Návrat krále Balenciagy, nový Gaultier a pohádka u Viktora&Rolfa

 

Jsou tu všichni ti, kteří do nablýskaného fashion světa jednoduše patří. Nákupčí i celebrity, fyzicky v jednom prostoru a nebojí se vzájemné blízkosti. Podle zájmu, jaký má veřejnost o haute couture fashion week to vypadá, že lidstvo nemá strach. Z toho, že luxusní okázalé modely nebude mít kam nosit. Naopak, na hrozbu smrtící nákazy se nejlépe zapomíná v kulisách krásných šatů.

 

Což si uvědomili například u Viktora&Rolfa, kde představili přímo královskou kolekci. Vizuálně evokuje středověké panovníky a jejich opulentní šat, proto nechybí spousta brokátu, broží i kožešiny. Designérské duo Viktor Horsting a Rolf Snoeren chtěli, abychom si v jejich haute couture modelech připadali jako opravdová aristokracie. Zároveň prý toužili stvořit fantazijní svět, který je odpovědí na ten digitální.

 

 

Na co všichni čekali, je ovšem přehlídka Balenciagy. Značka se na haute couture fashion week vrátila po 53 letech. Od smrti zakladatele módního domu Cristóbala Balenciagy bylo v tomto ohledu ticho. Až současný kreativní ředitel značky Demna Gvasalia si ho dovolil přerušit a použil stejné triky: až na několik modelů potlačil barvy a soustředil se výhradně na siluety. Dokázal sjednotit svůj autorský přínos, a zároveň vzdal hold starým dobrým časům tohoto módního domu. Od této chvíle už není talentovaný Gruzín jen někým, kdo dokáže navrhovat mikiny a tenisky, po kterých šílí mládež. Najednou je také Gvasalia pro širokou veřejnost někým, kdo ovládá složitý um architektonické módy, ale zároveň do ní umí zapojit vtip. A i když budete toužit po perfektně střižených sakách či pánské řadě, která je v tomto ohledu novinkou, věnujte pozornost hlavně svatebním šatům. Zepředu vypadají jako opulentní róba, zezadu jsou to černé kalhoty. Uznejte sami, že takovou přehlídku si diváci jako Kanye West nebo Anna Wintour nemohli nechat ujít.

 

 

Návrat oslavil také Jean-Paul Gaultier, který opustil svět přehlídkových mol v lednu minulého roku. Tentokrát seděl na vlastní přehlídce coby host a pozoroval, jak dopadla spolupráce s jeho módním domem a japonskou značkou Sacai v čele s kreativní ředitelkou Chitose Abe. Ta přepracovala Gaultierovy legendární modely, kterým dodala nové siluety a pohrála si se stylingem. Z trenchcoatu například vytvořila šaty s korzetem, jiný model zase evokoval dva kopečky pistáciové zmrzliny. Celá kolekce pracovala v režimu upcyclingu, kdy se ze starého přešitím vytvoří nové. Jean-Paultier byl očividně spokojen, protože při závěrečném defilé vyskočil na molo a uklonil se společně s Chitose Abe.

 

 

Král pohádkových šatů, které ovšem nepostrádají vkus (jak moc je to těžké skloubit se přesvědčíte, když se podíváte na všechny ty, kteří Elieho Saaba v Česku i ve světe nezdařile napodobují), do Paříže nepřicestoval osobně. Vyslal ale optimistickou květinovou kolekci, která byla otevřeně poctou modelům z roku 1947, co navrhl Christian Dior. Proč Saab dokáže ušít šaty, které jsou mistrovské, zatímco variace na totéž často končí jako levný šlehačkový dort? Nejen, že perfektně ovládá konstrukci střihů, ale pracuje s tím nejexkluzivnějším šifonem, organzou i tylem.

 

Moderní Coco, zářivý Armani a hodně starostí s životním prostředím

elle.cz