STUDIOPEPE v roce 2006 v Miláně založily Arianna Lelli Mami a Chiara Di Pinto. Zaměřují se na produktový a interiérový design, styling, výzkum a experimentování s materiály. Mají za sebou spolupráce se značkami jako Agape, Alessi, Cassina, Fendi nebo Menu.
Ve vašich projektech kladete velký důraz na feminitu. Jsou v něčem designérky lepší než designéři?
Chiara Di Pinto: Někdy je to jednodušší, když přijde na to být otevřený a naslouchat klientům. Myslím, že ženy se dokážou více přizpůsobit a být tak trochu jako voda. Omývat přání klienta, ale nesemlít ho. Muži jsou často silné osobnosti a je pro ně obtížnější se přizpůsobit. Obzvlášť na stavbě ale mají mnohdy větší respekt. Stává se nám, že tam naše rozhodnutí lidé neustále zpochybňují a ptají se, zda je to skutečně správné a co si o tom myslí náš šéf.
Arianna Lelli Mami: Jako dvě ženy a zakladatelky společného studia se především snažíme vše propojit dohromady, ani ne tolik racionálně, ale pocitově. I proto jsme pro letošní výstavu Les Arcanistes na Salone del Mobile zvolily archetyp císařovny jako symbolu ženské síly a moci.
![Les arcanistes Les arcanistes](/sites/default/files/public/styles/content_lg/public/2019-11/lesarcanistes.jpg?itok=TXRD3gZL)
Hlavním tématem výstavy Les Arcanistes byly materiály a vztah k archetypům. Motiv je ale složitější, naznačíte, z čeho všeho vycházíte?
Arianna: Líbí se nám spojení mezi slovy „matter“ ve smyslu hmoty a „mother“, matka. Oba výrazy mají mnoho společného. Matka znamená začátek a kreativitu podobně jako substance, stojící na počátku všeho živého i neživého. Název Les Arcanistes pak vychází z Arcánů, což byli předchůdci dnešních chemiků, držitelé takzvaného „arcanu“, tedy tajemství například pro výrobu porcelánu, zpracování skla nebo kovu. Ti se objevují i na 21 tarotových kartách. Matka je vztahovaná k archetypu císařovny, jež se v tarotu objevuje jako symbol kreativity. Právě proto jsme se ji rozhodli dát i na naši pozvánku.
Chiara: Císařovna představuje svobodu a spolu s číslem tři reprezentuje dokonalost a tvorbu. Čím více téma studujeme, tím více zjišťujeme, že vše je navzájem propojené.
![Studiopepe Studiopepe](/sites/default/files/public/styles/content_lg/public/2019-11/snimekobrazovky2019-11-25v144445.png?itok=sTwlN998)
Je to téma, které vás dlouhodobě fascinuje, nebo jste si spíš chtěly jednorázově osahat jeho hranice?
Arianna: Myslím, že je to něco, co skutečně milujeme. Studie archetypů je velmi úzce propojená s designem, jelikož designéři se často zajímají o materiál jako takový a jeho symbolický význam. To jsou dvě klíčová témata, jak pro náš proces, tak kreativitu obecně. Je to nikdy nekončící cesta neustálého objevování a nalézání příběhů, kontextů a vzájemných propojení související s psychologií, filozofií, chemií a řadou dalších oborů. Fascinují nás sdílené vědomosti opředené tajemstvím, ležící v samém základu kultur. Je to velmi zajímavý, až antropologický přístup.
Chiara: Když přemýšlíte o archetypech, jako jsou matka, otec nebo zlo, jsou to pojmy společné všem kulturám, ať už se bavíme o Jižní Americe, Číně, nebo Japonsku, zakotvené ve společném kolektivním nevědomí. Do podtitulu výstavy jsme pak daly „Future is un/written“, protože nechceme o budoucnosti říkat něco obecného a vizionářského. Každý z nás může být císařovnou svého osudu, je to jen na nás, abychom se ptali na správné otázky a vzali osud do vlastních rukou. Odpovědi už leží uvnitř nás, je třeba je jen odhalit položením správných otázek. Otázka je odpověď.
![Studiopepe Studiopepe](/sites/default/files/public/styles/content_lg/public/2019-11/dsc2483.jpg?itok=scSjBGER)
Vaše instalace byla velmi ucelená, působila jako asociace na jedno téma – jak se vám ho daří prosazovat u různých značek?
Arianna: Když jsme navrhovaly produkty pro Ceramicu Bardelli, Baxter nebo Tacchini, nepřemýšlely jsme nad nimi jako nad jedním celkem. Musím ale přiznat, že od minulého roku nás fascinují skulpturální formy a materiály se zajímavými taktilními kvalitami, jež do tohoto konceptu perfektně zapadají.
Jaký máte vztah k barvám? Vaší práci propojují měkké odstíny, ale rozbíjí ji i kontrastní žlutá nebo neony.
Arianna: Milujeme barvy, ale nemáme rády silné odstíny, násilné, agresivně spojované. Mnohem více jsme si oblíbily jemnější barvy s hlubšími odstíny. Každý rok si s barvami různě pohráváme – letos jsou velmi světlé a klidné hlavně na křeslech se zářivými kontrasty v okolí.
![Studiopepe Studiopepe](/sites/default/files/public/styles/content_lg/public/2019-11/snimekobrazovky2019-11-25v144542.png?itok=T5kaHpTW)
Zaujalo mě vaše komplexní uvažování o designu – krásně to v instalaci Les Arcanistes vonělo, infuzovaná voda chutnala skvěle, a navíc koncept dotvářeli performeři. Je interaktivnost a posouvání na další úroveň něco, co ve vaší práci teď hodně rezonuje?
Chiara: Rozhodně ano. V instalacích by mělo jít především o návštěvníky a jejich pohyb v prostoru. Nejenže se mohou na věci dívat, ale vyzkoušejí je i na vlastní kůži, mohou je použít, posadit se, popovídat si, odpočinout si v hektickém prostředí veletrhu. Tanečník tady zdůrazňoval propojování kultur starověkého tance, japonského oděvu, zaměřoval se hodně na emoce, v laboratoři jste zase mohli ochutnat skutečný list s infuzovanou rosou… V designu nám nejde jen o hezké věci a interiéry, ale snažíme se jeho vnímání posouvat stále dále. Je pro nás extrémně důležité ukázat, co všechno naše studio zaštiťuje – od konceptu a produktů přes grafickou identitu až po celý interiér.
![Studiopepe Studiopepe](/sites/default/files/public/styles/content_lg/public/2019-11/cstudiopepeph-federicocedroneelledecoritaliathismustbetheplace02.jpg?itok=4OHujLnJ)
Editorial na téma „This must be the place“ vytvořilo Studiopepe pro ELLE Decoration Italia.
Co je první věc, na niž se na začátku každého projektu soustředíte? Čím začínáte?
Arianna: Někdy proces nastartuje zajímavý tvar, který se nám líbí, nebo materiál, pak přidáváme ergonometrii, komfort, použití, účel. Tady je důležitý hlavně vztah s výrobcem, prototypování a jejich postoj k němu, technikám a inovacím.
Radši se specializujete na něco, co máte osvědčené, že vám jde, nebo máte rády nové výzvy?
Arianna: Milujeme především práci s materiály. Nezáleží nám ani tak na tom, jestli děláme židli, nebo stůl, ale na materiálu a řemeslnících. Jsou to právě jejich schopnosti a techniky, které vám dokážou vnuknout zajímavé řešení problému. Rády navštěvujeme továrny a setkáváme se s reálnými lidmi, kteří v nich pracují. Je to nesmírně inspirativní.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozhovor poprvé vyšel v časopise ELLE Decoration JARO 2019.
připravila a rozhovor vedla: Eva Slunečková, foto: Giuseppe Dinnella, Andrea Ferrari a archiv Studiopepe
Podobné články vám už příště neujdou s předplatným ELLE Decoration – teď ho pořídíte v akci s poštovným ZDARMA na odkaze zde!