Viktor & Rolf

Viktor & Rolf

Natírali modelky barvou, oblékali je do peřin nebo je nahradili barbínami. Během uplynulých šestnácti let proměnili Viktor & Rolf módu v uměleckou performanci, což dokazuje i jejich londýnská výstava.

Viktor a RolfPřehlídky Viktora & Rolfa jsou vždy velkou show. Výstava v londýnské Barbican Art Gallery tak možná řadu návštěvníků překvapí tím, že Viktor Horsting a Rolf Snoeren vlastně navrhují úchvatné, ale současně nositelné oblečení. Práce této dvojice, která se potkala na studiích holandské Arnhem Academy of Art and Design, přitom zasahuje celou řadu oblastí: nechybí v ní modely haute couture, konfekce, ani kolekce pro H & M (v roce 2006). Úspěšný byl i jejich parfém Flowerbomb.

Viktor & Rolf jsou sami uměleckým dílem stejně jako jejich modely. Jeden za druhého dokončují věty. Nosí identické brýle a obleky ze své pánské kolekce. V soukromí spolu nežijí, ale nedají bez sebe ani ránu už přes dvacet let (oběma je 38). Jsou, jak říkají, „jeden člověk, jeden mozek, jeden návrhář“.

Ve Viktora & Rolfa lidé obvykle vkládají velká očekávání… Co tedy můžeme čekat?
Rolf: Vybrané ‚ikonické‘ kusy doprovodí miniaturní verze některých návrhů. Pětapadesát panenek velikosti dítěte bude oblečeno do ručně ušitých, přesně zmenšených modelů.

Ty panenky ale vypadají docela hrůzostrašně!
Rolf: No, vždyť to taky nejsou hračky pro děti! Jejich účesy a líčení napodobují konkrétní módní přehlídky.

Bylo obtížné vybrat klíčové práce?
Rolf: Čím víc času od kolekce uplynulo, tím snazší je vybrat modely, které její myšlenku vystihují. Vždycky se totiž pokoušíme něco říct. Prostřednictvím módy komunikujeme se světem.

Co tedy výstavou říkáte?
Rolf: I když jsou krásné šaty důležité, Viktor & Rolf se snaží o víc. Naše modely jsou jako herci v divadelní hře.
Viktor: Neexistuje krása bez obsahu. Oblečení musí vyprávět příběh.
Rolf: Móda se vyvíjí příliš rychle. To bylo i téma naší poslední přehlídky.

Který z vašich dosavadních návrhů podle vás zapůsobil nejvíc?
Rolf: Přehlídka, kde jsme modelku Maggie Rizer převlékli za matrjošku, byla důležitá, protože to už skoro ani nebyla móda – byla to performance.

ČTĚTE DÁL: JE PRO VAŠI TVORBU DŮLEŽITÝ HUMOR?

EBC promo