Skutečný influencer: Andy Warhol a jeho nikdy nekončící vliv na módu

Andy Warhol prosákl do módního průmyslu v šedesátkách, právě když se těšil značné popularitě jako umělec. Módu neopustil dodnes a pravděpodobně už nikdy neopustí. Warhol je ikonou šťavnatého pop-artu i vzpomínkou jedinečného zeitgeistu, na který se rádo vzpomíná.

 

Haute Campbell’s

Už v padesátých letech Andy přispíval svými ilustracemi do americké verze časopisu Harper's Bazaar, které oslavovaly boty i kosmetiku. Po své první solo výstavě v roce 1962, na které předvedl 32 pláten pomalovaných plechovkami od polévky Campbell’s, se je Warhol rozhodl vytisknout také na šaty, které pak distribuoval v té nejlepší společnosti. Staly se tak populární, že je brzy začala vyrábět i sama firma Campbell’s, která je darovala každé zákaznici, která poslala firmě jeden americký dolar a přiložila k němu dvě etikety od zeleninových polévek. Člověk by předpokládal, že to pro plechovku na šatech i Andyho vliv na módu vyšší vrstvy bude znamenat konec, stal se však naprostý opak. V roce 1984 poslal na molo marocko-francouzský návrhář Jean Charles de Castelbajac šaty, které se plechovce s polévkou doslova rovnaly, a to tvarem i motivem. V roce 1991 Gianni Versace představil šaty potištěné Warholovým vyobrazení Marilyn Monroe na supermodelce Lindě Evangelistě, které nechyběla ani kabelka s barevnou hlavou ženské ikony. Od té doby se inspirace Warholovými díly do módy zapsala tak pevně, že je dnes spolehlivým evergreenem, který se čas od času ukáže. Rok po Andyho smrti dostal jeho blízký přítel Stephen Sprouse povolení aplikovat Warholův maskáčový vzor ve vlastní kolekci.

 

Logomanie, Scott a konzum

Na málokoho měl Andy Warhol tak silný vliv jako na práci Jeremyho Scotta. Scottova kolekce podzim/zima 2011 použila maxi logo Coca-Cola, do pánské kolekce Moschino na jaře 2013 zase zakomponoval logo pivovaru Budweiser i potisky pracího prášku. Odkaz na vztah Warhola ke konzumerismu můžeme zase najít v kolekci z první polivny roku 2014, kde se objevuje logo a barevnost řetězce McDonald's i motiv hovězí kůže.

 

Andy Warhol

 

Ikonická uniforma i magazín, který inspiruje dodnes.

Módní scénu ovšem neinspirovalo jen Warholo umění, ale jeho vlastní šatník. Peter Jensen, Paulette Goddard i Tom Ford se ve svých kolekcích odkázali na šedivé vlasy, brýle a uniformou skládající se z kožené bundy, pruhovaného trička nebo roláku a džínů.

V roce 1969 založil Warhol improvizovaný magazín The Interview, který rozdával jen tak na ulici a večírcích. Byl ztělesněním Warholovy fascinace Hollywoodem a často se v něm objevovala jména z těch nejvyšších módních kruhů – Saint-Laurent, Lagerfeld nebo Halston. Magazín dodnes patří mezi přední média, která nabízejí alternativní pohled na kulturu, film, módu, umění i tak specifický savoir vivre druhé poloviny minulého století.