ROZHOVOR S DIEGEM VILLALBOU: Inspiraci hledám v ulicích

Kromě kousků, které navrhl speciálně pro české ženy, v SIMPLE Concept Store předvádí i svou nejnovější kolekci. O ní, ale také o sobě se Diego rozpovídal exkluzivně pro Elle.cz.

Značku Alfredo Villalba založil váš otec před více než osmatřiceti lety. Vy jste se ale v prvopočátcích k módě zas tak neměl. Vystudoval jste ekonomii. Čím si vás nakonec móda získala?

Ve světě módy jsem vyrůstal, byla všude kolem mě a jen těžko ji šlo nevnímat. Stala se mou přirozenou součástí. I přesto, že na profesionální úrovni jsem ji nestudoval, okamžitě jsem poznal kvalitní látky, věděl jsem, co s čím zkombinovat. Vystudoval jsem ale ekonomii. Myslel jsem, že by pro mě mohla být užitečná. Nebyla. Žádná zábava, jen poučky a pravidla. A tak jsem podlehl módě, nespoutanému umění, které mi umožnilo vyjádřit, kdo jsem.

Kdo je ve světě módy vaším vzorem?

Baví mě osmdesátá léta, baví mě jako celek. Filmy, hudba i móda té doby jsou pro mě často inspirací. Ikonou je pro mě Gianni Versace, kombinace materiálů, hravost v souladu s podtržením ženské krásy. To je moje.

Dokážete zhodnotit posun nebo rozdíly, které jsou charakteristické pro tvorbu vaši a vašeho otce?

Myslím, že práce mého otce byla konzervativnější. Všechno mělo pevný řád a prostor pro experiment byl minimální. Já jsem koncept značky zásadně změnil, kolekce jsou naopak hravé. Snažím se pro ženy navrhnout model, který je bude charakterizovat, který jim umožní vyjádřit, kým jsou.

Kolekce, kterou předvedete v České republice, kombinuje módní trendy celého světa, japonská kimona, bombery, metalické aplikace. V čem přesně vidíte zdroj své inspirace?

Současné umění je na prvním místě. Hudba i malířství. A dále… Ulice. Zkuste pozorovat okolí. Lidé v ulicích jsou nekonečným zdrojem nápadů, jejich chování, emoce, pohyb.

Oblíbený film o módě?

Videoklipy. Vím, nejde o filmy v pravém slova smyslu, ale to, co předvedou ve třech minutách Rihanna, Madonna nebo Beyoncé je pro mě malá fashion show.

Jsou modely, které jsou k vidění v Praze, něčím specifické?

Samozřejmě. Vzniklo několik kusů, které nejsou součástí mé standardní kolekce. Extravagance je v jejich případě umírněná.

Všemi kolekcemi prostupuje kombinování několika materiálů, množství aplikací. Co vás vede k bohatému zdobení? Obzvlášť v době, kdy většinová společnost tíhne k jednoduchosti?

Jde o vyjádření osobnosti. V každém modelu představím mnoho myšlenek. V důsledku pak nevznikají jen šaty, ale malá umělecká díla.

Černá, nebo bílá?

Myslím, že šedá.

Maxi, nebo mini?

Mini. Jsou tak sexy.

Vaší cílovou skupinou jsou ženy, co se vám na nich líbí?

Vše. To, jak vypadají, respektuji je. Obdivuji sílu a energii, která je v každé z nich. Jsou jednoduše inspirativní.

Podpatky, nebo balerínky?

Miluju podpatky, sluší každé ženě a podtrhnou její krásu. Balerínky zase vykouzlí romantický look a ani jemu se nedá odolat.

Významně podporujete mladé návrháře. Z jejich tvorby ve svých buticích předvádíte obuv a kabelky. Čím vás nastupující generace tvůrců musí zaujmout, aby se mohla stát součástí vašeho obchodu?

Nemám jasná pravidla, ale věřím mladým lidem, jsou opravdu talentovaní. Já měl spoustu výhod, móda přišla za mnou, vyrůstal jsem v její přítomnosti. Možná proto toužím podpořit umělce, pro které je v dnešní době opravdu těžké se prosadit. Týdně mi chodí několik žádostí o spolupráci. Naposledy mě ohromila slečna, která stejně jako já pracuje na všem ručně, vyšívá a hraje si s každým modelem. Má při tvorbě trpělivost, ta je pro mě odzbrojující.

Nejlepší nastupující návrhář?

Nemám svého favorita. Budu se ale muset rozhlédnout, sám nebudu návrhářem do smrti a myslím, že tak za deset let nápady jednoduše dojdou. A jediné, co bych nikdy nechtěl, je opakovat sám sebe. Tvořit člověk nemůže celý život a v jednom momentě přijde nutnost posunout se dál. Tvůrčí krize se jednoduše neschová pod koberec.

EBC promo