Gucci na pomezí. Potřebují módní domy stále ještě kreativní ředitele?

Zlé jazyky tvrdí, že to, čeho jsme včerejšího dne byli svědky na show Gucci nebylo nic než jen to, co jsme už viděli dříve a jinde. Někdo se odvolával na set-up přehlídky, který až příliš okatě připomínal loňskou zelenou runway Prada, jiný zas na to, že by se dal přirovnat ke vzhledu shows domu Balenciaga. Zaslechli jsme, že kolekce se tentokrát drží příliš nízko při zemi. Kdo ví, kde pravda vězí. My se však oprostíme od soudů jiných a zaměříme se na jeden jediný jednoduchý fakt.

Jde o kolekci, která byla vytvořena bez dohledu kreativního ředitele. Podíleli se na ní kreativci módního domu, kteří nad sebou neměli vizionáře a kreativní dozor, na jehož hlavu by všechna chvála či kritika padala. Jde o úctyhodný výkon týmu módního domu, který se nachází na pomezí starého a nového. Výchozí situace není pro tým tvůrců příznivá – ten, jemuž dům vděčí za slávu posledních let, odešel. Ten, ke kterému je vzhlíženo s velkými nadějemi, ještě nepřišel.

Když na konci minulého roku Alessandro Michele sestoupil z pozice kreativního ředitele a dům po dlouhých více než dvaceti letech opustil, módní svět zanechal v šoku a bez odpovědí. Nově korunovaný ředitel Sabato de Sarno přitom svou kolekci představí až v září a očekávání budou vysoká. Tato prodleva mezi vládou starého a nového nabízí prostor pro otázku – potřebují módní domy stále ještě kreativní ředitele?

Kolekce Gucci Ready to WearFall Winter 2023:

Království bez krále

Je totiž možné, že některá z velkých jmen módního světa jsou především konstruktem dobrého marketingu. Jistě, jsou to právě kreativní ředitelé, o nichž se v souvislosti s novými kolekcemi mluví. Značka posiluje značku. Módní dům bez kreativního ředitele je jako království bez krále. Ale přiznejme si, že kolekce nikdy není jen prací jednotlivce, ale celých týmů. Zatímco kreativní ředitel je možná hlavou, jsou to jeho týmy, kdo je srdcem. Módní dům znají, jsou to dlouhodobí insideři i mladí lidé lační po zkušenostech, zatímco kreativní ředitelé se na postech neustále střídají, oni zůstávají.

Proto to, co jsme včera mohli vidět je důkazem, že i bez velkých jmen domy stále zůstávají věrny své identitě. A že je to hlavně tým lidí, který jej tvoří. Vidět možná nejsou, ale vy víte, že odvádějí mravenčí práci. I proto včera představená kolekce byla mnohem víc Gucci, opravdová, věrná svým pilířům, na kterých stojí. Negativní kritika stranou, toto se jí upřít nedá.

Kolekce Fendi Fall/Winter 2023 Kima Jonese se nesla v duchu Star Treku

elle.cz

Zdroj: Autorský článek