Dokáží krémy to, co slibují?

Anna, 28 let, trpělivě sedí a plete si svetr. Marie, 36 let, se pouští do sudoku. Oběma byly v devět hodin aplikovány 2 mg krému na levé předloktí. V uniformní místnosti se svěžím vzduchem (21° C a kontrolovaná vlhkost vzduchu) musí přečkat celých osm hodin. Na stole mají nachystáno denní menu – sendvič nebo salát, hlavně nesmějí nic teplého, co by mohlo změnit teplotu jejich těla, a tedy i objektivitu výsledků. Jejich poslání je ohodnotit hydratační schopnosti krému, u nějž neznají ani značku, ani vzhled kelímku. Do nezávislé francouzské laboratoře Peritesco (www.peritesco.fr) podobně přijde až dvě stě lidí za jediný den. Ročně je zde testováno až tisíc produktů určených k osobní hygieně a ke zkrášlování, z čehož asi polovinu tvoří přípravky pro péči o obličej.

V podobných laboratořích si dnes své výrobky nechávají testovat dokonce i největší kosmetické společnosti. Co je k tomu vede? Získávají tak důvěryhodnost a objektivní prohlášení o neškodnosti a účinnosti svých nejnovějších výrobků. Ovšem co se týče jejich účinnosti, kam až mohou velké společnosti zajít? Především musí být vždy schopny prokázat svá tvrzení. A vzhledem k tomu, že existuje silná konkurence, dělají výrobci vše pro to, aby nás nalákali na své výrobky, a jsou připraveni vynaložit celé jmění, aby splnili své sliby. Mimo jiné tím, že se spojují s univerzitními a nemocničními výzkumnými jednotkami, díky čemuž mohou vznikat další nástroje schopné lépe prokázat účinky nových výrobků. Měření přístroji, zkoušky na pokožce, podrobné fotografie, klinické výsledky… Nic není ponecháno náhodě. V závislosti na dosažených výsledcích přezkoumají laboratoře své zprávy a marketingu dodají ta nejpozoruhodnější čísla. A pak už je jen nás, abychom uměli správně číst mezi řádky.

„O 26 % méně vrásek“

To slibuje krém Neovadiol od Vichy
Pro tento krém, jenž je určen pro zralou pleť, provedly laboratoře Vichy klinickou studii, která probíhala pod kontrolou čtyř nezávislých dermatologů ze čtyř různých evropských nemocničních center. Zkoumané parametry byly: dehydratovanost, vrásky, napětí pleti a její ochabnutí. Po dobu tří měsíců si pak 224 žen, které prodělaly menopauzu minimálně před třemi lety, nanášelo ráno a večer krém na obličej a na krk. Dermatologové provedli měření před aplikací, po jednom měsíci a po třech měsících. Vycházeli z fotografických atlasů, které měřily ochablost obličejů čísly od 0 do 6. Výsledné číslo bylo získáno odečtením průměrných hodnot ‚po‘ od průměrných hodnot ‚před‘.

Důležité: Hovoříme-li o odstranění vrásek, je tomu třeba rozumět jako napravení ochablosti pleti. Vida to, lifting!

„Zatímco vy váháte, jiní vypadají o deset let mladší“

Toto vzkazuje krém StriVectin-SD
Tato péče o obličej byla původně testována na strie. Čtrnáct žen ve věku od 21 let do 42 let nanášelo krém dvakrát denně po dobu čtyř týdnů, a to vždy ve stejnou dobu a za stejných podmínek (teplota místnosti, vlhkost vzduchu). Před každou aplikací musely patnáct minut odpočívat vleže, strie musely být ,na vzduchu‘, aby na těle nebyl otištěno oblečení. Výsledek po 28 dnech: o 13 % méně strií a 93% uspokojení ohledně celistvosti pokožky. Zákaznice si však omylem aplikovaly krém i na obličej s cílem vyhladit vrásky. Byly nadšeny výsledkem, tak se k nim laboratoře rády přidaly.

Důležité: Nadšení z tohoto krému zvyšuje i správně cílená marketingová kampaň.

„O deset let méně“

To slibuje krém Retin-Ox Correxion od Roc
Aby bylo možné mluvit spíše o znovuzískaném mládí než o zahlazených vráskách, laboratoře Johnson & Johnson v USA vyhodnotily vrásky (kolem očí, na čele, na tvářích…) u 421 osob ve věku od 20 let do 74 let. Následně pak stanovily vztah se skutečným věkem dobrovolníků a vytvořily hodnoticí mřížku. Účinnost výrobku byla následně testována na pětadvaceti dobrovolnících ve věku od 40 let do 65 let, kteří měli mírné až hluboké vrásky. Během dvanácti týdnů si aplikovali krém na polovinu obličeje a na druhou polovinu placebo. Dermatologové ani dobrovolníci nevěděli, který produkt je pravý, a který falešný. Měření provedená v období před a po dvanácti týdnech ukázala na tváři natírané krémem jakoby zisk několika let. Výsledek, podpořený stejnou studií provedenou ve Francii na devadesáti ženách, ukazuje, že vrásky osob ve věku mezi 50 lety a 60 lety po kúře odpovídaly vráskám osob ve věku mezi 40 lety a 50 lety. Totéž platí pro další dvě desítky let. Z věku 52 let se totiž posunete do věku 48 let, čímž se vlastně přehoupnete o desítku let.

Důležité: Je to velmi mazané a zaujme mnohem spolehlivěji než procenta.

„Až o 2,8 cm menší obvod stehen za čtyři týdny“

To slibuje gel proti celulitidě Soin Amincissant Perfect Slim Jour od L’Oréal Paris
Aby to L’Oréal prokázal, zahájil klinickou studii pod kontrolou nezávislého lékaře. Čtyřicet žen ve věku od 25 do 45 let nanášelo krém dvakrát denně po dobu čtyř týdnů jen na jednu nohu, přičemž lékař nevěděl, na kterou. Centimetrová měření byla provedena před kúrou, po dvou týdnech a po čtyřech týdnech na obou nohách. Ono ‚až o 2,8 cm méně‘ v reklamě odpovídá nejlepšímu průměrnému počtu odstraněných centimetrů mezi jedenácti nejlepšími testovanými ženami.

Důležité: Průměr odstraněných centimetrů vypočítaný z výsledků všech čtyřiceti žen je méně než 1,9 cm obvodu stehna. Výraz ‚až‘ v upoutávkách vždy odpovídá tomu nejlepšímu výsledku dosaženému jednou nebo více testovanými osobami, nikoli průměru všech zúčastněných.

„24 hodin hydratace“

To slibuje krém Bienfait Multi-Vital od Lancôme
Studie byla provedena na pětadvaceti ženách ve věku od 30 do 50 let. První fáze spočívala v tom, že během šesti hodin v místnosti (s kontrolovanou teplotou 21° C a udržovanou relativní vlhkostí vzduchu na 45 %) použili malou sondu (corneometer) na měření vlastností pokožky. Čímž bylo možné stanovit nízkofrekvenční proud, o němž je známo, že prochází nejlépe, je-li pohožka hydratovaná. Po několika měřeních na nahé pokožce aplikovali na vnitřní část předloktí krém (2 mg na 1 cm2). Měření se poté prováděla na testované části s krémem stejně jako na jiné části pokožky bez krému. Jednu hodinu po aplikaci se v porovnání s pokožkou bez krému zvyšuje úroveň hydratace o zhruba 30 %. Nové měření probíhalo po šesti hodinách. Testovaná osoba přišla druhý den, aniž by si myla testované předloktí. Zjistilo se, že na nakrémované části zbylo ještě minimálně 10 % získané hydratace.

Důležité: Reklama zdůrazňuje délku trvání hydratace, tedy 24 hodin, nikoli však úroveň této hydratace, která dosahuje vrcholu po jedné hodině a následně pomalu klesá.

„Chrání DNA v srdci kožních buněk“

To slibuje denní krém pro omlazení pleti DNAage od Nivea Visage
Toto prohlášení se opírá o velmi známý laboratorní test Comet, který dokáže pomocí elektronického mikroskopu propojeného s obrazovkou ukázat, co se odehrává na úrovni DNA kožních buněk. Čtyřiačtyřiceti ženám ve věku od 23 let do 45 let odebrali tři vzorky pokožky. A to na předloktí – první na začátku, druhý po ozáření UV paprsky a poslední po aplikování Creme DNAage. Testy probíhaly dvakrát denně po dobu dvou týdnů (na ozářené oblasti). Cílem bylo zjistit v každé etapě měření procento poškození DNA a následné obnovování způsobené krémem.

Důležité: Zde se pohybujeme velmi blízko samotných buněk a daleko od různých pocitů. Je tu záruka vědy a její řeči můžeme věřit.

„O 17 % více lesku“

To slibuje peelingová kůra Programme Lissant Peau Neuve Intense Micro Solutions Chanel Précision
Tato studie byla provedena na jedenatřiceti třicetiletých ženách s pletí, která je trochu matná a mdlá. Základní myšlenkou bylo změřit průzračnost pleti a odraz světla na jejím povrchu. Před a po kúře byla každá žena stejně upravena a poté byla vyfotografována – za stálého osvětlení a se stejným natočením obličeje, po vyčištění pleti (aby nedošlo ke vzájemnému působení kožního mazu). Během čtyř vteřin bylo vyhotoveno osm negativů a poté dermatolog provedl rozbor jednotlivých obrázků podle stanoveného žebříčku.

Důležité: Je těžké dodat pleti více lesku – ten závisí na mnoha faktorech, hlavně na prostředí, v němž žijete. Pokud se povede zvýšit lesk pleti o 17 %, je to skvělý výsledek.

„testováno na alergie a citlivost očí“

To slibuje oční krém All About Eyes Rich od Clinique
Tato společnost byla založena v roce 1969 v USA dermatologem a od té doby posunula hypoalergenní laťku velmi vysoko. Každý její výrobek je bez parfémů a jeho schopnost vyvolávat reakce je testována během 45 dní na 600 osobách, a to dvanáctkrát (tedy 7200 aplikací). U péče o oblast kolem očí se navíc ověřuje, zda výrobek nezpůsobuje ani podráždení, ani citlivost. Doplňkový test byl proveden na třiceti ženách ve věku od 20 do 60 let, které nosí kontaktní čočky. Výrobek byl aplikován ráno a večer po dobu čtyř týdnů. Reakce byly vyhodnocovány po prvním, druhém a čtvrtém týdnu. Kontaktní čočky byly zkoumány také. Následovaly další testy pro prokázání hydratačních schopností, vyhlazování vrásek, vaků pod očima, kruhů…

Důležité: Zákaznice se zájmem o zvýšenou péči o oblast kolem očí jsou zpravidla nositelkami kontaktních čoček, tedy mají citlivější oči. A tohoto krému se bát nemusí.

„Až 67% vyhlazení prvních vrásek během jedné hodiny“

To slibuje krém Creme 1eres Rides Lissante Eclat Capture R60/80 od Dioru
Toto prohlášení se opírá o výsledky studie otisků, která se provádí pomocí malé silikonové destičky přiložené na oblast, kde se vyskytují vrásky. Testovalo se osmadvacet osob ve věku od 31 let do 43 let, které si nanášely tento krém na oblast kolem očí. Cíl: porovnat vrásky před nanášením krému a poté za hodinu. Otisky byly umístěny pod silné světlo a kožní reliéf byl podroben rozboru. Získané údaje ukázaly, že u 75 % osob (tedy u jednadvaceti) bylo dosaženo vyhlazení vrásek o 67 % a u 25 % bylo dosaženo ještě výraznějšího vyhlazení.

Důležité: Společnost se rozhodla postavit do popředí údaje o dočasném zlepšení, k němuž došlo splynutím vrásek, nikoli ty o dlouhodobém účinku, které jsou pochopitelně skromnější.


Jak rozumět testům

Co znamená studie za použití placeba?
Mnoho klinických studií je prováděno za použití placeba a dvojí neznalosti. Co si pod tím představit? Jsou vytvořeny dvě skupiny testovaných osob (o stejném počtu a stejném věkovém rozpětí), a zatímco jedna skupina dostane krém placebo (neutrální, bez jakýchkoli účinků), skupina druhá dostane skutečný krém. Nikdo, ani testované osoby, ani dermatologové, neví, kdo co dostal. Měření pokožky je poté prováděno podle vybraných pravidel. Zlepšení musí být vždy mnohem významnější u skupiny, která dostala správný krém. Pokud tomu tak není, vrátí se krém do laboratoře k dalšímu vývoji.

Nulové riziko neexistuje
Zda bude produkt dobře snášen, nemůže nikdo vědět ani po testování stovkou osob. K tomu je třeba, aby byl používán tisícovkami lidí. Pro výrobce to znamená nutnost stále minimalizovat riziko, zejména jsou-li jeho výrobky určeny pro citlivou pleť. Prvním krokem je pečlivý výběr ingrediencí, které nejméně vyvolávají alergické reakce. Druhým jsou testy na lidech, kteří jsou pod dermatologickou kontrolou. V případě citlivé nebo atopické pleti (ekzémy, lupenka…) jsou testy obzvlášť pečlivě kontrolované.