Říkali jim Velká šestka: Supermodelky z 90. let zatím nikdo nenahradil

 

Říkalo se jim „Velká šestka” – Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Kate Moss, Cindy Crawford a Christy Turlington byly ikonami 90. let. U nohou jim ležel doslova celý svět. K pozdější generaci se přidala i Karolína Kurková, která se navíc stala „andílkem” Victoria's Secret. Z anonymních krásek na přehlídkovém mole se velmi rychle proměnily v celebrity, které zdobily obálky světových magazínů, zářily v televizních reklamách i hudebních klipech. Jejich tváře a dokonalé křivky se staly ideálem krásy pro celý svět. Snad každá mladá dívka se jim chtěla podobat. Za svůj vzhled a profesionalitu si účtovaly na tu dobu bezprecedentní částky. V hudebním videu George Michaela „Freedom” pronesla Linda Evangelista větu: „Nevstáváme za méně než 10 000 dolarů."   

 

 

Zrod supermodelek

Pojem „supermodelka” je neodmyslitelně spojen s návrhářem Gianni Versace. Tento italský vizionář vytvořil v 90. letech brand, který oslavoval ženský sexappeal, krásu a dokonalé křivky žen. „Pokud Armani obléká manželky, Versace obléká milenky,” říkával designér. Pro své kampaně a přehlídky si proto vybíral crème de la crème branže – Kate Moss, Carlu Bruni, Claudii Schiffer, Lindu Evangelistu, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Christy Turlington či Stephanie Seymour. V každé z nich viděl návrhář absolutní bohyni, která ztělesňovala vizi jeho značky oslavující divokou a nezkrotnou ženskou krásu.

Orgie velkoleposti

Versace si jako skvělý obchodník dobře uvědomoval, že popularitu u široké veřejnosti nezíská pouze přehlídkami, nýbrž skrze reklamní kampaně v časopisech a na billboardech – a právě do těch investoval nejvíce peněz. Svým supermodelkám dopřával luxusní hotely, dárky, cesty privátními letadly i astronomické honoráře. Budoval tím jejich věrnost své značce a zároveň zvyšoval jejich společenský status. Najímal také ty nejlepší fotografy z branže (včetně Richarda Avedona), za které jednorázově utrácel stovky tisíc dolarů. Focení pro Versace se proto říkalo „orgie velkoleposti”– právě zde se scházela ta nejvýznamnější jména, kterým návrhář nechával zcela volnou ruku. Pod jeho domem vznikly ty nejprovokativnější kampaně, které následně kopírovaly Calvin Klein, Diesel i Tom Ford. Byly plné nahoty a frivolity, ale zároveň nepůsobily vulgárně.

 

 

Miliony za jednu reklamu

Časem začaly supermodelkám nabízet vysoké částky i jiné značky, aby i ony mohly těžit z popularity tváří, po kterých toužil celý svět. Říká se, že mezi nejvyšší zaznamenané honoráře patří třímilionová smlouva Christy Turlington se značkou Calvin Klein a roční smlouva Claudie Schiffer s domem Chanel, za kterou modelka získala 15 milionů dolarů. Mezi supermodelky se řadí i Carla Bruni, Tyra Banks, Heidi Klum, Amber Valletta, Shalom Harlow, ale i děčínská rodačka Karolína Kurková, která dnes slaví své osmatřicáté narozeniny. Světovou slávu ji předpověděla sama Anna Wintour.  

 

 

Tištěný magazín

Elle cover
REKLAMA