Sneakerheads: Kultura s multimiliardovou budoucností

Trendy streetwear i pandemie home officu nás přiměly k tomu vyměnit vysoké jehly za pohodlné tenisky. A jakmile návrháři komfortní hit legitimizovali, nebylo cesty zpět. Kdo by se taky dobrovolně vzdával pohodlí, které v módním i společenském žebříčku povýšilo na must-have kousek? Tenisky už dávnou nejsou jen volnočasovou neformální obuví a populární modely jen dokazují důležitou funkci klíčového doplňku. Svět sběratelství tenisek je pak celou samostatnou kapitolou módní bible.

Hard to get

Mezi nejžádanější siluety paradoxně nepatří kousky značek Dior nebo Prada, ale klasické modely sportovních brandů, jako je Adidas nebo New Balance a zejména pak Nike. Celá kultura tzv. sneakerheads začala v 70. a 80. letech v undergroundové hiphopové subkultuře ve Spojených státech, kde trend po největším boomu dlouhodobě udává basketbalová liga NBA.

„Styloví basketbalisté, kteří vydělávají spoustu peněz, se stali jasným vzorem. Lidé chtěli být jako oni, a začali se tak alespoň oblékat,“ vysvětlil popularitu modelů Nike Dunk či Air Jordan 1 Tyler Clark, sběratel tenisek a vintage módních kousků z amerického města New Orleans. „Popularitu tenisek určují také streetwearové trendy, ale i status klasického modelu, jenž si drží místo na trhu už řadu let. Vyprodané tenisky jsou samozřejmě i zásluhou celebrit, které si je obouvají na red carpet eventy,“ dodává.   

 

 

Ať už preferujete spektrum ikonických kousků Jordan věnovaných zřejmě nejslavnějšímu basketbalistovi na světě, super populární designy Yeezy rappera Kanyeho Westa nebo trendy kolaborace s módní značkou Off-White, žádané kousky jsou online vyprodány za pár vteřin. Proti zkušeným resellerům nemá nikdo ve světě digitálního shoppingu šanci – využívají totiž takzvané „bots“, které vyplní a zaplatí objednávku během okamžiku.

„Poptávka je zkrátka vždy větší než nabídka, a tak se tenisky úspěšně přeprodávají za daleko vyšší ceny,“ vysvětluje novodobý fenomén neworleanský sneakerhead známý pod přezdívkou Poloboys1 a dodává, že kdo si chce vyprodané modely za vyšší cenu pořídit, směřuje zpravidla na portály eBay, Goat nebo StockX, kde se například tenisky Jordan 1 Retro High Off-White Chicago prodávají z původních 190 dolarů za více než 7000 dolarů.

 

 

Etická stránka masivního skupování oblíbených tenisek a jejich následného resellování za několikanásobnou cenu je otázkou, která se přirozeně nabízí. Realita však bojkotu znevýhodněného nákupu rozhodně nenasvědčuje. Podle portálu Business Insider bude mít průmysl přeprodávání tenisek do roku 2030 hodnotu zhruba 700 miliard korun. 

Modely pořízené za vyšší cenu se zpočátku mohou zdát jako nevýhodná koupě, jejich hodnota však postupně stoupá a může tak suplovat roli investičního kousku, za nějž v módním světě platí spíše kabelky od Chanelu než tenisky Nike. I luxusní módní platforma Farfetch však už rozpoznala obchodní potenciál sběratelství tenisek a do svého portfolia zařadila vyprodané modely sportovních značek za několikanásobně vyšší ceny. Ty dokonce často přesahují hodnotu (i poptávku) takových párů high-endových bot, jaké nabízí třeba italská ikona Gucci.

 

Zdroj: Businessinsider.com, Farfetch.com

Předplatné Elle

Elle cover
REKLAMA