Markéto, vy sama jste jako chameleon. Se svým vzhledem si neustále hrajete a měníte ho – kde berete inspiraci?
Neinspiruji se vyloženě žádnou konkrétní osobou. Změna vzhledu a zejména vlasů mě prostě baví. Baví mě poddat se danému umělci, ať už je to kadeřník nebo make-up artist. Každý vás vidí a ztvární jinak. Někdo vás vidí jemnou, jiný jako dračici, někdo zvýrazní to, druhý ono. Moje výhoda je asi to, že jim dávám naprostou volnost.
Je trend v líčení, který se vám vyloženě nelíbí a přála byste si, aby na něj české ženy zapomněly?
Určitě výrazné konturování. Je to vždy vidět, vypadá to nepřirozeně, násilně. A taky obočí vykreslené podle šablony. Ženy tak působí všechny stejně jako přes kopírák. Obočí je přitom nejdůležitější část v obličeji, udává náš výraz a tady ty instagramové techniky, které diktují jeden tvar pro všechny, jsou za mě horor.
A je naopak něco, co by všechny Češky měly zahrnout do své beauty rutiny?
Hydrataci pleti. Na našich kurzech, ať už profesionálních či osobních, vidíme obrovské procento dnešních žen, mladších i starších, jejichž pleť je vysušená, není dostatečně hydratovaná, protože nepoužívají vhodnou skincare. Pokud není pleť v kondici, make-up to nezachrání.
Váš institut líčení funguje už 15 let. Jak se za tu dobu změnila situace na poli beauty?
Výrazně. Pamatuji si na dobu, kdy klienti ani neznali označení makeup artist, jen klasické „vizážista/ka“. Dnes, a to hlavně díky sociálním sítím, je povědomí o této branži a celkově make-upu obrovské. Roste zájem o produkty, ženy se o sebe starají a drží krok s trendy. Už se málokdy stane, že byste viděla ženy se špatným odstínem make-upu. Celkově péče o sebe sama obrovsky narostla, možná někdy až moc.
Jak se pozná opravdu dobrý make-up artista?
Úspěšný make-up artist je taková kombinace všeho. Tedy nejen člověk, který má estetické cítění a perfektně zvládnutou techniku líčení. Ale zároveň musí mít i obchodnického ducha a uvědomovat si, že pro kariéru nestačí jen „hezky nanášet stíny“. Musí se umět prodat, dobře nastavit cenu, být pokorný, pracovitý, zpočátku připravený i spoustu věcí dělat zdarma, aby získal zkušenosti, portfolia a kontakty. A tento start, který je samozřejmě těžký, není pro ty, kteří chtějí všechno hned.
Ne každý se ale make-upem uživí.
To sice ne, ale na make-upu je úžasné to, že lze skloubit s čímkoliv dalším. Se studiem, s prací. Nemusím být 100% make-up artist, mohu mít svoji práci v kanceláři a líčení se věnovat o víkendech nebo ho mít jako koníček. Oblíbená je vizážistika i pro nastávající maminky. Často si dělají kurzy během těhotenství. To je chytrý tah, protože si během mateřských povinností mohou přivydělat a přijít i na jiné myšlenky. Navíc, upřímně řečeno, 100% kariéra make-up artistky stejně není pro každého. Je potřeba „mít koule“, štěstí na kontakty a příležitosti a být opravdu pracovitý.
Vaši studenti skončí kurz a co pak? Za pár dnů kurzu, jakkoli je intenzivní, se přeci nikdo dobrým vizážistou nestane.
Nejlepší školou je praxe a tu našim studentům poskytujeme ve velké míře. Každý student má po kurzu možnost jít na tzv. tréninky zdarma. Tedy pod dohledem lektora trénovat, co zrovna potřebuje – např. linky, kouřovky atd. Dále dle dovedností a připravenosti mu nabízíme další pracovní příležitosti. Na začátku kariéry je také dobré nastoupit pod nějakou beauty značku, tedy nechat se zaměstnat v parfumerii nebo v obchodě s dekorativní kosmetikou a pak se pomalu rozvíjet dále. A poslední důležitou věcí je být aktivní na sociálních sítích. Skrze ně si make-up artisté nejlépe budují kariéru.
A co když se nechci vizážistikou živit, ale chci se umět jenom bezchybně namalovat?
To jde samozřejmě taky. Máme lekce, kde se lektorka 4 hodiny věnuje jen jednomu člověku. Téma kurzu je většinou denní a večerní líčení, ale lze se zaměřit na cokoliv. Termín se přizpůsobuje klientům. Ti si navíc mohou přinést svá vlastní líčidla, my se jim na ně podíváme, uděláme tzv. čistku a učíme je líčit se přesně s těmi produkty, které jsou pro ně vhodné.
Jaký je největší úspěch, kterého vaši studenti dosáhli?
Já upřímně za úspěch považuji i nějakou malou svatbu, kterou absolvent zvládne. Naším cílem je nejen poskytovat vzdělání, ale zajišťovat i pracovní zakázky a když mi volá studentka, že nalíčila svou první klientku na ples a ta je nadšená, jsem na ni obrovsky hrdá a šťastná. Takže za úspěch považuji i drobnosti. Ale z velkých společenských akcí, které s naším týmem líčíme a kterých si nesmírně vážím, jsou například Český Lev, Filmový Festival Karlovy Vary, Designblok a další.
Zdroj: autorský rozhovor