Love me tender: Když systém rozhoduje, koho smíte milovat

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Režisérka Anna Cazenave Cambet natočila film, který svým tématem zasahuje hluboko, ale nevnucuje se. Nežádá diváky o soucit, spíš nabízí pohled na to, jak nespravedlivě dokáže fungovat patriarchální soudní systém, který stále vidí heterosexualitu jako samozřejmou normu. Clémence není provokatérka, která by chtěla queer revoluci — je to žena, která chce žít svůj život po svém, ať už jde o sexualitu, mateřství nebo vlastní identitu. Jenže když to udělá, najednou slyší, že je „nezodpovědná matka“, „špatný příklad“ a člověk, který si nezaslouží starat se o svého syna.

Mohlo by se vám líbit

KVIFF 2025 premiéra: Martina Scrinzi září v poetickém snímku Vermiglio

Ve svém druhém celovečerním hraném snímku Vermiglio se Maura Delpero — držitelka Velké ceny poroty z benátského festivalu — vrací do časů a míst dětství svého otce. Dnes večer nás čeká karlovarská premiéra tohoto intimního a zároveň epického filmu. S herečkou v hlavní roli, Martinou Scrinzi, jsme si povídali o postavě Lucie i o jejích začátcích v divadelním a filmovém světě.
elle.cz

Film přitom nikdy nesklouzává do laciného melodramatu. Nejsilnější momenty jsou tiché — jejich síla je v jemných pohledech a detailech, které říkají víc než jakýkoli monolog. Krieps tu hraje na naprosto jiné frekvenci, než mívá většina okázalých soudních dramat. Není třeba křičet, všechno jí vidíte v očích – únavu, vzdor a zlomené srdce v jednom.

Nezapomenutelná je scéna s telefonátem, kdy Clémence zjistí, že její syn dostal nový iPhone — ale číslo jí dát nemůže. Je to krátký, obyčejný dialog, který ale dokonale ilustruje, jak chladně a efektivně systém dokáže rodiče „odstřihnout“ a nesmlouvavě odstrčit na vedlejší kolej v životě vlastního dítěte. Stejně tak i moment, kdy se v koupelně ostříhá — mimo kameru, opět bez okázalých gest. Je to další krok k tomu, aby si připomněla, že svůj život drží pořád aspoň částečně ve svých rukou.

Love me tender

 

Clémence během několika let vleklého soudního sporu prochází vnitřní proměnou. Zpočátku se ještě snaží přizpůsobit a vysvětlovat svoji motivaci a chování. Později už ví, že vysvětlovat není komu — a to, co jí zbývá, je naučit se znovu být sama sebou. “Podala jsem osm stížností na to, že manžel nerespektuje moji výhru v soudním sporu. Myslím, že tahle je poslední,” říká. Není to přímočará ani snadná cesta a film ukazuje, jak tenká je hranice mezi silou a vyčerpáním, mezi svobodou a osaměním.

Vicky Krieps umí hrát skutečné ženy— se všemi chybami, pochybnostmi, touhami, ale i důstojností. Love Me Tender díky ní není o „statečné bojovnici proti systému“, ale o ženě, kterou známe možná i z vlastního okolí: matce, partnerce, která se prostě odmítá omlouvat za to, koho miluje.

Film tak funguje nejen jako subtilní kritika patriarchálních norem, ale i jako připomínka, že není třeba splňovat něčí šablony, abyste byla dost dobrá. Žít podle sebe a nevzdat se kvůli tomu svého dítěte ani vlastní identity je odvážnější než cokoli jiného. Love Me Tender si zaslouží pozornost všech žen, které někdy slyšely, že jsou „too much“ — a přesto se rozhodly být samy sebou.

Momenty z filmu Love me tender:
Zdroj článku: