Runway report: Quiet D-Drama u Diora

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Do you dare?

Často se od nových kreativních ředitelů očekává, že značku přepíší nebo se vymezí předešlým érám. Jonathan Anderson se ale vydal jiným směrem: včera v Paříži během Paris Fashion Week otevřel svou první Dior dámskou Ready To Wear kolekci retrospektivním filmem Adama Curtise. Místo aby předchozí stránky Dior knihy vytrhl či vymazal, rozhodl se navázat vlastním pokračováním s úctou k historii. Sestříhané záběry tak diváky provázely érami kreativních ředitelů – od Johna Galliana, Rafa Simonse až po Mariu Graziu Chiuri. Video bylo Andersonovým způsobem, jak propojit všechny kapitoly Dioru do jednoho příběhu a uvést celou show do kontextu. 

Mohlo by se vám líbit

Jonathan Anderson pro Dior 2025: Co přinese nové kreativní vedení

Když včera Dior oznámil, že Jonathan Anderson převezme kreativní vedení také dámských kolekcí, nebylo to pro většinu módního světa žádné velké překvapení. Přesto se jedná o historický moment: poprvé od dob samotného Christiana Diora bude značka řízena jedním kreativním ředitelem napříč pánskou, dámskou i haute couture kolekcí. Anderson představí svou první pánskou kolekci Dior Men Summer 2026 už 27. června v Paříži. Na jeho debut v dámské ready-to-wear si budeme muset počkat do října.
elle.cz

Pro každého něco

Obecně to je způsob, kterým je Jonathan zvyklý pracovat. Už u Loewe si vybudoval pověst vizionáře schopného propojovat literaturu, konceptuální myšlení i pop. Sám uvedl, že se kolekce zabývá dvěma napětími, která jsou vlastní Dioru i dnešní době – balancuje tak mezi dressing-up a každodenní realitou. Na mole se tento kontrast projevil naplno: realita v podobě džín, overalu a mini sukní stála proti princeznovské zdobenosti, mašlím a krajkám. A právě z několika rozdílných světů je možné cítit určitou neukotvenost a absenci jasnějšího směru, na který jsme u Dioru zvyklí.

Dior SS26

 

Anderson v rámci kolekce kombinoval zúžené bar jackets s oversized topy, denimové mini sukně s krinolínami a elegantní šaty s oversized mašlemi. Některé modely odkazovaly na Christianův „New Look“ z roku 1947, jiné evokovaly jeho předchůdce – od Galliana po Chiuri – ale vždy s Andersonovým osobitým podpisem.

Mnohé modely nabízely hravé literární a vizuální narážky. Krinolíny, šikmé pásy, capes i volné topy ukazovaly jeho schopnost propojovat divadlo, literaturu a módu do jedné soudržné vize. Silným leitmotivem přehlídky byly klobouky od Stephena Jonese – trojrohý pirátský styl, připomínající estetiku Galliana i Ann Demeulemeester. Hned první look – bílé šaty s dvěma propojenými mašlemi předpověděly Andersonovu schopnost kombinovat historické reference s jeho charakteristickým moderním pojetím.

Dior SS26

 

In details

Kladný ohlas dostala obuv. Za tou stojí designérka Nina Christen, Andersonova dlouholetá spolupracovnice. I zde je cítit výrazný rukopis z Loewe, který ale respektuje Dior estetiku – hnědé a černé kožené lodičky, aplikace s mašlí, veliké květinové prvky, atypické mokasíny či lodičky s pírky. Boty byly nápadité, ale zároveň nositelné, a doplňovaly Andersonovu vizi quiet drama – balancování mezi extravagancí a elegancí.

Kolekce tak nastavuje ambiciózní tón pro budoucí sezóny – ukazuje, že Dior pod Andersonem nebude ignorovat minulost ani dramaticky měnit estetiku módního domu - pod jeho vedením se Dior nejspíše dočká reinterpretace s nadhledem a vizí. Uvidíme, zda se příště ono "quiet drama“ s tichým přívlastkem promění ve větší, výraznější statement. Zatím Anderson dokázal spíše nastínit svou vizi, než ji plně realizovat - bude velmi zajímavé sledovat další vývoj v nadcházejících sezónách.

Dior Spring-Summer RTW 2026:
Mohlo by se vám líbit

Demna debutuje u Gucci a odhaluje pravé charaktery milánské smetánky

Rozlité víno, křik a panika. “It’s a chaos!” Vidíme zdvižený prst s červenou manikúrou. Společnost nás učí, že se mu máme vyhýbat. Za vzorný sešit ve škole dostaneme pochvalnou nálepku, v práci je smysl pro řád cennou vlastností. Co kdybychom ale nad chaosem přemýšleli jinak? Roky se kritikou na Gucci kolekce nešetřilo - příliš usedlé, příliš konzervativní, příliš předvídatelné. Něco tomu chybělo…možná to byl chaos a Demna.
elle.cz
Zdroj článku: