Tento měsíc se královna Alžběta II. ukázala opět mezi svými poddanými. Stalo se tak po poměrně dlouhé době ve Westminsterském opatství. Poprvé od vypuknutí pandemie koronaviru měla panovnice na veřejnosti přes nos a ústa roušku. Rázem je z toho celý svět na nohou a tato fotografie se zapíše do dějin.
Královna, stejně jako její zesnulá snacha Lady Diana, vévodkyně Kate i Meghan dobře vědí, že svým oblečením pomáhají formovat svůj společenský odkaz. Mohou mlčet, ale zároveň prostřednictvím oblečení a doplňků promlouvají. Stačí se podívat na čtvrtou sérii seriálu Koruna, kde se právě objevuje princezna z Walesu. Pozornost věnovaná jejím kostýmům byla přímo enormní.
Hlava státu jako módní ikona
Britská královna Alžběta II. je na trůnu 68 let a její oblečení působí na poddané jako uniforma jistoty, která je provádí i těmi nejtěžšími časy. Může se nám to zdát absurdní, protože s aktuálním ústředním držitelem české státnosti máme v hlavě spojen obraz červených trenek, ale pro Brity je jejich monarcha ztělesněním posvátné důstojnosti.
Na rozdíl od Lady Diany, Kate či Meghan, ale Alžběta II. nenosí až na výjímky žádné legendární módní designéry. Na míru pro ní šijí britští tvůrci jako Norman Hartnell a Hardy Amies, její osobní garderobiérkou i blízkou přítelkyní je pak Angela Kelly. Ta spolupracuje s královnou od roku 1994 a doporučila ji ještě zjednodušit střihy a zapojit výraznější barvy, aby panovnice byla na první pohled rozeznatelná mezi davy.
Princezna Diana
Kabelky Její královské Výsosti musí mít prodloužená ucha, aby nepřekážely během podávání ruky. Skutečnou revoluci ale přinesla na začátku 80. let minulého století do rodiny Windsorů Lady Diana. Princezna z Walesu byla sice na začátku ostýchavou dívkou v barevném svetru, ale učila se nesmírně rychle. Jazyk módy pochytila od módních editorů z britského Vogue, kteří měli za úkol stvořit její sofistikovanější image. Stala se celosvětovou módní ikonou, nejen princeznou lidských srdcí.
Efekt Kate Middleton
Diana nastartovala onen exaltovaný zájem o to, co nosí vysoce postavení aristokraté. Po její tragické smrti v roce 1997 zbylo prázdné místo, které zaplnila až Kate, tehdy ještě Middleton. Mladá generace tak propadla takzvanému „Kate efektu“. Tedy, když se vévodkyně z Cambridge objeví v nějakém oblečení, které patří mezi dostupnější značky, je okamžitě vyprodáno. V roce 2010 ohlásil princ William své zásnuby, jeho vyvolená si na tuto slavnostní událost oblékla tmavě modré šaty od Reiss...a tento artikl byl po celém světě okamžitě beznadějně vyprodán.
Cool lady Meghan
Když se Meghan Markle v roce 2017 objevila jako oficiální přítelkyně prince Harryho, byl i její šatník okamžitě podroben drobnohledu. Z hvězdy televizního seriálu Kravaťáci se musela stát elegantní, uhlazenou lady. Americké a kanadské designéry nahradil francouzský módní dům Givenchy, který navrhl její svatební šaty. Zároveň Meghan jasně dávala najevo, že se vyzná v cool módě a ukazovala se v teniskách Veja, kalhotách od Anine Bing nebo šatech od Reformation.
Komunikace módou
Jak ale přesně využívají členky britské královské rodiny oblečení k tomu, aby podpořily svůj odkaz? Představte si, že někde uvidíte fotku například vévodkyně Kate v květinových šatech. Ihned se píše o outfitu, u kterého se zároveň poznamená, kam si ho vzala. Zjistíte, že to bylo na dobročinnou akci otevření zahrady. Tu vévodkyně kupříkladu pomohla nejen vybudovat, ale také se tento projekt věnuje integraci postižených dětí. Takže od zájmu o šaty je tu najednou širší povědomí o důležitých kauzách. Móda je vždy pozváním do hlubší konverzace a královská rodina s tím umí skvěle zacházet.