Jaké jsou parfémy století? Jako BMW.

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Existují vůně, které si nás získají jen na chvíli. Pak objevíme vůně, které nás osloví na dlouho, některé navždy.

1) Chanel N° 5, Chanel, EdP 50 ml, 2140 Kč – rok 1921

Je to parfém století. Nejprodávanější vůni světa Chanel N° 5 (každých 30 sekund se na světě prodá jeden flakon) slavná návrhářka Gabrielle Chanel světu poprvé představila 5. 5. 1921. Datum nezvolila náhodou – pětka byla jejím šťastným číslem. Číslovka sehrála velkou roli i při výběru složení vůně. Ze všech kompozic, které jí tvůrce Chanelu N° 5 Ernest Beaux v rámci vytváření vůně předložil, si vybrala tu s pořadovým číslem 5. Nebo snad volba lahvičky s pětkou souvisela s faktem, že čich je pátým smyslem?

Složení:
‚Pětka‘ je každopádně první vůní se syntetickými vonnými látkami. Kromě aldehydů ji tvoří neroli, ylang-ylang, jasmín, santalové dřevo, vetiver, vanilka, cibet.

Zajímavost:
Coco a tvůrce vůně Ernest Beaux v rámci prezentace Chanelu číslo 5 přiznali obsah vůně a všechny syntetické složky. Tomu se doposud moderní parfumerie bránila. Ženy, do té doby vonící po růžích a fialkách, se do pětky zamilovaly. Mezi nimi i Marilyn Monroe, Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Audrey Tautou. Pětku ženy zbožňují i proto, že je klasikou ke kostýmu a ‚malým černým‘, mj. modelům z dílny Coco Chanel.

U nás Chanel N° 5 seženete například v parfumeriích Marionnaud, Sephora, Douglas.

Ukázka z reklamního spotu, Audrey Tautou je šestou múzou vůně Chanel No.5

2) Trésor, Lancôme, EdP 50 ml, 2270 Kč – rok 1990

Nepopsatelný šarm v sobě skrývá smyslná a nadčasově elegantní vůně Trésor. Značka Lancôme ji představila v roce 1990. Kompozice vůně je vystavená okolo růže Otto, osvěžené šeříkem a konvalinkou.

Složení:
Bohatou ovocnou smyslnost vůně šíří už z hlavových tónů, a to pomocí melounu, rybízu, meruňkově zabarvených růží. Završují ji magnolie, šalvěj, alpská fialka, santalové dřevo a vanilka.

Zajímavost:
Když křišťálový flakon uchopíte do dlaně, pochopíte, že evokuje bušící srdce. Autorka Trésoru Sophia Grosjman při vymýšlení vůně hledala inspiraci v okamžicích, jaké prožívá milující a nespoutaná žena, která se nechá strhnout emocemi. Trésor koupíte například v Butiku Lancôme na Jungmannově náměstí 20 v Praze 1.

3) Opium, Yves Saint Laurent, EdP 50 ml, 2660 Kč – rok 1977

O vůni se mluví jako o elixíru lásky. A proslýchá se, že je dobré se jí poddat až po setmění. Opium v sobě spojuje orientální, květinové a kořeněné tóny, je unikátní směsí tepla a chladu, vyvolává silné, neopakovatelné emoce.

Složení:
Parfémová a toaletní voda nejprve vydává nádech mandarinky a bergamotu, postupně dává průchod syté vůni jasmínu a svěží vůni koření a karafiátu. Teplý tón dodává smyslná a vzrušující vanilka, ambra a pačuli. Mimořádně smyslná parfémová voda je obohacena vůní konvalinky, arabského jasmínu a myrhy.

Zajímavost:
Opojení smyslů zvané Opium na pokožce vydrží dlouho do noci. Dokonalou definicí této vůně jsou slova Yvese Saint Laurenta: „Ignoruj pravidla, opájej se rozkoší, odevzdej se plně vůni Opium. Zažij intimitu a smyslnost.“ Vůni Opium koupíte třeba v Parfumeriích Douglas.

4) Youth Dew, Estée Lauder, EdP 65 ml, 1260 Kč – rok 1953

Vůně se zrodila v době, kdy se parfémy považovaly za něco, co se ‚nosí‘ jen pro speciální příležitosti. Madam Estée Lauder se však rozhodla, že tento názor změní. A tak vytvořila novinku – parfém a olej do koupele v jednom pro každodenní použití – a nazvala ji Youth Dew. Trvalo jí deset let, než prorazila na světový trh. V roce 1963 se v Galerii Lafayette setkala s jedním z distributorů a dala mu přivonět. Vůně ho ale nenadchla, a tak paní Lauder ‚omylem‘ vylila trochu parfému na koberec. Obchodním domem se šířila rychle a ženy zaujala. A tak se vůně pro každý den – Youth Dew – stala senzací.

Složení:
Obsahuje kořenité oleje, karafiát, černý rybíz, tolu balzám, kadidlo, peruánský balzám a pačuli.

Zajímavost:
Youth Dew je milníkem v rámci orientálních konceptů. Je žádaná pro svou zázračnou uklidňující vůni. Koupíte ji v buticích Estée Lauder v Železné ulici 18 v Praze 1, v Palladiu v Praze 1 nebo v Metropoli Zličín v Praze 5.

5) Poison, Dior, EdP 30 ml, 1770 Kč – rok 1985

Je to kořeněno-ovocno-květinová legenda. Vůni se přezdívá ‚sladký jed‘. I flakon jako by připomínal nádobku na jed. Temná barva flakonu vypovídá o záhadné, orientální vůni.

Složení:
Tento vysokoprocentní koktejl mj. obsahuje koriandr, švestku, anýz, růžové dřevo, růži, tuberózu, jasmín, cedr, santal, nechybí opoponax nebo otočník peruánský.

Zajímavost:
Tvůrci o Poisonu mluví jako o prvním parfému neodolatelného svádění a doporučují ho používat až po osmé hodině večerní. Koupíte ho například v parfumeriích Sephora, Douglas.

6) Shalimar, Guerlain, EdP 75 ml, 2690 Kč – rok 1925

Velké díky si zaslouží Jacques Guerlain, jeden z nejlepších tvůrců vůní neboli ‚nosů‘ 20. století (vnuk Pierra-Françoise Pascala Guerlaina, zakladatele stejnojmenné kosmetické značky). Právě jemu vděčíme za parfém Shalimar. I tato vůně je plná lásky. Při jejím vymýšlení se Jacques Guerlain inspiroval láskou mezi indickým vladařem a jeho výjimečnou ženou, pro kterou nechal postavit Tádž Mahal. A odkud vzal název Shalimar? Vůni pojmenoval podle zahrad, kde se vladař se svou ženou scházel.

Složení:
Svůdná vůně z dvacátých let vzrušuje svým smyslně teplým nádechem dodnes. Bergamot, kosatec, vanilka, ambra, mandarinka, růžové dřevo, jasmín, peruánský balzám a další mají být dokonalým průvodcem erotickou nocí.

Zajímavost:
Od roku 1989 je Shalimar v síni slávy FIFI (The Fragrance Foundation).
Shalimar, stejně jako většinu tradičních Guerlain vůní, koupíte v Institutu Guerlain v Dlouhé ulici 704 v Praze 1, www.linstitut.cz.

Legendární vůně Shalimar v novém balení
V galerii pod článkem mj. naleznete fotky vůně Shalimar Vanilla. Její flakon ‚upravila‘ návrhářka šperků a designérka Jade Jagger, kterou inspirovaly fontány z již zmiňovaných zahrad Shalimar v Indii. Vůně Shalimar Vanilla je také k mání v Institutu Guerlain.

7) Woman N° 4, Jil Sander, EdP 50 ml, 1030 Kč – rok 1991

Za zmínku stojí i parfémová voda Woman N° 4 značky Jil Sander. Je o vášni, o nočním životě a intenzitě. Je elegantní, plná smyslnosti a záhadných hloubek.

Složení:
Je mixem růže, pelargonie, fialky, karafiátu, jasmínu, vanilky, ylang-ylangu, pačuli, medu, cedru, santalového dřeva a pižma.

Zajímavost:
Černá barva na flakonu představuje estetickou dokonalost a harmonii, zlatá symbolizuje exkluzivitu a chuť do života. Za výhodné ceny vůni Woman N° 4 koupíte například na serverech Strawberrynet.com (EdP 30 ml, 767 Kč), Keton.cz (EdP 30 ml, 690 Kč; EdP 50 ml, 1020 Kč; EdP 100 ml, 1615 Kč), Akcni-parfemy.cz (EdP 30 ml, 710 Kč; EdP 50 ml, 1030 Kč; EdP 100 ml, 1630 Kč).