Ochrana korálových útesů i recyklace. Kam směřuje budoucnost módy?

Oděvní značka BOTTER a její láska k hlubinám oceánů

Jako značka, jejíž DNA přímo pochází z jedné z biologicky nejrozmanitějších mořských oblastí na světě, BOTTER nechce být jen svědkem znečišťování oceánů a klade si za cíl přijmout a zachovat přírodu ve všech jejích podobách. Tvůrčí duo Lisi Herrebrugh a Rushemy Botter spojuje své multikulturní vlivy a mistrovství antverpského a holandského krejčovství, aby do své značky především pánských oděvů vložilo představu udržitelného luxusu.

Rushemy se narodil na Curaçau a podstatnou část svého života prožil v rybářské vesnici nedaleko Amsterdamu. Lisi, narozená v Amsterdamu, žila mezi Nizozemskem a Dominikánskou republikou, odkud pochází její rodina. Identita značky kombinuje ducha „Caribbean Couture“ spolu se silným vědomím udržitelnosti. Designéři jsou natolik oddáni udržitelnému přístupu k životu a ochraně životního prostředí, že sami usilují o navrácení života korálovému útesu a založili organizaci BOTTERA, aktivně pracující na jeho oživování.

BOTTER

Icicle, ti, co byli udržitelní ještě předtím, než to bylo cool

Icicle udržitelnost prosazuje již dlouhých 25 let. V dobách jejího vzniku ještě dnešní chápání udržitelnosti bylo abstraktním pojmem. Značka se zrodila roku 1997 v Šanghaji, a již od chvíle svého vzniku se snaží produkci svých kolekcí vytvářet šetrně k životnímu prostředí, v harmonii mezi lidmi a přírodou, ale i společností jako celkem. Čínská filozofie vnáší do způsobu, jakým vytváří oděvy, jistý klid a pokoru.

Oděvy jsou ušity z čistě přírodních vláken, v původním odstínu tkaniny, či jsou barveny přírodními barvivy. Mimochodem, od roku 2012 má na starosti vytváření kolekcí dámského oblečení Bénédicte Laloux, francouzská návrhářka, která dříve působila u Chloé, Lanvin a Celine. Nyní značka operuje na lince Šanghaj – Paříž, přičemž v evropské metropoli otevřela svůj vlajkový butik na 35 Avenue George V, který následoval o tři roky později další, který se usídlil na prestižní Rue du Faubourg Saint-Honoré. Icicle v tvorbě oděvů využívá ty nejlepší dovednosti obou měst. Pařížský krejčovský um je ovlivněn touhou po lehkosti, ale citem pro design, umění a architekturu.

ICICLE

Plastic Soul, obuv vyrobená z nepoužitých sexuálních hraček

Streetwearová značka z Los Angeles Rose In Good Faith spolupracovala s výrobcem erotických pomůcek Doc Johnson na vytvoření páru bot z plastu zrecyklovaného z neprodejných erotických pomůcek. Celá bota vyjma korkové stélky byla vyrobena za použití kombinace pěnového acetátu EVA a právě těchto hraček, které byly poškozené již při samotné výrobě, či jakkoliv jinak dále neprodejné.

Bota, kterou zakladatelé značky pojmenovali Plastic Soul, by mohla snížit odpad z nežádoucích polymerů a pomoci vyčistit obuvnický průmysl. TPE materiál, který se někdy také označuje také jako termoplastická pryž, z něhož jsou pomůcky vyráběny, se smíchá s materiálem EVA. Směs je poté vstřikována formy celých Plastic Soul bot a posléze jsou obarveny do krémově bílé barvy.

Plastic Soul by mohly být řešením plastového odpadu, ale pěna EVA použitá v jejich základu je vyrobena z ropy a na skládkách by přežila až 1000 let. To znamená, že boty Rose In Good Faith přímo nesnižují množství plastů, které končí v odpadu. Ovšem jde o slušný začátek jednoho počinu. Silueta boty byla mimochodem inspirována dominantními tvary losangeleského muzea The Broad architektonického studia Diller Scofidio + Renfro.

ROSE IN GOOD FAITH

Oris, Cervo Volante a jejich řemínky z jelení kůže

Švýcarská značka mechanických hodinek Oris se spojila s curyšskou kožedělnou manufakturou Cervo Volante, aby společně vtiskly hodinkám udržitelný ráz. Zakladatelé společnosti Cervo Volante, biotechnologický inženýr Kadri Vunder Fontana a bioložka Conny Thiel-Egenter, chtěli najít využití pro zbytkové kůže divokých jelenů, kterých je ročně ve Švýcarsku v rámci legálního a regulovaného procesu řízení divoké zvěře ulovených na 15 000.

V minulosti byla většina těchto kůží vyhazována, Cervo Volante je nyní přeměňuje na kožené výrobky, nejsou tak nuceni využívat pro zdrojování kůže žádný chov zvířat. Kůže jelena není produktem masového chovu, každý kus je tak naprostý originál a těžko byste pohledali někoho, jehož řemínek bude stejný, jako ten váš. Řemínky jsou zároveň přírodně vyčiněny zeleninou ve dvou zbývajících původních švýcarských koželužnách a spíše oslavují přirozené nedokonalosti, než aby usilovaly o bezchybné povrchové úpravy. Tvůrci zkrátka spatřují opravdovou udržitelnost v čerpání ze zdrojů, které jsou na dosah.

ORIS

Kabelka ze skla, kterou nejspíš nikdy nepoužijete

elle.cz

Zdroj: Wallpaper, Dezeen, PAPER, archiv značek