Digitální detox? Nutnost dnešní doby

Máte telefon téměř neustále v ruce telefonu a večer si navíc pustíte televizi, či si zahrajete hru na počítači, ačkoliv jste už z neustálého používaní moderních elektronických pomocníků vyčerpaní? Pak by pro vás mohlo být ideální začít s takzvaných digitálním detoxem. Čím se tento detox vyznačuje a o co přesně jde?  

Ti, kteří by se do této osobní výzvy chtěli zapojit, se musí alespoň na den vzdát elektronických zařízení – ať už je řeč o mobilním telefonu, počítači, tabletu či jiné technologické vymoženosti, kterou denně používáme k práci či k zábavě. Eliminace těchto moderních přístrojů by podle průzkumů měla vést především ke snížení stresu a lepší sociální interakci tváří v tvář. Proto jsou odborníci, mezi které patří například expertka na digitální detoxy a spánek Tanya Goodin, toho názoru, že tento půst je důležitým pomocníkem pro lepší psychické, ale i fyzické zdraví.

 

 

Neignorujte jasná znamení

Podle průzkumů patří mezi jasné znaky závislosti na elektronických zařízeních to, když minimálně každých šest minut kontrolujete telefon, berete si telefon do postele, kde si prohlížíte sociální sítě či píšete SMS, vyhýbáte se telefonním i osobním hovorům a věnujete více času telefonu než spánku. Pokud je tento výčet vaší realitou, měli byste občasné zařazení digitálního detoxu minimálně zvážit. 

 

 

Jak na digitální detox?

Pokud budete následovat jednoduché kroky k účinnému digitálnímu detoxu, máte zaručeně nakročeno k lepšímu psychickému zdraví a takzvané psychické hygieně.  

  • Nechte svůj mobilní telefon v kapse, kabelce či uprostřed stolu pokaždé, kdy budete trávit čas s rodinou či přáteli. Věnujte jim svou plnou pozornost.  

  • Po příchodu domů nechte telefon například v chodbě, nebudete tak mít neustálé nutkání kontrolovat novinky z digitálního světa.  

  • Pořiďte si budík a nenoste si telefon večer do ložnice. Světlo z obrazovky chytrých telefonů zpomaluje tvorbu melatoninu, hormonu potřebného ke kvalitnímu spánku. 

  • Neberte si telefon do koupelny a na toaletu. 

  • Vypněte si veškerá oznámení, která vás mohou rozptylovat od práce či od konverzace s přáteli, partnerem či rodinou. 

  • V práci nekonzumujte jídlo u počítače či telefonu. Jděte se najíst do společné kuchyňky, na lavičku před vaši kancelář nebo třeba na terasu. 

  • Omezte užívání telefonu a notebooku na minimum během dovolené. Snímky můžete pořídit například na stále oblíbený analog. Na dovolené se můžete odhodlat i pro takzvaný ostrý digitální půst, během kterého se zcela vyhnete užívání technologií a plně si odpočinete. 

  • Pokud telefon nebudete potřebovat k vyřízení pracovních záležitostí, přenastavte si ho na takzvaný režim “letadlo”. 

 

 

Energie, produktivita a soustředěnost

Tento druh detoxu je doporučován především kvůli zlepšení psychiky, se kterou má v dnešní době problémy více a více lidí, za což může především stres a neustálá honba za lepším životem, který by lépe obstál v dnešní době falše na sociálních sítích. 

Díky odpočinku od těchto technologií se vám zlepší kvalita spánku a zároveň omezíte působení modrého světla, které prokazatelně způsobuje rakovinu. Z vědeckých dat podle Ekolistu vyplývá, že riziko rozvoje rakoviny prostaty či ňadra je až dvakrát vyšší u lidí, kteří na sebe v noci více svítí umělým modrým světlem. 

Mezi další benefity patří větší produktivita a soustředění, více energie, zlepšení sociálních vztahů a více volného času. Kdy jste si naposledy vyšli na procházku a následně si například sedli na lavičku a v klidu sledovali vaše okolí? Že už si na to nepamatujete? Pak je na čase tento detox vyzkoušet. Prozkoumejte svět bez strojů a online prostředí.

 

Zdroje: Digitální detox, Flowee, Ekolist, Tanya Goodin, National Center for Biotechnology Medicine

 

REKLAMA