Světové šaty ze světového piva oblékla Aňa Geislerová

Červený koberec zářil víc než kdy dřív

Pilsner Urquell stál už několikrát u zrodu významných děl mnoha českých umělců a značka inspiruje s grácií i dnes. Na nejznámějším filmovém festivalu v Česku jste mohli vidět přímo na prestižním červeném koberci ty nejlepší bublinky ve Varech – a to ve formě róby, která představuje světový unikát. 

Haute couture je nejen inspirovaná plzeňskými bublinkami piva, ale je rovnou z plzeňského ležáku ušitá.Na míru pro jednu z nejobsazovanějších českých hereček a milovnici piva – Aňu Geislerovou šaty ušil Jakub Polanka. „Líbí se mi spojení elegance – žena – červený koberec – orosený půllitr. Připomíná mi to film Postřižiny s úžasnou Magdou Vašáryovou. Je to specificky česká věc. Ve spojení s Karlovými Vary je to silná kombinace,“ říká okouzlující herečka.

Šaty vyrobené z piva?

Za touto unikátní látkou stojí australská firma Nanollose, zabývající se především produkcí mikrobiologické celulózy z organických materiálů. Po třech měsících prací v laboratořích bylo vyrobeno 15 metrů unikátního organického materiálu připomínajícího kůži. Vědci k jeho vytvoření použili přibližně 300 l piva Pilsner Urquell. Využili proces fermentace, který přeměňuje látky obsažené v pivu v hustou “tkaninu” mikrobiální celulózy, což je přírodní polymer podobný bavlně. 

Proces výroby začal „naočkováním“ piva Pilsner Urquell speciální přírodní bakterií. Poté se dva týdny čekalo, až bakterie odvedou ve velkoplošných nádobách svou práci a základní surovina bude připravena ke “sklizni”. V této fázi byla mikrobiální celulóza hrubým, tlustým a vodou nasáklým materiálem připomínajícím želé. Potom přišlo zesvětlení, vyčištění a změkčení rostlinným změkčovadlem a sušení. Celý tento proces úprav trval asi 5 týdnů a vyvrcholil závěrečným voskovaným postřikem, aby se látka krásně leskla.

 

Aňa o samotném materiálu prohlašuje, že je velmi vyýjimečný. „Když ho neznáte, nevíte, jak se bude ve skutečnosti chovat. Bylo třeba všechno vyzkoušet. Výsledek je krásný, nesmírně fotogenický, jako když Aňa vystupuje z pivní pěny. Jsem spokojená, robá je krásná sama o sobě, a tomu se přidává originální příběh materiálu. Šaty jsou křehké, působí étericky, podle mě jsou připravené zářit“, dodává tato milovnice vychlazené plzničky.

Jakub Polanka pracoval na róbě několik dnů i nocí. „Materiál je velmi výjimečný, není nikde pravidelný, má určitou měkkost, přirovnal bych ho k něčemu mezi opálovitou koženkou a voskovaným papírem. Má úplně jiné fyzické i estetické vlastnosti než cokoli, s čím jsem se dřív setkal. Je opravdu specifický, a bylo třeba najít možnosti, jak ho nejlépe ztvárnit. Zkoušel jsem i řadu technologií jako plisování, laser a podobně, ale ne všechno se dalo použít“, vypráví.

 

Na fotce nádherné, v pohybu dechberoucí

Na výsledku je zřejmé, že šlo o živý a velmi interaktivní proces. Spolu s laborateřemi museli vyzkoušet asi 30 pojidel, aby našli to ideální. Nakonec se muselo spojit několik technologií dohromady. Jednoho z nejúspěšnějších českých návrhářů inspirovala Venuše vycházející z mořské pěny, bublinky, mihotání světla a třpyt kapek.

Rozhodnutí vytvořit šaty „z pivní pěny“ ve finále znamenalo, že jsem kladivem vysekal asi 4000 koleček, každé kolečko bylo třeba obrousit, jednotlivá kolečka odlepit a vytřídit podle průhlednosti, žlutosti, struktury a podobně, a pak je teprve přichycovat na nosný materiál. S „pivním“ materiálem se muselo pracovat podobně jako s měkkým polodrahokamem, opálem, který v sobě má krásu živlu. Byl to fantastický experiment,“rekapituluje Jakub Polanka.

Ten na celém projektu testování technologií a zkoušení práce s materiálem strávil asi 3 měsíce, přičemž samotné šaty vznikly asi během 14 dnů „haute couture“ práce ve dne v noci.

Tento odvážný projekt se jistě zapíše do historie české fashion scény i do paměti tohoto mezinárodního filmového festivalu. A jestli se na něj chystáte, vychutnejte si v některé z brandových zón Pilsner Urquell s jeho dokonalou krémovou pěnou. Budete styloví, i když budete sklenici držet za ucho, a ne za stopku.

 

Kredit:
Foto: Matúš Toth

Šperky: Cartier

Měření