Design versus gender. Rozhovor s interiérovými návrhářkami Studiopepe

STUDIOPEPE v roce 2006 v Miláně založily Arianna Lelli Mami a Chiara Di Pinto. Zaměřují se na produktový a interiérový design, styling, výzkum a experimentování s materiály. Mají za sebou spolupráce se značkami jako Agape, Alessi, Cassina, Fendi nebo Menu. 

Ve vašich projektech kladete velký důraz na feminitu. Jsou v něčem designérky lepší než designéři? 

Chiara Di Pinto: Někdy je to jednodušší, když přijde na to být otevřený a naslouchat klientům. Myslím, že ženy se dokážou více přizpůsobit a být tak trochu jako voda. Omývat přání klienta, ale nesemlít ho. Muži jsou často silné osobnosti a je pro ně obtížnější se přizpůsobit. Obzvlášť na stavbě ale mají mnohdy větší respekt. Stává se nám, že tam naše rozhodnutí lidé neustále zpochybňují a ptají se, zda je to skutečně správné a co si o tom myslí náš šéf.

Arianna Lelli Mami: Jako dvě ženy a zakladatelky společného studia se především snažíme vše propojit dohromady, ani ne tolik racionálně, ale pocitově. I proto jsme pro letošní výstavu Les Arcanistes na Salone del Mobile zvolily archetyp císařovny jako symbolu ženské síly a moci.

Les arcanistes

Hlavním tématem výstavy Les Arcanistes byly materiály a vztah k archetypům. Motiv je ale složitější, naznačíte, z čeho všeho vycházíte?

Arianna: Líbí se nám spojení mezi slovy „matter“ ve smyslu hmoty a „mother“, matka. Oba výrazy mají mnoho společného. Matka znamená začátek a kreativitu podobně jako substance, stojící na počátku všeho živého i neživého. Název Les Arcanistes pak vychází z Arcánů, což byli předchůdci dnešních chemiků, držitelé takzvaného „arcanu“, tedy tajemství například pro výrobu porcelánu, zpracování skla nebo kovu. Ti se objevují i na 21 tarotových kartách. Matka je vztahovaná k archetypu císařovny, jež se v tarotu objevuje jako symbol kreativity. Právě proto jsme se ji rozhodli dát i na naši pozvánku.

Chiara: Císařovna představuje svobodu a spolu s číslem tři reprezentuje dokonalost a tvorbu. Čím více téma studujeme, tím více zjišťujeme, že vše je navzájem propojené. 

Studiopepe

Je to téma, které vás dlouhodobě fascinuje, nebo jste si spíš chtěly jednorázově osahat jeho hranice?

Arianna: Myslím, že je to něco, co skutečně milujeme. Studie archetypů je velmi úzce propojená s designem, jelikož designéři se často zajímají o materiál jako takový a jeho symbolický význam. To jsou dvě klíčová témata, jak pro náš proces, tak kreativitu obecně. Je to nikdy nekončící cesta neustálého objevování a nalézání příběhů, kontextů a vzájemných propojení související s psychologií, filozofií, chemií a řadou dalších oborů. Fascinují nás sdílené vědomosti opředené tajemstvím, ležící v samém základu kultur. Je to velmi zajímavý, až antropologický přístup.

Chiara: Když přemýšlíte o archetypech, jako jsou matka, otec nebo zlo, jsou to pojmy společné všem kulturám, ať už se bavíme o Jižní Americe, Číně, nebo Japonsku, zakotvené ve společném kolektivním nevědomí. Do podtitulu výstavy jsme pak daly „Future is un/written“, protože nechceme o budoucnosti říkat něco obecného a vizionářského. Každý z nás může být císařovnou svého osudu, je to jen na nás, abychom se ptali na správné otázky a vzali osud do vlastních rukou. Odpovědi už leží uvnitř nás, je třeba je jen odhalit položením správných otázek. Otázka je odpověď.

Studiopepe

Vaše instalace byla velmi ucelená, působila jako asociace na jedno téma – jak se vám ho daří prosazovat u různých značek?

Arianna: Když jsme navrhovaly produkty pro Ceramicu Bardelli, Baxter nebo Tacchini, nepřemýšlely jsme nad nimi jako nad jedním celkem. Musím ale přiznat, že od minulého roku nás fascinují skulpturální formy a materiály se zajímavými taktilními kvalitami, jež do tohoto konceptu perfektně zapadají. 

Jaký máte vztah k barvám? Vaší práci propojují měkké odstíny, ale rozbíjí ji i kontrastní žlutá nebo neony.

Arianna: Milujeme barvy, ale nemáme rády silné odstíny, násilné, agresivně spojované. Mnohem více jsme si oblíbily jemnější barvy s hlubšími odstíny. Každý rok si s barvami různě pohráváme – letos jsou velmi světlé a klidné hlavně na křeslech se zářivými kontrasty v okolí.

Studiopepe

Zaujalo mě vaše komplexní uvažování o designu – krásně to v instalaci Les Arcanistes vonělo, infuzovaná voda chutnala skvěle, a navíc koncept dotvářeli performeři. Je interaktivnost a posouvání na další úroveň něco, co ve vaší práci teď hodně rezonuje?

Chiara: Rozhodně ano. V instalacích by mělo jít především o návštěvníky a jejich pohyb v prostoru. Nejenže se mohou na věci dívat, ale vyzkoušejí je i na vlastní kůži, mohou je použít, posadit se, popovídat si, odpočinout si v hektickém prostředí veletrhu. Tanečník tady zdůrazňoval propojování kultur starověkého tance, japonského oděvu, zaměřoval se hodně na emoce, v laboratoři jste zase mohli ochutnat skutečný list s infuzovanou rosou… V designu nám nejde jen o hezké věci a interiéry, ale snažíme se jeho vnímání posouvat stále dále. Je pro nás extrémně důležité ukázat, co všechno naše studio zaštiťuje – od konceptu a produktů přes grafickou identitu až po celý interiér. 

Studiopepe

Editorial na téma „This must be the place“ vytvořilo Studiopepe pro ELLE Decoration Italia.

Co je první věc, na niž se na začátku každého projektu soustředíte? Čím začínáte? 

Arianna: Někdy proces nastartuje zajímavý tvar, který se nám líbí, nebo materiál, pak přidáváme ergonometrii, komfort, použití, účel. Tady je důležitý hlavně vztah s výrobcem, prototypování a jejich postoj k němu, technikám a inovacím.

Radši se specializujete na něco, co máte osvědčené, že vám jde, nebo máte rády nové výzvy?

Arianna: Milujeme především práci s materiály. Nezáleží nám ani tak na tom, jestli děláme židli, nebo stůl, ale na materiálu a řemeslnících. Jsou to právě jejich schopnosti a techniky, které vám dokážou vnuknout zajímavé řešení problému. Rády navštěvujeme továrny a setkáváme se s reálnými lidmi, kteří v nich pracují. Je to nesmírně inspirativní.  

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rozhovor poprvé vyšel v časopise ELLE Decoration JARO 2019.
připravila a rozhovor vedla: Eva Slunečková, foto: Giuseppe Dinnella, Andrea Ferrari a archiv Studiopepe

Podobné články vám už příště neujdou s předplatným ELLE Decoration – teď ho pořídíte v akci s poštovným ZDARMA na odkaze zde

EBC promo