Umělecké galerie online aneb jak nakupovat umění na internetu?

 

KDO?

Prvním důležitým aspektem při surfování na internetu za účelem výběru umění je samotný web; tedy stránka galerie nebo platforma, která prodává umění. Vědět, kdo nám obraz prodává, je ale většinou klíčovým vodítkem k tomu, abychom učinili rozumný nákup. E-shopy jsou totiž zaplaveny množstvím jakéhosi umění, které v mnoha případech není založené na kvalitě, jako spíše o nasycení nezkušených zákazníků. Pokud hledáme kvalitní umění, měli bychom se v první řadě vyhnout například platformám s tučnou nabídkou všeho možného, které často fungují na bázi ebay – kdokoliv si může založit profil, říkat si malíř a prodávat své výtvory. V popředí tak nestojí kurátor, který umělce pečlivě vybírá.

JAK?

Profesionální galerie nikdy netřídí svá díla jako „zboží“, ale prezentují umělce kurátorským zpracováním ve výstavě. Pokud na webu spatříme slovo „výstavy“ nebo „virtuální výstava“, jsme na dobré cestě. Spolehlivé galerie totiž své výstavy prezentují online pomocí virtuálních místností a poskytují k nim doprovodný materiál – kurátorský text, videa, informace o každém díle a umělci. Už skutečnost, že je umělec zastoupen galerií, která mu pořádá výstavu, sama o sobě přidává na hodnotě jeho práce a pomáhá mu budovat kariéru, čímž pádem utvrzuje i hodnotu vaší koupě.

 

EDUART EXPERIENCE

 

PROČ?

Pro nováčky je přístup a prezentace online galerie často příznivější v tom, že při návštěvě a komunikaci s galerií se nemusí bát klasického stigmatu jako například, že budou souzeni na základě vzhledu nebo znalosti umění. Dokonce i přístup k cenám je transparentní. Začínající sběratel si může v pohodlí domova vše prostudovat i porovnat ceny. Dalším znakem kvalitní galerie na webu je kategorie „poradenství neboli art advisory“. To znamená, že galerista má nejen odborné „oko“ na to, co je dobré, ale má také zkušenosti s tím, jak trh funguje, a může nám poradit jak s investicemi, tak s otázkami ohledně interiéru a samozřejmě logistiky.

 

Pro nováčky je přístup a prezentace online galerie často příznivější v tom, že při návštěvě a komunikaci s galerií se nemusí bát klasického stigmatu jako například, že budou souzeni na základě vzhledu nebo znalosti umění.

 

KDE?

Při návštěvě online galerie či výstavy doporučuji navštívit sekci „umělci“. Každý umělec, kterého galerie zastupuje, by měl mít svůj profil, který sdílí důležité informace jako například životopis, historie výstav, projektů a další zajímavosti, které bychom o autorech měli vědět. Čím více rozmanitých jmen vidíme, tím více umělců z různých zemí galerie zastupuje. Toto je ukazatelem, že galerie působí mezinárodně, umožňuje nám nahlédnout do celého světa a rozšiřuje nám obzory. Lidé se přesto často uchylují k nákupu toho, co nabízí tuzemský trh, protože si myslí, že k ničemu jinému nemají přístup. Přitom na globálním trhu máme tolik zajímavého, rozmanitého umění. Už nezáleží na tom, kde žijeme; v jakémkoliv městě či zemi máme díky virtuálním galeriím přístup k tvorbě z celého světa a můžeme si ji jedním kliknutím pořídit.

text: Adéla Šmejkalová