Inteligentní společníci

Kde jsou ty doby, kdy telefony sloužily jen k vyřizování hovorů a psaní zpráv. Dnes už si těžko představíme pohyb po městě bez přístupu k mailu a webu, Facebooku, Twitteru a Foursquare, nedej bože bez možnosti pustit si hudbu a fotit. Finská Nokia nechala vědce z Cornell University zkoumat to, jakým způsobem využíváme aplikace na chytrých telefonech, a výsledky jsou víc než zajímavé.

Podle profesora Pinche, který výzkum vedl, o nás aplikace, které máme v telefonu nainstalované, prozrazují mnohé a v mnohém se liší nejen podle povahy, ale i podle národnosti. K tradičnímu „řekni mi, co čteš, a já ti povím, co jsi zač“ bychom tedy snadno mohli připojit i „řekni mi, jakou aplikaci používáš“. V Brazílii jsou tak nejstahovanější aplikace s hudbou, precizní Němci jsou vysazení na budíky a podnikaví Indové se soustředí na byznys.

Nokia C7 charcoal black

„Co je ale na těchto datech skutečně zajímavé, je to, že můžeme pozorovat různé návyky při využívání mobilních aplikací ve zcela novém kontextu,“ říká k výzkumu Pinch. „Dvě pětiny (43 %) respondentů aplikace ve svém mobilním telefonu využijí několikrát za den, pokaždé však v jiném kontextu. Půvab mobilních zařízení přitom spočívá právě v jejich všestrannosti. Například byznysmen přijde domů z práce a půjčí svůj telefon dětem na hraní.“

A co na nás tedy výzkum prozradil? Nejužívanější typy aplikací tvoří sociální sítě (31 %), hry (29 %) a nástroje (25 %). Obyvatelé Jihoafrické republiky patří mezi ty vůbec nejzávislejší na sociálních sítích v mobilních telefonech. Pravidelně je využívá 45 % z nich, přičemž Brazilci a Indové se s 5% ztrátou dělí o druhé místo. Obyvatelé Singapuru se drží v čele tabulky mobilních hráčů. Celých 49 % z nich hraje nebo si stahuje do svého mobilního telefonu hry. A téměř třetina (28 %) prakticky založených Italů by si s sebou na dovolenou do zahraničí vzala raději než tištěného turistického průvodce obdobnou mobilní aplikaci.