Jak už bylo zmíněno, i v letošním roce se bude festival Czech Design Week odehrávat ve dvou stěžejních výstavních prostorách, kterými jsou již tradičně funkcionalistická Výstavní síň Mánes, ve které budou k vidění designové novinky autorů, studentů, značek a studií, a barokní Clam-Gallasův palác, který v celém prostoru nabídne expozice prolínající design a umění. Zde naváže také pokračování výstavní linky New Generation, která se v paláci objeví druhým rokem, a přinese kurátorský výběr nejmladších autorů české i slovenské scény. Chybět nebudou ani dvě samostatné expozice sklářského výtvarníka Františka Jungvirta a multioborové umělkyně Pavlíny Šváchové, které najdete v prostorách u nádvoří paláce. Těšit se tak můžete na pestrou přehlídku toho nejlepšího ze současného mladého designu.
Designové perly najdete v centru Prahy
V letošním roce bude festival probíhat také v nových prostorách, které však patří již od nepaměti k centru setkávání českých intelektuálů a umělců světového formátu od Bedřicha Smetany, Franze Kafky, přes Vítězslava Nezvala a bratří Čapků až po Václava Havla a řady dalších. Řeč je o slavné kavárně Slavia, jež se v průběhu festivalových dní promění v živý výstavní prostor, ve kterém lze shlédnout řadu designových objektů a jedinečných instalací. Pokochat se můžete současně také unikátním výhledem na Národní divadlo a Pražský hrad, který tyto krásné prostory nabízí.
Do festivalu se zapojí také další designérská místa a galerie v centru Prahy, a vznikne tak přirozeně designová trasa mezi Mánesem a Clam-Gallasovým palácem, na které se budete moci dopodrobna seznámit se současnou uměleckou tvorbou z oblasti designu. Její smysl vysvětluje ředitel festivalu Lukáš Pipek: „Jedním z dlouhodobých cílů Czech Design Weeku je přenášet design i mimo tradiční výstavní či veletržní rámce a dostávat ho do veřejného prostoru. Propojením hlavních lokací festivalu s dalšími místy v centru Prahy vznikne designová trasa, která pozve návštěvníky ke spontánnímu objevování a propojování různých podob současného designu.“
Chaos i harmonie k tvorbě přirozeně patří
Letošní festivalový vizuál bude mít opravdu co nabídnout. Na starost si jej tentokrát vzalo pražské studio Personaal, za kterým stojí Kamil Ansorge, Vojtěch Beneš a Adam Zaňka. Autoři se při tvorbě inspirovali samotným procesem kreativní tvorby, která je mnohdy neklidná, roztěkaná a plná nečekaných zvratů. Tento mnohdy složitý vnitřní proces, který se odehrává v nitru umělců, je kontrastem k dokonalým výsledkům, které tvoří. Právě to se odráží i v samotném vizuálu, který tyto pocity dokonale reflektuje a vzdává tak hold každému, kdo zasvětil život umělecké tvorbě.
To ale není vše, festival Czech Design Week plánuje letošní vizuál zapojit v nové a neokoukané rovině, a to zapojením umělé inteligence, která hýbe současným světem. Jak to bude v reálu vypadat? To odhalí organizátoři až těsně před začátkem festivalu.

Czech Design Award: Nové příležitosti pro talentované umělce
Od založení festivalu jsou jeho nedílnou součástí také ceny Czech Design Award. Ty letos vstupují do nové etapy, a rozšiřují tak šance na úspěch i pro další umělce. Zatímco dříve byly udělovány výhradně vystavujícím festivalu, od letošního roku se mění v otevřenou soutěž pro všechny talentované designéry. Soutěž získala nejen novou vizuální identitu od Davida Nováka, ale současně připravila ve spolupráci se značkou Ploom, která je hlavním partnerem festivalu i soutěže, také speciální soutěžní edici Czech Design Award: Ploom Edition.
Tématem letošního ročníku je „Tradice“. Toto téma vzešlo z akce Masopoost, která se konala v březnu letošního roku a jejíž úkolem bylo ukázat tradiční slovanskou slavnost v novém, moderním a sexy pojetí. Pro úspěch se bude konat i v nastávajícím roce. Právě výtěžek z uplynulé akce putuje do soutěže Czech Design Award: Ploom Edition, ve které mají možnost všichni talentovaní designéři z Česka i Slovenska přetavit své návrhy v osobité výsledky. Čtyři nejkreativnější návrhy získají možnost realizace a budou veřejnosti představeny již v průběhu letošního festivalu. Vítězové se pak mohou těšit nejen na ocenění Czech Design Award, jehož součástí je ikonická váza navržená sklářským výtvarníkem Františkem Jungvirtem a vyrobená ve sklárně AJETO, která je partnerem cen, ale také na finanční odměnu a možnost vystavovat na dalším ročníku festivalu Czech Design Week.
Máte chuť se sami zúčastnit, nebo víte o někom talentovaném ve svém okolí? Přihlášky do soutěže Czech Design Award: Ploom Edition jsou otevřeny od 5. do 31. května 2025 na webu www.czechdesignaward.cz.
Přihlaste se na Czech Design Week a získejte vstupenku na koncert
Na letošní ročník festivalu Czech Design Week se mohou tvůrci z řad designérů, studentů, ateliérů nebo studií či značek přihlásit až do 15. června. Některé z přihlášek zaslaných v průběhu května ocení organizátoři soutěže vstupenkami na koncert hvězd světového formátu v podobě Billie Eilish, Dua Lipa či Empire of the Sun.
Festival, který v letošním roce proběhne mezi 11. až 14. zářím 2025 již po dvanácté, a jehož generálním partnerem je pro letošní rok značka Xiaomi, jednoznačně nabídne nejen to nejlepší z české i zahraniční designové scény, ale také bohatý doprovodný program. Těšit se můžete na přednášky i diskuze o aktuálních tématech, týkajících se nejen kulturní scény. Chcete se o plánovaném ročníku Czech Design Week dozvědět více? Navštivte webové stránky www.czechdesignweek.com.
