Velké módní návraty ikon devadesátých let

Winona Ryder a Marc Jacobs

Novou tváří eponymní značky návrháře Marca Jacobse se nestal nikdo jiný než IT-girl devadesátých let, americká herečka Winona Ryder. Herečku s návrhářem pojí dlouholeté přátelství, které nemohlo vyústit nijak jinak, než ve společnou kampaň oslavující kabelku J Marc a hrdé reprezentování značky královnou grunge stylu.

Pod rukama fotografky Harley Weir byla Winona v Los Angeles zvěčněna v outfitech sestávajících se z tylových sukní, korzetových šatů a bot na vysokých platformách, mnohdy vylovených z návrhářova archivu. Herečka se zřídkakdy objevuje v módních editoriálech, i proto tuto kampaň můžeme považovat za výjimečnou. A rozhodně i za velký comeback tohoto roku.

Winona Ryder

KVÍZ: Jak se orientujete v devadesátkách?

elle.cz

Laetitia Casta pro Jacquemus

Francouzská manikúra, růžový automobil, Nokia 3310, Discman a PlayStation nebo koupel v obří sklence Cosmopolitanu? Smells like nineties! Ikona devadesátých let Laetitia Casta se pro módní brand Jacquemus nechala zvěčnit v komické kampani vezoucí se na vlně devadesátkové nostalgie. Těžko uvěřit, že kampaň vznikla v roce 2020, nikoliv v roce 1997.

Toho roku byla Laetitia ještě docela neznámou modelkou s podmanivým úsměvem a zakladateli značky Simonu Porte Jacquemusovi bylo pouhých sedm let. Vyrobil tehdy svůj vůbec první oděv pro svou matku, sukni ušitou ze lněného závěsu. Tento raný výtvor se v roce 2020 stal hlavním objektem kolekce příznačně nazvané „L'Année 97“. Modelka, ztělesňující francouzský ideál niche krásy, přijala pozvání stát se hvězdou této kampaně sršící devadesátkovými klišé, a oficiálně se vrátila do módního světa coby modelingová hvězda po své desetileté pauze. Někdy se zkrátka vyplatí si na ty nejlepší módní comebacky počkat. Stojí totiž za to.

Laetitia Casta

Linda Evangelista v kampani Fendi

Loni v září prolomila Linda Evangelista mlčenlivé ticho po pěti letech dlouhé nepřítomnosti. Topmodelka, jejíž jméno je synonymem modelingu devadesátých let, se světu svěřila s kauzou o nepodařeném lékařském zákroku, který ji dle jejích vlastních slov znetvořil. V červenci tohoto roku však kanadská topmodelka zveřejnila svou fotku, která se zdá být synonymem nového začátku.

Modelingová ikona se spojila s módní ikonou, totiž přesněji: italská značka Fendi modelku obsadila do role hvězdy kampaňového snímku oslavujícího veskrze ikonickou kabelku Baguette. Linda se sice v kampani nechala zcela zahalit tmavými brýlemi, rukavicemi a zahrnout hned několika kabelkami, ale svůj velký módní návrat tím oficiálně zpečetila. Co více si mohla značka Fendi na oslavy pětadvacátého výročí existence Fendi Baguette přát než takovéto stylové prolomení ticha! A modelčiných více než milion a dvě stě tisíc sledujících souhlasí.

Linda Evangelista

Candice, Tyra, Heidi a Alessandra společně pro Skims

SKIMS, underwear značka Kim Kardashian, povolala zpočátku letošního roku do služby velká jména modelingu devadesátých let a brzkého milénia. Tyra Banks, Alessandra Ambrosio, Heidi Klum i Candice Swanepoel sice andělská křídla z dob největší slávy Victoria's Secret odložily už před lety, teď se však vrátily, oslavovány nejen pro svá těla.

S vědomím, že je to v podstatě poprvé, kdy všechny čtyři modelky spolupracují na jedné kampani, se značka SKIMS úspěšně vyhnula jakémukoli porovnávání s Victoria's Secret. Kim Kardashian bývalý panteon andělů obnovila proto, aby představila nahé iluze tvarovaných siluet kolekce spodního prádla Fits Everybody, natahujícího se na dvojnásobek své velikosti, díky čemuž padne opravdu každému. Zde tedy podobnost s andělským diktátem neuznávajícím jiné míry než 90 – 60 – 90 končí. Ovšem s kampaní oživující obrazy devadesátkových ikon se drobnému nostalgickému povzdechnutí tak jako tak nevyhneme.

Candice, Tyra, Heidi a Alessandra

Zdroj: Numéro, WWD, Dazed, ELLE