Dům, nebo umělecký skvost?

Prvorepublikovou vilou se line ticho, které návštěvníka vzhledem k blízkosti rušné silnice vedoucí auta do centra Kroměříže příjemně překvapí. Kromě nás v domě není jiné duše, pokud tedy nepočítáme ty umělecké – těch je tu nepočítaně. Všechna patra tohoto domu obývají jen a pouze umělecká díla v různých formách, velikostech, barvách, významech a původech. Občas se jím mihnou návštěvníci, umělci nebo fanoušci umění, kteří se na vášnivého sběratele a kroměřížského podnikatele Josefa Maixnera přijeli podívat zdaleka, podobně jako my.

Většině z nich spadne brada nejen nad výjimečnou sbírkou, kterou se tam majiteli podařilo za poslední rok vybudovat, ale i nad jednotlivými díly, které do kolekce systematicky přikupuje posledních šest let. Předtím se totiž vystudovaný programátor naplno věnoval především svému podnikání v oboru školních a kancelářských potřeb. „Začalo to vlastně docela nevinně. Potřebovali jsme domů koupit koberec, a tak jsme se vydali do IKEA. Líbil se nám jeden se zvláštním jménem Gabbeh. Začal jsem studovat původ toho pojmenování a přišel na to, že tento typ koberce pochází z Persie, dnešního Íránu. Zaujalo mě, že se vyrábí v Indii, a chtěl jsem se podívat na originální perský výrobek, abych je mohl srovnat. 

Nahlédněte do domu plného umění:

Začal jsem pátrat ve specializovaných prodejnách koberců v Česku, shánět literaturu, a než jsem se nadál, stal jsem se sběratelem starožitných koberců. První z nich jsem koupil v Čechách, tady jsou ale možnosti nákupu značně omezené, a tak jsem se přeorientoval na aukce ve Vídni a návštěvy obchodníků s perskými koberci v Hamburku,“ vysvětluje, jak se sbíráním začal. Od koberců pak byla cesta k umění už podstatně kratší, přestože vedla přes aukční server v Americe.

„Při procházení předaukčních nabídek koberců jsem si všiml, že aukce nabízejí i výtvarná díla. A právě v newyorské aukční síni mne zaujal obraz Zátiší s citrony od Dmitrije Krapivného, představitele ruské avantgardy a významného žáka Pavla Filonova. Dražbu jsem vyhrál snad i kvůli tomu, že obraz byl v tristním stavu. Restaurování obrazu se pak ujala Marie Dočekalová, dcera Františka Sysla, objevitele a restaurátora obrazu Apollo trestá Marsya od Tiziana. Měl jsem z toho ohromnou radost a začal jsem se o výtvarné umění zajímat více. Čím víc jsem toho věděl, tím víc jsem byl nadšený,“ říká s entuziasmem v hlase. 

Mohlo by se vám líbit

V duchu minimalismu

Šestiletá společná cesta osvíceného investora, architekta Petra Dolinajce z ateliéru Aprox a interiérové designérky Romi Klimekové za výjimečnou realizací se završila, když dokončili stavbu jedinečného bazénu shlížejícího na kus Bratislavy. Působí jako dílo od amerického minimalisty.
elle.cz

Vášeň pro sbírání nicméně popisuje spíše jako souhru náhod. Sám slovo při prohlídce zmiňuje až podezřele často, takže mu ho věřím už jen tak napůl. U tohoto programátora totiž něco jako náhoda ve skutečnosti neexistuje. Z jeho vyprávění postupně vyplyne, že posledních šest let systematicky navštěvuje ateliéry vytipovaných umělců. Za den jich stihne klidně i pět, když si čas dobře rozvrhne a z Kroměříže vyrazí za rozbřesku. Na tyto cesty má zpravidla určený jeden den v týdnu – pátek, který koníčku neváhá beze zbytku obětovat.

Na kontě už má takových návštěv více než 130, přičemž za některými tvůrci se vrací častěji, což mu pomáhá v rozhodování. I přesto má většinou jasno hned, někdy si jen počká na vhodné dílo nadějného výtvarníka pár dalších návštěv. Některé mladé talenty se snaží podpořit i finančně. Odměnou mu je, že si po čase vybere jejich práci, jako se to stalo například u dnes mezinárodně uznávaného malíře Vojtěcha Kovaříka, který má od roku 2020 výhradní zastoupení u pařížské galerie De Rouillon. „Vojta mě zaujal už na škole, a tak jsem se s ním domluvil na určité formě stipendia. Rok jsem ho podporoval a za to jsem si u něj pak vybral plátno,“ přibližuje model novodobého mecenášství Maixner a přivádí mě ve vile ke Kovaříkově plátnu. Zabírá 2,5 krát 2 metry a v místnosti zdaleka není největší. 

Dům Josefa Maixnera

Bez zajímavosti není ani to, jak výtečným citem pro současné umění Josef Maixner oplývá, přestože ho v rámci žádné instituce dosud nestudoval. Ukazuje se, že i o natolik abstraktním oboru, jakým je umění, se dají sbírat data a úspěšně je vyhodnocovat. Oproti své standardní profesi však Maixner postupuje až s obdivuhodnou uvolněností a svobodou rozhodování. Spoléhá se především na vlastní intuici v kombinaci s porovnáváním stovek zhlédnutých uměleckých děl. Sbírka doposud čítá více než 300 děl a stále roste. Výběr neovlivňuje ani myšlenka na případné zhodnocení v budoucnosti, ani panující trendy. Kolekci zásadně rozšiřují předměty, které ho osloví a na něž se dokáže vnitřně napojit. „Já říkám, že každé umělecké dílo má svůj příběh a je zajímavé ho hledat,“ dodává.

Umění mluví jazykem, který naše běžné vyjadřovací schopnosti přesahuje a umožňuje bohatší vyprávění.

V blízké budoucnosti Josef Maixner plánuje instalaci rozšířit i na půdu Vily 1931, pojmenované podle roku výstavby, a vhodnými sochařskými objekty zaplnit také její sklep. V současné době totiž uměním přetéká nejen vila, ale i jeho vlastní bydlení a několik místností rozesetých v budovách po městě. Často se však jedná jen o dočasné umístění, než bude otevřena jeho další galerie současného umění, kterou právě buduje v centru Kroměříže, v srdci městské památkové rezervace.

K bohulibému účelu se mu podařilo získat přízemní budovu z poloviny 19. století, která původně sloužila přilehlé kasárenské budově jako konírna. Prošla několika rekonstrukcemi a naposledy zde sídlila truhlárna a klempířství. „Když jsem ji poprvé viděl, byl to pro mne šok. Budova byla zchátralá, vlhká, střechou zatékalo, střešní trámy byly z části zničené dřevomorkou s prakticky nulovou údržbou.

První zájemci o koupi spíše uvažovali tak, že se jedná o investici do zajímavého pozemku v centru města. Dokonce padaly i návrhy na stržení budovy a vybudování parkovacího domu,“ popisuje Maixner. Naštěstí k tak radikálnímu řešení nedošlo a vše nabralo zcela jiný směr. V současné době běží práce na nové galerii naplno, a i když je poněkud přibrzdila pandemie, tato budova nyní doslova vstává z mrtvých. Plány s ní má Josef Maixner velké. Vedle tří prostor, kde hodlá pořádat pravidelné výstavy, nabídne galerie i workshopy pro veřejnost,  přičemž se chce speciálně zaměřit na výtvarně nadané děti. Zdá se tedy, že v Kroměříži se brzy objeví další zajímavý objekt, o kterém si můžeme popovídat zase příště.