Kdo přežije podzimní sezonu?

Zatímco pro módní giganty znamená ekonomická recese ‚pouze‘ snížení zisků, malé a začínající značky budou v nadcházející podzimní a zimní sezoně zřejmě bojovat o svou existenci. Nejvíc ohroženi jsou návrháři, kteří dosud nebyli s to si otevřít vlastní obchod a svou produkci nabízejí prostřednictvím externích butiků. Obchodníci totiž čím dál více sázejí na ověřené jistoty a dávají přednost značkám, o nichž vědí, že se v minulosti dobře prodávaly. Svérázných obchůdků, ochotných dát šanci neprověřeným začátečníkům, je čím dál tím méně.

Malým značkám také často chybí potřebný kapitál k tomu, aby přečkaly špatné ekonomické časy. Mnohé z nich se s těžkostmi potýkaly po celou dobu své existence a nyní mají za sebou už dvě nepříznivé sezony po sobě, které vyčerpaly jejich zbývající rezervy. A zatímco velké módní firmy mohou snáze vyjednávat o cenách s dodavateli nebo nabídnout zákazníkům o 10–20 procent nižší ceny než obvykle, malé značky nemají k podobnému manévrování dostatek prostoru.

Podle finančního konzultanta Roberta Burkeho, který se zaměřuje na klienty z módního průmyslu, by se malé značky – kromě strategického nastavení cen – měly také snažit prodávat do zahraničí: právě mezinárodní zakázky jim mohou pomoci k přežití. Návrhářka Behnaz Sarafpour navrhuje ještě jednu cestu: „V minulosti jsem se zaměřovala na velké objednávky. Nyní pracujeme více diverzifikovaně, jednáme s větším množství butiků, kterým dodáváme menší množství zboží.“