Jsou niche parfémy ještě niche, když je používají všichni?

Zdaleka nejznámějšími niche brandy jsou luxusní a exkluzivní značky jako Frederic Malle, Le Labo, Maison Francis Kurkdjian nebo Byredo. Ačkoli jim říkáme „niche“, každá z nich vydala již desítky různých vůní a nyní jsou součástí velkých nadnárodních značek. Zprvu sice patřily k průkopníkům, pak se ale spojily ve větší společnosti, aby pokračovaly v růstu. Můžeme je stále nazývat niche záležitostí, nebo je to pro velké koncerny pohodlný způsob, jak získat přístup do segmentu lidí s vytříbeným vkusem? Výše zmíněné značky nám přinesly parfémy jako je Portrait of a Lady nebo Santal 33, ale pokud „niche“ znamená, že jsou pouze pro omezené publikum, pak tyto vůně pravděpodobně již dávno minuly tento status.

Nevídaný úspěch niche parfémů nezůstal bez povšimnutí designérských značek. Reagovaly tím, že představily exkluzivnější řady ke svým oblíbeným artiklům, jako jsou Armani Privé či Dior Collection Privée, aby se také pokusily zaplnit mezeru na trhu. Tyto řady jsou dražší a nelze je sehnat v každé parfumerii, někdy dokonce jen v obchodech samotné značky. Jsou však vskutku niche?

Vzestup segmentu niche parfémů reflektuje i československá scéna, jejíž podhoubí je dostatečně úrodné pro to, aby se zde urodilo hned několik značek, které jsou nové, jiné a neotřelé. Ne každá z nich je vyloženě niche záležitostí, ale svým způsobem do této kategorie spadá, chceme-li škatulkovat. Kterým značkám věnovat svou pozornost?

 

KINTSUGI

Pojí je dlouholeté přátelství a požitkářská vášeň pro všechno, co stimuluje smysly, a tak se rozhodli přijít na trh s objektem zhmotňujícím vše zmíněné. Unikátní parfémy, které Martin Švach a Daniel Nikolov vytvářejí, v sobě snoubí nejkvalitnější přírodní esenciální oleje s jasným původem a parfumérské molekuly od zavedených výrobců, kteří mají více než stoletou historii. Pod křídly Kintsugi tak doposud vzniklo 5 parfémů – Luna, Santal, Deus, Kaigan a Carnal. Na pomoc při tvorbě některých z nich si povolali na české scéně již zavedenou Kateřinu Šantrochovou. Jak sami tvůrci uvádějí, parfémy jsou vyvíjeny jako genderově neutrální, ale zároveň sofistikovaně tak, aby povznesly k hlubšímu propojení těla a duše.

 

PIGMENTARIUM

Vůně vedené tlukotem našich srdcí vytvářejí niterní svět, takový, který mluví svou vlastní poezií a přivádí mysl do stavu extáze," říká kreativní duo Tomáš Ric a Jakub Hiermann, které netřeba dlouze představovat. Když si před lety společně uvědomili, že jejich snem je komunikovat se světem prostřednictvím vůní, byl to celé jen začátek dlouhé cesty, ze které nevedou odbočky k aktuálním trendům. Vše směřuje k cíli vytvořit nadčasové parfémy, jejichž vůně omámí každého, koho potkáte. Díky komplexnosti jednotlivých složek a jejich vysoké koncentraci budete samotnou vůni objevovat několik hodin a možná i dnů. Po celou dobu se totiž její podoba vyvíjí a mění. Zajímavé na značce pánů Hiermanna a Rice je to, že pro inspiraci si chodí do světa umění a designu, přiznávají se také, že jsou uchváceni historií. Obdivujeme velikány moderny Adolfa Loose, Mies van der Roha, Františka Drtikola nebo Karla Čapka. Vzdáváme jim hold naší tvorbou. V kampaních jsou jejich domy, křesla, stinné linie i skryté odkazy." A my připouštíme, že atmosféra starých časů a lásky ke krásnu je ve světě obklopujícím Pigmentarium více než hmatatelná.

 

PÁR

Obuta v barevných teniskách přichází značka PÁR se sérií objektů, mezi které zařazuje i dva unikátní parfémy. Dala jim jméno Negroni a Kodama, a stejně tak jako značka samotná balancují i vůně mezi městem a přírodou. Zatímco Negroni omámí zemitými, hořko-sladkými tóny vetyveru a pomeranče a připomene energii večera v pulzujícím velkoměstě, lidská setkání i západ slunce kdesi na útesu, Kodama s tajemnou kombinací muskové vůně, oudu, citrusů a soli nás přenese do svěžího rána ve starodávném lese ve vzdálené ostrovní zemi. Není tajemstvím, že se tvůrci inspirovali svými oblíbenými místy a jejich parfémy jsou tak teleportem do živého Milána a tajuplného Japonska. „Více než vůně jednotlivých esencí nám klíčem k jejich kombinaci byla atmosféra, kterou jsme chtěli vystihnout, jakási vizuální představa konkrétního momentu nebo zážitku na určitém místě,“ říká jeden ze zakladatelů značky PÁR Jan Kloss. Důraz je kladen i na flakon – sám o sobě je objektem hodným vystavení v interiéru, oku lahodíc svou siluetou, kterou vytvořil designér Jakub Pollág, který stojí za zeitgeist.limited. Vzhled flakonu je definován množstvím parfémované vody uvnitř a jejím barevným odstínem.

 

ORACULUM

„Nenoste parfém, staňte se jím! Buďte vůní, kterou nosíte,“ říká Renata Muchová a přichází s unikátními parfémy založenými na olejové bázi. Tyto jemné vůně neukryjete ve flakonu s rozprašovačem, nýbrž v kapesním balení s roll-on uzávěrem. Nabádá nositele, aby se plně ponořili do světa vůní, který znamená posun vědomí a plnější prožívání přítomného okamžiku. Spoléhá se při tom na symfonii dřevitých tónů, jasmínu a vnilky, experimentuje i s neobvyklými esencemi, které vytváří parfémové celky ukrývající se pod jmény Principist, Royalist, Hedonist, Sensualist nebo Confidist. A pokud rozhodování není vaše silná stránka, můžete je objevit všechny najednou v discovery setu.

 

SCENT ROCHE

Než SCENT ROCHE založila, studovala Kateřina Šantrochová hudební skladbu. Hudba je hodně abstraktní a nehmotná, což má podle ní s vůněmi společné, přirovnává k ní i proces tvorby parfému. Skládá tón za tónem a dohromady nově vzniklá kompozice musí dávat smysl. „Věřím tomu, že když je parfém stvořený z přírodních esencí, které vyrostly na sluníčku, tak to prostor zlepší a dá mu to nový rozměr a vyšší kvalitu,“ nechala se slyšet v rozhovoru pro ELLE. Intenzivně se zabývá výrobou a mícháním vonných esencí na míru, v tvorbě uplatňuje smysl pro harmonickou kompozici vysokých, středních a nízkých tónů vybraných složek, které odráží osobitý charakter a touhy svého nositele. Sezení u SCENT ROCHE tak vede ke vzniku unikátního parfému zrcadlícího svého nositele, správně vybrané esence mají také ve svém celku významný aromaterapeutický účinek. Svou vonnou symfonii můžete poté uchovat ve flakonu z dílny české designérky Elišky Monsportové.

 

PERFUMED PRAGUE

Vonné studio v centru Prahy vás zve do světa vůní. Pár stojící za značkou Perfumed Prague čerpá znalosti ze svých studií umění parfemářství ve Francii, inspiruje se konceptem známým ze světových metropolí a upravuje jej do vlastní podoby. Perfumed Prague staví na méně známých vůních a jejich neotřelých kombinacích, které si můžete pod dohledem vytříbených nosů namíchat i sami v rámci hodinu trvajícího workshopu. Portfolio však není omezeno jen na parfémy, objevíte zde i sójové svíčky, interiérové vůně či vonné vosky.

Tištěný magazín

Elle cover
REKLAMA