On Culture: Nová generace filmařek Dagmar Sedláčková & Julie Žáčková

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Film, který mě vždycky rozpláče... 

Julie: Kolja a scéna, kdy volá sprchou jako telefonem mrtvé babičce z vany a ptá se jí, kdy za nimi přijede (mám slzy v očích jen při tom, když si na to vzpomenu!) Z poslední doby Aftersun režisérky Charlotte Wells, protože je to o tatíncích a dcerách, a taky protože ten film jako jeden z mála pracuje s otázkou psychického zdraví u mužů.

Dagmar:Filmy, u kterých pláču, by se daly počítat na desítky, ale A.I. od Stevena Spielberga zůstává tím, který mi pokaždé zlomí srdce. 

Mohlo by se vám líbit

KVIFF 2025 premiéra: Love me tender – O odvaze být matkou

Vicky Krieps znovu dokazuje, proč se o ní mluví jako o jedné z nejjemnějších, a přitom nejodvážnějších hereček své generace. V novém dramatu Love Me Tender se mění v Clémence — matku malého chlapce, která po rozchodu s manželem najde odvahu začít žít podle svých skutečných pocitů. Vztah s ženou ji poprvé postaví do role člověka, který „nesplňuje očekávání“ — a systém se postará, aby jí to spočítal.
elle.cz

Film, u kterého se vždy zasním... 

Julie: Jako první mě napadla Pláž, ale nevím jistě, jestli to není jen z té představy nějaké utopické komunity na ostrově (později je to totiž spíš noční můra). Zasním se ale pravidelně u filmů Alice Rohrwacher, která má strašně specifický režijní styl a třeba filmy Lazzaro Felice nebo La Chimera s Joshem O’Connorem mi sny hodně připomínají. 

Dagmar: Jana Eyrová od Cary Joji Fukunagy je skvělá adaptace literární klasiky. A já při ní sním, že takhle silných a inspirujících ženských hrdinek budeme mít v literatuře i filmu víc.

Film, ke kterému jsem si musela najít cestu... 

Julie: Asi cokoliv od Tarkovského, až později ke mně jeho filmy začaly promlouvat na mnohem hlubší úrovni, než při povinných projekcích filmové historie na FAMU.

Dagmar: Chunking express od Kar Wai Wonga. Tahle kultovní klasika mě dlouho míjela - byla na mě moc roztěkaná a moc cool. Dnes ji ale vnímám úplně jinak a patří k mým nejoblíbenějším filmům. 

Oblíbená ženská protagonistka... 

Julie: Renate Reinsve jako Julie v Nejhorší člověk na světě. Málokomu se zatím podařilo zachytit (a ztvárnit) současnou generaci žen s takovou přesností. A Lena Dunham jako Hannah v Girls – i když je jako postava často nesnesitelná, Lena Dunham v ní podobně jako Trier dokázala promluvit k naší generaci žen s velkým nadhledem, sebekritikou a humorem.  

Dagmar: Štěpa z Petrolejových lamp. Je v ní všechno - bolest, vzdor i touha a to v neuvěřitelném podání Ivy Janžurové. 

Filmový vzor.. 

Julie: Moje kolegyně a kamarádka Dagmar Sedláčková, producentka, protože dělá velké věci s absolutní odvahou, odhodláním a pokorou. A taky celá nová mladá vlna českých a slovenských režisérek, které se nebojí dělat odvážné filmy a dobývají světová plátna. 

Dagmar: Všechny ženy, které ve filmovém průmyslu našly svůj hlas, udržely si ho a dokázaly jím měnit podmínky nejen pro sebe, ale i pro ty, které přicházely po nich.  Pro svůj ikonický styl, hereckou pestrost a vždy dokonale upravený účes pak Catherine Deneuve. 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Vždy si zatancuju u písničky... 

Julie: Nedávno jsem znovuobjevila Twenty 4 Seven, kteří mě přenesli do letních dní mého dětství. Pure 90s pleasure. A u čehokoliv od Charli XCX, Lorde a absolutní queen Annet X, kterou obdivuju za každý nový projekt, track, videoklip a outfit.

Dagmar: Temptation od New Order bude pro mě navždy spojená s těmi nejhezčími letními nocemi a tancem, který končil za svítání. 

Ráda poslouchám, když jsem sama... 

Julie: Badbadnotgood nebo 90s rap pro nostalgickou náladu. 

Dagmar: Moje introspektivní album je Blond od Franka Oceana. 

Mé kulturní guilty pleasure je... 

Julie: Chtěla bych říct Girls, ale zas tak guilty si u toho nepřijdu. Pokud bych měla odhalit něco opravdu guilty, tak je to reality show Zrádci, kterou jsem viděla snad ve všech světových verzích. Je to skvělá studie lidského charakteru.  

Dagmar: Před Knězem ze seriálu Fleabag tu byl Ralph de Bricassart v čtyřdílné televizní sérii Ptáci v trní. K tomu není víc co dodat.

Kulturní all-time favorite... 

Julie: je to teprve nedávno, ale strašně me zasáhl film The Girl With the Needle – je sice hodně temný a tíživý, ale dlouho se mi nestalo, že by mě nějaký film tak pohltil a dokázal mě oslnit každým svým aspektem – hereckým výkonem Vic Carmen Sonne, kamerou nebo hudbou. Viděla jsem ho na projekci ve Velkém sale v Karlových Varech a budu na něj ještě dlouho vzpomínat.  

Dagmar: Kniha, která se ke mně v různých fázích života neustále vrací a pokaždé v ní objevím něco nového, pro můj život důležitého, je Čarovná hora od Thomase Manna. Pokud můžu doporučit něco, co má méně stránek, ale stejně vrstev - tak skladbu party4u od Charlie XCX.

Film, který stojí za vidění ve Varech... 

Julie: Doporučuju určitě Sentimental Value a The Love that Remains. Jsem taky hodně zvědavá na Sound of Falling režisérky Maschi Shilinski, který hodně rezonoval na festivalu v Cannes.

Dagmar: Nahoře nebe, v dolině já! Suveréní debut slovenské režisérky Katariny Gramatové o křehkém dospívání na malé vesnici s neuvěřitelným obsazením mladých neherců. Nic tak silného, dojemného a zároveň zábavného ve Varech neuvidíte! 

 

On Culture

Série mini rozhovorů s osobnostmi české kultury. V úvodních dílech postupně odhalíme kulturní repertoár hvězd filmového vydání tištěné ELLE, které je tradičně věnováno filmu a Mezinárodnímu filmovému festivalu v Karlových Varech. Začtěte se, zaposlouchejte se – a sledujte filmy, které miluje ELLE a její přátelé.

Film stills: Nahoře nebe, v dolině já!
Zdroj článku: