ELLE Movie Check: Holky jsou v pohodě, pohádka, co nepotřebuje prince

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Když před týdnem na serveru iRozhlas vyšel článek datového novináře Michala Kašpárka věnovaný 125. leté historii českého filmu, nevynechal ani údaje týkající se rovnosti zastoupení. Ženy ve vedoucích a technických pozicích ze srovnání nevyšly dobře. Ženy-režisérky stojí jen za desetinou všech českých filmů a pouze 6 procenty těch hraných: „Za posledních 25 let jsou statistiky alespoň o něco vyrovnanější než ty dlouhodobé. Ženy v tomto období natočily 15 procent hraných filmů, 32 procent dokumentárních a téměř polovinu filmů studentských. Po škole už je ale jenom hůř. Píše Kašpárek. Podle producentky a spoluzakladatelky platformy Girls in Film Prague Julie Žáčkové je důležité ukazovat, že to jde, protože právě ženám-producentkám, režisérkám nebo třeba i kameramankách chybí vzory, stejně jako podpůrný systém, který by jim pomáhal dorovnávat systémové nerovnosti (například při péči o děti apod.) a i ve filmovém průmyslu panuje k ženám nedůvěra nebo nejrůznější formy sexismu.

Ptáte se, proč je i ve filmovém odvětví důležité rovné zastoupení? Minimálně proto, že ženy tvoří polovinu společnosti a jejich příběhy, pohled na svět, názory a zkušenosti jsou tak důležité vyprávět. A kdo jiný by měl o ženách vyprávět než samy ženy? A v tomto nastavení přichází Arana, herečka a nově i autorka a režisérka, se svým poetickým vyprávěním o partě žen, hereček a kamarádek, které se na jeden prázdninový týden sejdou v půvabné vile kdesi na španělském venkově, aby společně nazkoušely divadelní hru, jejíž autorkou je jedna z party, shodou okolností ztvárněná právě Itsaso Arana.

Mohlo by se vám líbit

ELLE Movie Check: Míjení, milostný trojúhelník nesnesitelnosti

Film Iry Sachse, který se představil na letošním festivalu Sundance, je chvílemi šíleně protivný, ale stejnou měrou vtipný. Přesně tak, jako jeho hlavní postavy. A to tak, že si možná nebudete jistí, jestli nejde spíš o karikaturu… Jana Patočková alias Pakočka hodnotí Míjení.
elle.cz

Princezny na hrášku i šílenkyně

V safe-spaceu v náručí přírody se kamarádky dostávají do nových rolí, ale zároveň tak trochu svoje každodenní role odhazují, aby si společně povídaly i o takových věcech, jako je láska nebo smrt. To vše ještě umocňuje skutečnost, že většinu času se kolem vily courají v barokních spodničkách a šatech, které jsou součástí nacvičované hry, ale tvoří tak i zvláštní magickou realitu, kde se prolíná ženská historie se současnými debatami o feminismu, ale v lehkém, každodenním podání. Byly jste někdy opravdu zamilované? A jak se to pozná? Téma vztahů je tu vedlejší, ten hlavní totiž objevuje každá z protagonistek sama v sobě. Milé sebepřijetí a sebeobjevování prostupuje i divadelní hrou, která načrtává ženské archetypy, ale zároveň ukazuje, že v zaběhnutých vzorcích nutně žít nemusíme. Najdeme tu motiv pohádky O princezně na hrášku i prince proměněného v ropuchu. A přes to jde o film nenucený, až civilní, což umocňuje ke konci i zcizovací motiv promlouvání do kamery na diváka nebo doslovné zmínky o tom, že parta žen ve skutečnosti točí film, které tak o to víc komunikuje s publikem.

Nepůjde nejspíš o divácký hit, a rozhodně to nebude film pro každého. A i přes to, že si drží vcelku střízlivou stopáž, jeho pomalý, líný letní rytmus chce to správné nastavení – když na něj v hledišti kina nepřistoupíme, hrozí, že nás holky budou trošku nudit. Možná, že je v průběhu sledování občas ztratíme, ale byla by škoda odejít před koncem. Funguje to tu trochu jako v obyčejném životě – ne každý moment je zábavný. Ale je to cesta, na které se na rozdíl od nočních návratů setmělou ulicí z baru budete cítit v bezpečí a v pečujícím kolektivu kamarádek.

Pakočka hodnotí:

ELLE Rating

Šéfredaktorka ELLE Thea Kučerová v rozhovoru s tvůrkyněmi filmu: