Issey a ti druzí. To nejlepší z japonského mistrovství

I když každý z těchto návrhářů má jedinečný pohled na konstrukci oděvu, sdílejí lásku k umělecké spolupráci při vývoji svých kolekcí, marketingu i celkové image. Japonští umělci, designéři a architekti, kteří vzešli z ekonomického a průmyslového boomu v Japonsku v šedesátých letech minulého století, kladou velký důraz na obdiv k tradičnímu japonskému umění, stejně jako k formám a ideologiím modernismu a zapojování high-tech technologií. Jednotní ve své rozmanitosti, zapsali se do povědomí nás všech nezaměnitelnou estetikou, kterou je nutné zas a znovu připomínat a oživovat. A nejen proto si dnes připomínáme nejvýraznější hybatele japonského oděvního designu.

Louis Vuitton: Muž s kufrem, kterému se podařilo téměř nemožné

elle.cz

Rei Kawakubo

Japonská designérka a především zakladatelka značky Comme des Garçons, stvořitelka globálního kultu ryzí japonské avantgardy Rei Kawakubo začala svou kariéru v textilní fabrice, aby se o pár let později stala stylistkou na volné noze. Nedlouho poté začala vytvářet své vlastní návrhy pod značkou, díky které jí dnes zná celý svět. Dnes butiky Comme des Garçons najdeme po celém světě a představují módní Mekku všech fashionistů i milovníků japonského designu.

Stála za mnoha inovativními návrhy, které ovlivnily celé generace návrhářů, mezi nimi například Martina Margielu, Helmuta Langa nebo Ann Demeulemeester. A stála i za úspěšným startem kariéry mnoha designérů, mezi její chráněnce patřili Junya Watanabe nebo Tao Kurihara. Rei se od mnoha jiných odlišuje zkoumáním dispozic oděvu a zpochybňováním klasických siluet, její návrhy připomínají spíš sochy, než klasický kus oděvu. Zasvětila svůj život své značce, která se dnes může pochlubit více než dvaceti odlišnými liniemi. Ač ji mnozí považují za módní revolucionářku, ona o své tvorbě skromně říká, že vlastně jen chce vytvářet silné a zároveň krásné oděvy. Návrhářkou se přitom nikdy nevyučila. O to víc možná se ve své tvorbě nechává vést vlastní intuicí bez toho, aniž by někdy byla svazována konvencemi tradičních postupů a přístupů k oděvu.

REI KAWAKUBO

Issey Miyake

Před pár dny zesnulý transcendentní návrhář a vizionář Issey Miyake tvořil oděvy, které oslavovaly vitalitu a pohyb lidského těla. Aspirace na neustálý pohyb v látce i struktuře stály za vznikem ikonického nastavení záhybů Miyakeho série „Pleats Please“. V té zkoumal záhadné kroucení a překrývání, používal tepelné embossování a posouval hranice oděvu takového, jaký jej chápeme. Světu dal ikonické černé roláky Steva Jobse, architektonické kabelky Bao Bao z geometrických destiček a oděvy, které nemusí být komplikované na to, aby byly považovány za výjimečné.

Myslel mimo stanovené škatulky, což jej odlišilo z řad ostatních. Ač byl vyznavatelem skromné estetiky, od šedesátých let minulého století pracoval pro pařížské módní domy Guye Laroche a Huberta de Givenchyho. Jeho oděvy oblékaly Monica Belluci i diva Grace Jones, v jejichž podání se staly nezapomenutelnými.

Issey Miyake

Yohji Yamamoto

Yohji dal současnému japonskému oděvnímu návrhářství funkčnost, která oslovuje publikum mnoha kultur celého světa. Milovník černé a sportovní estetiky je také významným aktérem na poli módních spoluprací. Pracuje dlouhodobě s Adidas (Y-3), na svém kontě má zásek u Hermès, Mikimoto nebo Mandarina Duck. Projevuje největší loajalitu k japonským látkovým tradicím, proslavil se trenčkoty a košilemi inspirovanými kimony z devadesátých let, ve své tvorbě je jasně ovlivněn čistými geometrickými formami těchto původních oděvů. Spolupracoval také s mnoha umělci popkulturní sféry – Tinou Turner, Sirem Eltonem Johnem, Placebem, Takeshim Kitanem nebo Pinou Bausch.

Yohji Yamamoto

Junya Watanabe

Módní návrhář Junya Watanabe při diskusi o své práci hojně používá slovo monozukuri. „Myslím, že je to velmi specifické pro japonskou kulturu, mohli byste to přeložit jako řemeslo, ale je to víc než to. Má větší hloubku. Jde spíše o designový aspekt, estetiku," zmínila se v rozhovoru pro New York Times o designérově tvorbě jeho asistentka a tlumočnice Ikuko Ichihashi. 

Notoricky známý pro svůj individualistický přístup a holistické uvažování o oděvu, designér Junya Watanabe se narodil roku 1961 v japonské Fukušimě. Byl studentem proslulé Bunka Fashion Institute v Tokiu, kde následoval šlépěje Yohji Yamamota nebo Kenza Takady. Inspirován jak tradičními materiály a přístupy, tak zapojováním technologií do produkce oděvu, začínal svou kariéru jako stážista a výrobce vzorků u Comme des Garçons. Pro jeho avantgardní estetiku si jej oblíbila i právě zakladatelka značky – Rei Kawakubo.

Společně pod křídly Comme des Garçons v roce 1992 založili dceřinnou značku Junya Watanabe, která sklidila mezinárodní úspěch. První kolekce byla představena v roce 1993 v Paříži. V roce 1987 byl také jmenován designovým ředitelem pletené řady Tricot a tuto pozici zastával až do roku 1992. Ač je známý svou odtažitostí k tradiční reklamě a marketingovým výstřelkům, spojil se v minulosti s obuvnickými značkami Converse nebo Puma. V tomto roce zaujal například reinterpretací ikonického videoklipu hudebníka Jamiroquaie.

JUNYA WATANABE

Kensai Yamamoto

Vzpomeňme si na neopakovatelné kostýmy z roku 1973 alter ega Davida Bowieho, Ziggyho Stardusta. Nestál za nimi nikdo jiný než Kansai Yamamoto. Ten se přímo vyžíval ve vytváření odvážných kusů oděvu, které nějakým způsobem připomínaly či přímo zahrnovaly tradiční japonské vzory. Jeho kostýmní počin pro tour Davida Bowieho byl jedním z nejvýraznějších, za svou od roku 1971 raketově rostoucí kariéru oblékl i další hvězdy popu, mezi nimi například Sira Eltona Johna, Lady Gaga nebo Stevieho Wondera.

Kensai Yamamoto

Kenzo Takada

Před dvěma lety zesnulý Kenzo Takada zůstane navždy v paměti jako vizionář mezinárodní módní velmoci značky Kenzo. Jeho eklektické barevné vzory plné hravého chaosu prosluly potisky s výjevy z džungle i motivy tradičních obleků kultur, které na svých častých cestách navštěvoval. V jeho kolekcích jsme mohli spatřit prvky inspirované nejrůznějšími kroji i tradičními japonskými kimony. Stal se vůbec prvním japonským návrhářem, který uspěl na pařížské módní scéně.

Do Paříže se přestěhoval v roce 1965, aby eponymní značku uvedl do mezinárodního kontextu. A podařilo se. Dnes je značka skromných začátků významným jménem na trhu módních značek. Jeho pokračovatelem byl na pozici kreativního ředitele v roce 2021 jmenován další japonský rodák, mladý designér Nigo, o kterém se hovoří jako o významném talentu generace nových návrhářů.

Kenzo Takada

Co asi přinese Blonde, nejnovější snímek o Marilyn Monroe?

elle.cz

Text: MET Museum, Culture Tip, The New York Times, Business of Fashion