingrediencí. Stěžejními složkami jsou jasmín, růže, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej. Právě májová růže je jednou z nejvzácnějších ingrediencí ve světě parfémů. Sklízí se pouhé tři týdny v oblasti Grasse, severně od Cannes, které od 17. století platí za mekku vůní. Sladké okvětní lístky růže stolisté, latinsky Rosa × centifolia, stojí za jedinečností parfému. Sklízí se jen ráno, před východem, aby sluneční svit nenarušil vůni esenciálních olejů. Na desetikilový pytel okvětních lístků je třeba tři až pět tisíc růží a pro kilo a půl samotné esence je nutná extrakce jedné tuny květů, tj. nejméně 350 000 růží. Za zmínku stojí, že se růže od 1987 pěstují na polích rodiny Mul, které v současnosti obhospodařuje Joseph Mul, který půdu zdědil po svém pradědečkovi. Všechny kvítky rostou bez chemických hnojiv a sbírá je ručně na šedesát farmářů.

Matematika za vůní vás donutí dvakrát přemýšlet, než zmáčknete difuzér ikonického hranatého flakonu. Ten byl mimochodem původně kulatý a podstatně křehčí, kvůli snazšímu zasílání při prodeji změnil svůj design až do podoby, kterou získal v sedmdesátých letech a ta mu zůstala dodnes. Parfém si připsal i jedno technologické prvenství, poprvé byly při výrobě použité syntetické přísady, konkrétně aldehydy. Parfém byl uveden na trh v roce 1922, ale prvních sto flakonů se Coco rozhodla už o rok dříve na Vánoce rozdat stovce nejvěrnějších klientů, tomu se říká influencer marketing minulého století. Pětka dala vzniknout v roce 1924 také celé divizi Perfume Chanel a dodnes je považována za nejluxusnější parfémy vůbec.

Marylin Monroe and no.5

A zase krapet historie, tentokrát se píše rok 2012 a světlo světa spatřují fotografie z října 1953, na kterých je legendární herečka Marylin Monroe, která se nechala zachytit pro americký časopis Modern Screen. Většina fotografií nebyla nikdy publikována a skončila v archivu. Do této série patří také snímek, na kterém se objevuje s flakonem Chanel N°5. Pro francouzský módní dům je fotografie malým pokladem, Marylin Monroe věnoval dům hned dva díly v minisérii Inside Chanel, která mapuje historii značky. Poslechnetě si audiozáznam spojení ikony Marylin Monroe a firmy Chanel, který vznikl v roce 1960 pro francouzskou Marie Claire. 

 

 

Tváří jedinečného parfému se v minulosti stala Catherine Deneuve, Carole Bouquet, Nicole Kidman, Audrey Tautou nebo Lily Rose Deep. Aktuálně žezlo převzala herečka a držitelka Ceny Akademie za roli Édith Piaf Marion Cotillard. O reinpretaci originální receptury se v 1986 postaral Jacques Polge, který se vůni snažil přizpůsobit moderní ženě. Bude příští verze určená spíš pro mladé královny Instagramu než silné ženské osobnosti? Doufejme, že takový osud ikonickou vůni v blízkých letech nečeká.