Letošní vánoční nákupy nebudou jako dříve...

 

Společnost Adobe zveřejnila svou roční předpověď týkající se online nákupů. Jedná se o nejkomplexnější zprávu svého druhu, která je založena na analýze bilionu návštěv webových e-shopů a globální transakcí ve více než 100 zemích světa. Je jasné, že online shopping zažívá obrovský boom a jeho podíl na celkovém maloobchodu stále roste. Pouze ve Spojených státech se očekává, že na internetu utratí Američané 910 miliard dolarů. Jedná se o nárust o 10 % oproti předešlému roku, což se může zdát málo, avšak když se zamyslíme nad tím, že mezi lety 2019 a 2020 byl tento vzestup 33 % kvůli pandemii, je to raketový skok. Podle Taylora Schreinera, ředitele Adobe Digital Insights, je to v podstatě ekvivalent dvou normálních let růstu. A nakupující se nechystají do obchodů ani letos - zkrátka zlenivěly. Možná si maximálně fyzicky vyzvednou své zboží...  

Mezi další zajímavá zjištění studie patří i fakt, že lidé stále více využívají služby “kupte nyní a zaplaťte později” jako jsou Afterpay či Klarna. Nejčastěji pak při pořizování oblečení. Klesá také relevance “svátků” jako jsou Black Friday či Cyber Monday. Ty jsou postaveny na akcích v kamenných prodejnách, vzpomeňte si na ta jatka, která vždy v obchodech vyvolávaly, a co se týče online světa, už tak populární nejsou. E-shopy jsou zvyklé na to, že musí bojovat s konkurencí celoročně, a proto jsou slevy průběžné. Také se samozřejmě obávají množství objednávek, které by mohly přijít, a které by nestačily zpracovávat. A můžeme také polemizovat o množství naskladněných výrobků.  

Problémy s dodavatelským řetězcem jsou větší než kdy dříve. Schreiner uvádí, že společnost Adobe zaznamenala čtyřikrát až pětkrát více informací “tato položka není na skladu” než dříve. Vyprodané jsou především stránky nabízející oblečení a techniku. Tento fenomén je bohužel rozšířen po celém světě.  

Očekává se také, že “prázdninové” slevy budou klesat. Ačkoliv akce tohoto typu na internetu jistě najdete, již nebudou tak atraktivní jako dříve. Obchodníci si tak budou chtít kompenzovat ztráty, které plynou od nespolehlivých dodavatelů a samozřejmě můžeme vinit i velkou inflaci. Podtrženo sečteno: Vánoční nákupy mohou být letos více frustrující než jindy. Velké množství zboží může být vyprodané, dražší a bude i díky velké poptávce trvat déle, než vám budou výrobky doručeny... proto se obrňte notnou dávkou trpělivosti a nakupujte s dostatečným předstihem. A to především, pokud chcete pořídit pod stromeček něco velmi specifického. Tyto svátky bude jistě platit: kdo zaváhá, nemá.  

Tištěný magazín

Elle cover
REKLAMA