Jak veganství a vegetariánství ovlivňuje kvalitu pleti?

 

Kůže je orgán, který neustále vyžaduje regeneraci a tu nám v dostatečné míře podle mnoha profesionálů zaručuje právě přítomnost živočišných bílkovin a tuků v našem jídelníčku. Například lysin je potřebný pro tvorbu kolagenových vláken, a jeho obsah v sójových produktech, luštěninách a houbách tělu nemusí stačit. Ačkoliv doktorka Carrie Walder podporuje své pacienty v přechodu na rostlinnou stravu, nechce, aby si lidé vytvářeli strach z masa. "Myslím, že když jsou vybrány správné zdroje (tj. ty krmené trávou a nikoliv obilím), lze do stravy zařadit malé množství masa bez negativních účinků,” řekla pro Bustle.

 

 

Na co si dát pozor?

Podle The Conversation se u vegetariánů a veganů často vyskytují podobné nutriční nedostatky, a to vitaminu B12, vápníku, jódu a železa. Medical News Today také identifikoval častý nedostatek vitamínu D, zinku a omega-3 mastných kyselin. Při nedostatku těchto živin je narušena syntéza kolagenu a elastinu, trpí tím i náš gastrointestinální trakt a jiné živiny z potravy se hůře vstřebávají. „Absence živočišných tuků vede také ke snížení produkce estrogenu, hlavního hormonu ženské krásy a mládí. Tato nerovnováha časem ovlivňuje kvalitu pleti: trpí ochranná lipidová vrstva, objevují se jemné vrásky, praskliny v koutcích rtů, může se vyvinout seboroická dermatitida a akné,” shrnuje dermatoložka Marie Butarevá pro Tatler. "Když jste mladí, nemusí to být tak nápadné, ale čím jste starší, tím jsou tyto efekty výraznější a rychlejší."  

 

Ztráta elasticity

Inge Theron, zakladatelka Face Gym, je ve skutečnosti fanynkou veganské stravy, ale přiznává, že má tento způsob života určité nevýhody. Ve svém interview pro Evening Standard řekla, že většina veganů má problém s pružností pokožky kvůli nedostatku kolagenu a elastinu, což jsou látky tvořené bílkovinami. „Pokud vaše tělo nedostává bílkoviny, které potřebuje, může to způsobit, že bude vaše pleť suchá, nažloutlá, změní se její tón, což může vést i ke ztrátě svalové hmoty v obličeji." Veganům proto doporučuje poradit se se svým lékařem ohledně doplňků stravy, které pomohou vyrovnat balanc při nedostatku živin.

Toto tvrzení podporuje i americká kosmetička Joanna Vargas: "Vídám sedmadvacetileté vegany, kteří nemají dobrou elasticitu pleti. A tu nelze jen tak lusknutím prstů obnovit, jelikož se jejich tělu nedostává bílkovin." Stojí si za tím, že úplné vyloučení masa, ryb, vajec a mléčných výrobků ze stravy může způsobit absenci esenciálních mastných kyselin a vitamínů skupiny B, což pleť zanechává mdlou a bez života. 

 

Akné

"Pokud přecházíte na veganskou stravu a jíte primárně jednoduché sacharidy, výhody veganství se pochopitelně snižují," řekla dermatoložka Dhavala Bhanusali ve svém interview pro INSIDER. "Konzumovat těstoviny se slazenou rajčatovou omáčkou bez dalších prospěšných veganských ingrediencí není řešení." Existuje spousta chutných veganských jídel, která vašemu zdraví ani pleti neudělají žádnou službu. Jak vysvětlila zdravotní trenérka Shana Robinson pro Health Digest: „Hranolky, zeleninové chipsy a mražené falešné maso jsou na prvním místě seznamu veganských potravin, ale jsou také plné kalorií a nezdravých látek, které tělo nepoznává a jež mohou způsobit narušení hormonů," Například sója ve formě tofu nebo nápojů nahrazujících mléko je zdrojem rostlinných bílkovin, ke kterým se vegani často obracejí. Všechny formy sóji obsahují fytoestrogeny a konzumace většího než doporučeného množství může negativně ovlivnit hormonální hladinu v těle. Tato nerovnováha se pak projeví třeba vznikem pupínků, vypadáváním vlasů, nepravidelným menstruačním cyklem či problémy s pigmentací kůže. 

Je důležité přemýšlet nad tím, čím živočišné produkty nahrazujete, ale také v jaké míře je jíte. Například zvýšený příjem sladkého ovoce nebo potravin s vysokým glykemickým indexem může přispět k častějším zánětům a akné. Přechod na veganskou stravu není jednoznačnou zárukou dokonalé pleti, byť má rozhodně své benefity.  

 

 

Nezanedbávejte krevní testy

Jak jsme už zmínili výše, veganská dieta může způsobit nedostatek velkého množství vitamínů a minerálů v těle. Výzkum provedený Health and Food Supplements Information Service (HSIS) zjistil, že u 28 % dotázaných veganů (a 13 % vegetariánů) byl diagnostikován nedostatek alespoň jedné z výše zmíněných látek.

Pečlivé plánování vaší stravy a užívání doplňků může těmto nedostatkům předejít, ale podle americké lékařky Shany Robinson je přesto dobré své zdraví sledovat pomocí pravidelných krevních testů. Vysvětlila, že před přechodem na veganský jídelníček je zvláště důležité nechat si udělat laboratorní testy. "Určitě chcete zjistit, zda nemáte nějaké problémy se střevy, například celiakii, a také zkontrolovat hladinu železa a štítné žlázy. Problémy se střevy totiž znesnadňují tělu vstřebávání železa a B12, a mnoho dalších živin."  

 

REKLAMA