Kabelky jsou nyní lepší investicí než umění

Louis Vuitton Petit Sac Plat

 

Procenta jako důkaz

Ve světě akcií, dluhopisů a nemovitostí se mohou designové kabelky jevit jako malichernost a není to jistě ten nejvíce zřejmý způsob, jak investovat. Ale rozhodně se vyplatí je prozkoumat! Protože podle společnosti Art Market Research nyní překonávají umění, auta i vzácné whisky, pokud jde o jejich investiční potenciál. Kabelky prestižních značek jako jsou Hermès, Chanel a Louis Vuitton dokonce za posledních deset let zaznamenaly nárust v ceně v průměru o 83 %.  

Abychom se tu však jen neoháněli náhodnými procenty, pojďme je uvést do kontextu. Například mince zaznamenaly nárust 21 %, první vydání knih 42 % a dokonce i předpokládaný král módních investic – hodinky vzrostly pouze o 72 %. Kabelky tedy hrají prim. Podle zpráv z roku 2019 se v aukcích prodalo více než 3500 designových tašek za neuvěřitelných 32,9 milionů dolarů.  

 

Hermès Kelly bag

 

Krokodýlí investice

Pokud jsme právě ospravedlnili vaši touhu po designovém skvostu, jistě by vás zajímalo, která kabelka se vyplatí nejvíce. Je jí Himalayan Birkin od Hermès z krokodýlí kůže. Ta se dnes již považuje za světovou sběratelskou klasiku. A rekordman? Birkin bag z bílého zlata a diamantů se v roce 2016 prodala v Hongkongu za 372 600 dolarů. Vlastně deset nejdražších kabelek, které kdy byly draženy, byly všechny obrandované Hermès. Ovšem pokud jste již začala googlit Birkinku možná ještě chvíli posečkejte, její sestra Kelly, pojmenovaná po Grace Kellyové, možná není ještě tak hodnotná, ale strmě roste vzhůru. Přímou čarou o 129 % za posledních deset let. Stejně tak, jako klasické Chanelky, jejich cena se za poslední dobu zvýšila dokonce o 132 %.  

Zatímco lidé investují z různých důvodů, ti, kteří mají volný kapitál, často vkládají své peníze právě do kabelek, kvůli velmi rychlé návratnosti. Čím složitější je přitom kabelku koupit, ať už je to proto, že je součástí limitované edice, nebo je zkrátka astronomicky drahá, tím se více vyplatí. Vzhledem k tomu, že výroba Hermès je velice omezená a na produkty této značky jsou dlouhé čekací listiny, sběratelé jsou často ochotni zaplatit dvojnásobek až trojnásobek maloobchodní ceny. Laicky řečeno luxusní brandy mají v tomto ohledu na své straně i nabídku i poptávku.  

 

Celine Tambour bag

 

Touha po kabelkách je silnější než COVID

Co se týče tohoto typu investic, neutichá ani v době korona krize. Známá aukční síň Christie's dokonce nedávnou poslední aukci s designovými kabelkami vyprodala do jediné, což vyneslo 1,67 milionu dolarů. Nabídka samozřejmě zahrnovala i proslulou Himalayan Birkin, která se vydražila za více než dvojnásobek svého odhadu.  

 

Foto: Michael Dvořák

Set design: Markéta Dekánková 

Styling: Lenka Kermes
 

Mohlo by se vám líbit

Představujeme novou kabelku, kterou nikdy nepoužijete

Designéři již poslali na mola plejádu absurdních kousků, tedy v době, kdy ještě existovaly Fashion Weeky, ale tohle je opravdu něco jiného!
elle.cz

Časopis ELLE

Listopadové vydání tištěné ELLE 11/24