Stříbrná vizionářka Elsa Peretti

Pocházela z italské Florencie, kde se 1. dubna roku 1940 narodila, prošla vzděláním na školách ve Švýcarsku a v Římě, a i když jejím původním zaměřením byly interiérový design a architektura, rozhodla se ve 24 letech stát se modelkou. Pod křídly Wilhelmina Modeling Agency se v roce 1968 přestěhovala do New Yorku, kde poté využila svých znalostí o designu a módě, aby fušovala do návrhů šperků. Jejím prvním designem byla váza vyrobená z mincovního stříbra jako přívěsek na koženém řemínku, který byl inspirován jejím nálezem na bleším trhu. Začala vytvářet šperky pro pár málo newyorských návrhářů. Giorgio di Sant’Angelo použil na módní přehlídce několik jejích kousků, které zaznamenaly okamžitý úspěch. A zrodila se hvězda, ze stříbra odlitá.

Zapomenutí návrháři 70. a 80. Let

elle.cz

Mezi návrháři byl i Halston, se kterým se od té chvíle začalo psát jejich dlouholeté přátelství. Stala se jeho modelkou, múzou a v neposlední řadě právě designérkou šperků, které pro něj navrhovala od roku 1971. Tehdy naučila společnost – v čele s Halstonovou další múzou, hudebnicí Lizou Minelli – nosit stříbro, kov, který v porovnání se zlatem nebyl považován za natolik luxusní.

Elsa Peretti

 

Elsa u Tiffanyho

V roce 1971 se Peretti také připojila jako nezávislá designérka pod křídla klenotnického domu Tiffany & Co. O tři roky později upevnila partnerství, které trvá dodnes, exkluzivní smlouvou. I proto nyní v ansámblu šperkařského domu můžeme najít spoustu jejích návrhů, z nichž mnohé jsou i dnes bestsellery potvrzujícími, že přínos Peretti je více než nadčasový. Její příchod signalizoval revoluci v designu šperků. V den, kdy debutovala její první kolekce, se vyprodala a přes noc povýšila mincovní stříbro na status luxusu. Zavedení stříbra revidovalo kategorii jemných šperků a učinilo je cenově dostupnějšími. Ženy si tyto šperky začaly kupovat samy pro sebe a tímto činem se značce podařilo přilákat i mladší generace. Stříbro se stalo natolik populárním, krátce po nástupu milénia musel dům zvýšit své ceny. Jednoduše proto, aby si zachoval luxusní exkluzivitu jemu vlastní.

Elsa Peretti

 

Oslava těla

Nebudeme se držet při zemi když řekneme, že Elsa změnila způsob, jakým ženy šperky nosí. Pro dům navrhla přes třicet kolekcí, jejichž tvůrčí proces zahrnoval cesty do Japonska, Číny a Evropy, kde Peretti čerpala inspiraci z práce tamních řemeslníků, ale i studium moderního umění, kterým ve své práci vzdávala hold Alexanderu Calderovi nebo Henrymu Mooreovi. Vznikly tak například dnes již ikonické linie Bean, Bottle, Open Heart, Mesh, Bone nebo Zodiac. Svůj design Bone Cuff například překreslila z tvarů kostí mnichů, které během svého dětství viděla v kapucínském kostele ze 17. století nedaleko Říma. Organické formy a tvary oslavují lidské tělo a dnes se lesknou na zápěstí mnohých žen.

Dotek je důležitý, spoustu inspirace čerpám z hmatových vjemů.

 

Na počátku osmdesátých let se její kolekce rozšířily z linií šperků o křišťálové a porcelánové objekty a doplňky pro domácnost. Dodnes v kolekcích domu Tiffany & Co. najdeme například psací pero, stříbrný set příborů, mísy, vázy nebo karafy. Ženám vedle šperků dala také kabelky z ušlechtilého lakovaného japonského dřeva nebo křišťálový flakón na parfémy. I tyto objekty si zachovávaly organické tvary a haptické prvky. Zdánlivě pravidelnou krabičku na léky narušila jemnou deformací ve tvaru otisků prstů, to samé zopakovala na karafě. Omyl to není, ba naopak. Tyto objekty byly vynalezeny proto, aby oslavily Elsinu lásku k životu, ale i vřelost hostitele u slavnostně prostřeného stolu a myšlenku, že krása a užitečnost by měly jít ruku v ruce pospolu. Málokterý design zůstává nadčasový a natolik oblíbený po celá desetiletí. Elsa Peretti je však dnes stejně tak moderní, jako před lety.

Elsa Peretti
cara

Jako z jiné dimenze: Nahlédněte do domu návrháře Pierra Cardina

elle.cz

Zdroj: The Fashion Book, Wikipedia, Tiffany & Co.