Anežka Matějů Mrzílková: Upcyklace jako lék na enviromentální žal

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Rozhovor s Anežkou: upcyklace jako způsob života i tvorby

Jednou ze čtyř autorek, jejichž kolekce se představily, byla Anežka Matějů Mrzílková, studentka Technické univerzity v Liberci. Její kolekce Andělé procitají čerpala inspiraci z atmosféry oblohy – od svítání, po červánky až po černou tmu. V kolekci využila ruční výšivky, keramiku a pracovala výhradně s deadstock materiálem. Právě s Anežkou se nám podařilo pořídit krátký rozhovor.

Mohlo by se vám líbit

Móda v Česku: Tomáš Němec navrací ženy v roce 2025 do korzetů

Jsou hybateli změn a identifikátory kvality. Jejich pohled na věc, osobitá estetika a schopnost neustále inovovat udávají směr celé lokální módní scéně. Jedním z nich je i Tomáš Němec, který ve svých kolekcích navrací ženy do korzetů a obepíná jejich siluety podmanivými střihy. Povídáme si s ním o tom, v jakém bodě se česko-slovenská móda nachází v roce 2025. Kde jsme byli tehdy – a kde jsme teď?
elle.cz

Anežko, co tě vůbec přivedlo k upcyklované módě?

Vystudovala jsem bakalářský obor aplikovaná ekologie na Zemědělské univerzitě, což mě přivedlo k uvědomění si důležitosti ochrany životního prostředí. Už i předtím jsem si téměř nekupovala nové oblečení, díky tomu jsem si postupně začala budovat síť vlastních zdrojů. Lidé mi dávají látky, které už nevyužijí.

Takže nenakupuješ vůbec nové látky?

Vůbec. Všechny látky mám z Textile Mountain, což je obchod s deadstock materiály. Odebírají je od designérů nebo z uzavřených továren. Tato forma upcyklace je pro mě zároveň způsobem, jak se vyrovnávat s environmentálním žalem – mám pocit, že takto dělám maximum pro to, abych si mohla říct, že přispívám k řešení a dál nezamořuji planetu.

Ve tvé kolekci jsem si všimla ručních výšivek. Dávají ještě smysl v době, kdy máme téměř dokonalé stroje?

Určitě ano. Třeba jedny šaty z kolekce mají šňůry ze zlatých korálků – to žádný stroj nezvládne navléct a našít. Existují sice speciální stroje na výšivky s korálky nebo flitry, ale jsou extrémně drahé. Navíc ruční výšivka má úplně jinou energii. Ty zmiňované šaty trvaly asi 60 hodin – a přitom to na nich na první pohled ani není tolik vidět.

A opravdu jsou lidé ochotní za takovou práci zaplatit?

Ano, mám klienty, kteří si nechávají výšivky dělat. Třeba vyšívám ručně bundičky, letos budu vyšívat i svatební šaty – už jsem dvoje vyšila. Takže věřím, že lidé stále oceňují ruční práci, a to hlavně v momentě, kdy chtějí něco unikátního, třeba oděv na speciální událost.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Učil tě vyšívat někdo z rodiny?

Ne, vyšívat jsem se naučila sama. Bohužel to není nějaká rodinná tradice. Pravda ale je, že můj praděda byl krejčí – takže to možná mám někde v genech. Jinak pocházím z neumělecké rodiny, přesto ale dokážou ocenit, co dělám. Vždycky jsem v nich měla oporu.

Jak vybíráš deadstock materiály a s jakými výzvami se při tom potýkáš?

Jak už jsem říkala, dnes ke mně často látky přicházejí samy. Myslím, že hodně pomohlo mluvit o své tvorbě na sociálních sítích. Když někdo vyklízí půdu nebo třeba podědí látky po babičce, ozve se mi. A dokonce i lidé s oblečením, které už nenosí – z triček třeba dělám nové topy.


Výzvou je určitě to, že je to spousta práce navíc: musím materiál nejdřív vyprat, vypárat, přemýšlet, jak jej efektivně využít. Nemám neomezené množství látky – nemůžu jen tak udělat chybu a začít znovu. U střihů je to opravdu náročné. V případě práce s deadstock materiálem z Textile Mountain už se jedná o klasickou práci s látkou z metráže - to je samozřejmě mnohem jednodušší - ale o něco méně kreativnější.

Mohlo by se vám líbit

MBPFW 2025: V soutěži VAN GRAAF Junior Talent zvítězil Tomáš Višňovský

Jsou hybateli změn a identifikátory kvality. Jejich pohled na věc, osobitá estetika a schopnost neustále inovovat udávají směr celé lokální módní scéně. Jedním z nich je i Tomáš Višňovský – čerstvý vítěz studentské soutěže VAN GRAAF Junior Talent 2025 v rámci MBPFW. Povídáme si s ním o tom, v jakém bodě se česko-slovenská móda nachází v roce 2025. Kde jsme byli tehdy – a kde jsme teď?
elle.cz

A jak pracuješ s návrhy – máš obvykle nejdřív vizi, a pak hledáš látku, nebo naopak?

Většinou naopak. Mám velkou sbírku látek – ve sklepě, v ateliéru a ještě na chatě. Projdu si, co mám, a podle toho navrhuji. U jediných světle modrých šatů z kolekce jsem to měla naopak - nejdříve byla vize, aby šaty evokovaly modrou oblohu. Za pár dní mi zavolala kamarádka, že má roli světle modrého tylu, který už nepotřebuje. Takže mi to vesmír takto přihrál.

Máš pocit, že je v zahraničí tahle forma tvorby – upcyklace – dál než u nás? 

Ano, určitě. V zahraničí je mnohem více obchodů s deadstock látkami. Třeba v Itálii je běžné, že když značky nevyužijí materiály, posunou je dál. V Česku znám opravdu jen Textile Mountain. Velmi bych si přála, aby se i u nás stalo šití z látek, které jsou nevyužité, více populárnější.

Zlin Design Week fashion show 2025:
Mohlo by se vám líbit

Vision 2025: V Mánesu se předvedli mladí designéři, s hlasem i vizí

Jedno je jasné - mladá česká módní scéna ožívá, a to se silnou dávkou odhodlání a sebevědomí. Důkazem toho je dvoudenní akce VISION25, která kromě večerních fashion shows rozšířila své působení do eventového formátu: nabídla veřejnosti přístupný market na podporu lokálních tvůrců, tvůrčí workshop a přizvala i zahraniční hosty z Lotyšska a Uruguaye.
elle.cz
Zdroj článku: