Obchodní triky

Obchodní triky

ModelkaModelky a filmové hvězdy nejsou vždycky tak perfektní, jak se představují. Odhalíme vám, jak módní průmysl produkuje dokonale vypadající lidi.

Na dokonalém snímku se podílí celá řada profesí, z nichž každá má své vlastní triky. Teprve jejich společné úsilí vytvoří podobu všech těch krásných lidí v časopisech či reklamách. Pro vaši představu a možná i inspiraci jsme posbírali několik tipů od profesionálů z celého světa. Třeba vám pomohou vylepšit vaši vlastní webovou stránku (pokud ještě žádnou nemáte, v některém z našich příštích čísel se dovíte, jak na to), třeba se příště jen výhodněji postavíte před objektiv svého přítele.

1. Vizážista a kadeřník
Celý proces začíná ještě před tím, než se modelka postaví před objektiv. „Velký nos může vypadat kratší, když na jeho konec nanesete trochu tmavšího krycího krému,“ radí vizážistka Ruby z New Yorku. „A zeštíhlit jej můžete proužkem světlého krému na středu nosu.“ Nějaké další tipy? Tekutý rozjasňovač kolem vnitřních koutků očí způsobí, že oči budou vypadat položené dál od sebe. Řasy vypadají delší, když je natočíte a nanesete řasenku pečlivě od kořínků ke konečkům.

Pokud použijete světlý krém na horní ret a pak hodně lesku na spodní ret, rty budou plnější, stejně jako při dvojitém nanesení rtěnky. Podobného efektu docílíte, když na ně dáte béžovou rtěnku a přes ni růžový lesk. Důležité jsou také vlasy. A kdo by mohl být lepší specialista na vlasové efekty než kadeřník se zkušenostmi s reklamou na šampony? Je libo speciální lesk?„Často používáme plochou kulmu, díky níž do vlasů napaříme kondicionér. Při focení máme pro vysoušení velký kulatý kartáč. A ještě lesk ve spreji, pak je to dokonalé,“ říká Neil, kadeřník z Londýna. Vlasový guru Johnnie Sapong prozradil, že lesk vlasů zvýšíte, když je nasprejujete pivem. „Zřejmě je to díky chmelu. Moc tomu nerozumím, ale opravdu to funguje,“ tvrdí.

2. Stylista
Ne zrovna perfektní nos, malé oči nebo úzké rty pomohou upravit přípravky ze zázračného kufříku vizážisty. Kromě ‚syrových kuřecích filetů‘ (silikonových vycpávek), které zvětší prsa, obsahuje kufřík stylisty svorky, jimiž lze vzadu stáhnout oblečení tak, aby vypadalo, že padne jako ulité, a pásku na tupé, pomocí níž lze do hladka vytáhnout kůži po stranách obličeje. Jeden fotograf pro Elle pásku dokonce použil k tomu, aby modelce přilepil uši k hlavě.

„Dalším trikem je nechat modelku nebo herečku těsně před focením držet ruce nad hlavou,“ říká Lucie Kearney, módní editorka britské Elle. „Ruce pak na obrázku nevypadají tak žilnatě.“ Hvězdám, které se potí, vycpává Lucie před focením podpaží papírovými kapesníky, které vyndá těsně před focením. Na oblečení pak nezůstávají mokré otisky. Poslední tip je samozřejmý, ale přesto dobrý. „Pokud jsou boty modelce trochu velké, vycpěte špičky bot papírovými kapesníky. Nic nevypadá hůř než boty, které mají na patě mezeru,“ dodává Lucie.

3. Modelka
Samozřejmě záleží i na tom, jak se modelka umí před objektivem postavit. „Končetiny by měly být napnuté, aby vypadaly hladce. Když modelka sedí na podlaze, neměla by se opírat o ruce celou vahou, protože pak zatíná svaly, a to je na fotce vidět. Nikdy také nestůjte před kamerou s rovnými boky. Když je trochu vystrčíte do strany, budete vypadat štíhlejší. A pokud nemáte zrovna perfektní profil, nenechte se nikdy fotit úplně z profilu. Váš nos by nikdy neměl přesahovat líčko. Optimální je profil ze tří čtvrtin,“ radí Robert, fotograf z Kalifornie. „Abyste se vyhnula dvojité bradě, vždycky ji trochu skloňte dolů,“ přidává Ruby, vizážistka z New Yorku. „Dívky z obálek požadují pro focení boty s vysokými podpatky, i když nejsou v záběru. Jejich nohy pak vypadají lépe a umožňuje jim to stát svůdněji,“ tvrdí Lucie.

4. Fotograf
„Aby modelky vypadaly na snímku štíhlejší, fotím je zespodu,“ přiznává Robert s tím, že většinu času tráví na zemi. „Další trik pro zúžení je použít dlouhý objektiv.“ Jeho newyorský kolega dodává: „Pokud snímáte tak, aby fotografovaná osoba byla zády ke světlu, slunce osvětluje siluetu, a tím ji zeštíhluje.“ Zatímco ve 40. letech používali fotografové mušelínový závoj nebo natírali objektiv krémem, aby vytvořili rozmazané fotografie a zjemnili ostřejší rysy, současní fotografové na to mají ‚změkčující čočky‘, které snímkům dodají snovou, zamlženou kvalitu. Když potřebují zmenšit velkou bradu nebo zlepšit špatnou pleť, podexponují film při vyvolávání. Tím se nepravidelné rysy zesvětlí.

5. Grafik
Jako poslední v řadě mění vzhled již zcela virtuálně. Moc retušérů je tak velká, že filmové hvězdy chtějí konkrétního, stejně tak, jako žádají určitého fotografa nebo stylistu. Pascal Dangin, retušér z New Yorku, jenž občas kouzlí s obálkami Elle, bývá často součástí ‚balíčku‘ požadovaného prvotřídními agenty, kteří objednávají focení svých klientů pro časopisy.

„Retušér dokáže úžasné věci,“ uvádí výtvarník Elle Jo Sams. „Může člověku změnit barvu pleti, přidat na lícních kostech, zeštíhlit tváře, zvětšit oči. Když má někdo například mírně přivřené oko, může zkopírovat jeho druhé oko a převrátit ho na místě oka prvního. A ještě jedna věc, která se ale v Elle nedělá. Retušér má k dispozici speciální tlačítko, kterým lze zvětšit poprsí modelek! Používají to hlavně časopisy pro muže,“ dodává Jo Sams.

6. Úspěšný snímek
Nejúčinnější ovšem je, jak už jsme řekli na počátku, dokonalá souhra všech zúčastněných. Má-li tedy dívka v reklamě na šampon vlasy neuvěřitelně husté, pravděpodobně je v jejích loknách několik příčesků. Nejspíš jí také ještě pár vlasů přidali během počítačových úprav snímků. Dělá se to takhle: vezmete fotku, v počítači zkopírujete určitou oblast vlasů a vložíte je na jiná místa hlavy tak, aby hříva v konečné verzi vypadala hustší. A ten neuvěřitelný lesk? „Modelky posíláme den před focením ke kadeřníkovi, který vlasům potřebný lesk dodá. Při focení používám hodně silné světlo, které namířím přímo na vlasy a navíc ještě nad modelkou drží asistentka desku potaženou lesklou fólií. Světlo se od ní odráží zpět do vlasů, a ty tak vypadají ještě lesklejší,“ dodává fotograf, který nechce být jmenován.

Krásná fotka je zkrátka alchymie. Výsledek dlouhého procesu, kterým se neustále snažíme přiblížit ideálu krásy. Jako každý ideál je ve skutečnosti nedostižná. To abychom měli pořád co dělat.