Óda na plast! Proč nás tak fascinují tašky ze supermarketu?


Autoři kolekce Balenciaga S/S 2022 ji znovu postavili na piedestal coby výsostný doplněk. Nebyli první, ani poslední. Jen jsou teď vidět. Vzor igelitky z nákupáku se jinak v moci módních větrů zmítá od počátku milénia. Jeden z nejobyčejnějších předmětů naší každodennosti se jednoduše stal objektem nového luxusu. Možná právě pro svoji všednost.

CZECH MADE ANEB PŘÍBĚH MATERIÁLU

elle.cz

Zobrazit příspěvek na Instagramu


Igelitová taška je totiž skutečným symbolem naší reality. Její vymezení se nikterak neliší v závislosti na sociální skupině či geografickém území, v nichž se nachází. Je pro každého stejná. Ať už jste přistěhovalec v pařížském Bellville, nebo Rihanna, kterou nedávno paparazzi zachytili s igelitkou Sainsbury. Nehledě na původ se jí jednou dotkl každý, bez rozdílu vyznání či rasy ji zná každý a její definice by mohla spojovat národy napříč světadíly.  Přehnané, nicméně velmi ilustrativní. Důkaz toho, jak si konzumní masová kultura vytvořila svůj svébytný a univerzální jazyk, jemuž každý rozumí.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu


V postmoderní krizi dilemat potřebuje móda vodítko… Nezatížené rozporuplnými kulturními nánosy je igelitka pro módní tvůrce jako čisté plátno, tak nedotčené. Jako první se do igelitky pustil Margiela, který v roce 1990 oblékl modelky své podzimní show do topů vytvořených ze segmentu potravinových plastovek. Dnes by takový nápad působil úsměvné, tehdy byl revoluční. Aktuálně jí tematizují, kromě Balenciagy, i niche berlínský butik Voo Store ve spolupráci s Rafem Simonsem. Čiré linie nápadně připomínají podobné tvary od Celine nebo Jil Sander. Ale kdo by vyčítal současným umělcům geniální nastudování úspěšného konceptu z minulosti? Obzvlášť toho úspěšného? 

Plastové tašky tedy nepředstavují primitivní zoufalost, jak by se mohlo zdát. Spíš upřímnou a přiléhavou studii hyperkorektní společnosti v níž igelitka pozbývá sporných kontextů. První plastová taška byla vyrobena v roce 1953. O dvanáct let později ve švédská společnost Celloplast poskytla americkým podnikatelům patent tvaru ikonické, takzvané T-shirt Plastic Bag Stena Gustafa. V osmdesátých letech tvořily plastové tašky většinu dostupných komerčních obalů. 
 

A teď se stává symbolem univerzální a napříč rozpory plynoucí módní ikonu, kterou nelze přemoci, jen přijmout. 
 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Nejkrásnější looky z čeveného koberce z Cannes

elle.cz