Pohodlné Birkenstocks a jejich aféry s módními návrháři

 

 

Není pochyb o tom, že nám důvěrně známá obuvnická značka Birkenstock je na vzestupu. Na vrchol módního Olympu má možná ještě daleko, ale cestu si dláždí spolupracemi, které si ušila na míru svým potřebám a touhám onoho vrcholu dosáhnout. Staví tak na svých pevných stavebních kamenech – německá značka obuvi, známá pro svou korkovou podrážku a minimalistickou estetiku, si vytvořila jméno jako výrobce obuvi, která je odolná, všestranná a ergonomická. Její sandálky byly oblíbené díky své ortopedické podpoře mezi vojáky ve 2. světové válce díky jejich ortopedické podpoře, ale až na začátku 90. let to byla trendsetterka Kate Moss, která byla viděna v milovaných sandálech Arizona a uspíšila jejich cestu k vrcholu. I díky ní boty Birkenstock překonaly šatníky našich otců a vstoupily do sféry cool módních artiklů.

Možná vzestup této značky urychlila i pandemie, za které se apetit spotřebitelů posunul směrem k co nejvyššímu pohodlí – podle globální aplikace pro fashion nakupování Lyst se například na jaře roku 2020 počet vyhledávání značky Birkenstock zvýšil o 225 %. Ale možná je to právě díky spolupracím s návrháři, kterými značka rozehrává hru vysoké módy s větší vážností než kdy dříve. Není to totiž tak dávno, kdy vedle klasické hlavní linie značky vznikl i dceřinný brand Birkenstock 1774, který je koncipován jako výkladní skříň speciálních projektů. Jeho globální hub v Paříži například funguje jako inkubátor pro rozvoj inovací a nových partnerství, aby předvedl jedinečnou spolupráci Birkenstock s nejbrilantnějšími vizionáři módního světa.

 

 

Spolupráce jako klíč k úspěchu

Výrobce obuvi již dříve uveřejnil kolekce, které vznikly ve spolupráci s konceptuálním návrhářem Rickem Owensem, oděvní značkou Valentino či například s magazíny Monocle nebo O32c. Od roku 2020 se pod střechou kreativního hubu uskutečnilo více než sedm pozoruhodných módních spoluprací Birkenstock s labely jako Proenza Schouler, Jil Sander, Toogood a Stüssy.

Rick Owens přetransformoval svou temnou estetiku do vlastní verze sandálů Birkenstock Arizona vyvážením přirozeného vzhledu korkové podrážky reflexními stříbrnými pásky. Poté Jack McCollough a Lazaro Hernandez, návrháři stojící za newyorskou značkou Proenza Schouler,přepracovali charakteristické sandály Arizona a Milano současným způsobem a spojili v nich funkčnost se stylovou dívčí estetikou. Přezky byly nahrazeny zapínáním na suchý zip, švy zaměněny za zářivé kontrastní prošívání a zemité barvy, na které jsme si všichni zvykli, byly vyměněny za uhlazené monochromatické tóny. A na konci minulého roku Dior učinil sandály Birkenstock klíčovým prvkem zimní pánské show Dior 2022/2023, jejichž jasným highlightem je model zdobený květinami. Ten přesně vystihuje to, co Dior označuje jako nový symbol jeho afinity k přírodě.

 

 

Kvalitní zpracování a minimalistický design

Pro další spolupráci Birkenstock povolal typ kreativních inovátorů z řad prestižní školy Central Saint Martins. Studenti designu dostali za úkol reinterpretovat emblematické styly Birkenstock moderním způsobem, a tak vytáhli ze svého kreativního arzenálu a 250 let starého archivu značky to nejlepší. Vytvořili tak zbrusu novou kolekci sandálů, zahrnující pět futuristických siluet ukotvených v typickém komfortu.

Velkému ohlasu módních minimalistů se pak těšilo spojení s Jil Sander. Kolekce je ztělesněním pohodlí, které se nachází v luxusním řemeslném zpracování a minimalistickém designu. Kreativní ředitelé Jil Sander Luke a Lucie Meierovi ve spolupráci s týmem Birkenstock chtěli toto partnerství využít jako způsob, jak pokračovat v autentické přitažlivosti, díky níž se Jil Sander stal známým. Kromě přepracování klasických siluet Arizony, Milána a Berlína z tohoto partnerství vznikl nový tvar Velan.

Nejnovějším přírůstkem je spojenectví s obuvníkem Manolem Blahnikem. Ať už preferujete pohodlí, nebo honosnost a opulenci, v této kolekci můžete okusit obojí. Samet, zdobené spony a blyštivé skleněné drahokamy, kolekce bot spojuje vysokou módu, luxus a kreativní vkus s kvalitou, funkcí a pohodlím. Druhý drop má být uveden na trh v červnu tohoto roku. Kolekce obsahuje šest párů bot za cenu pohybující se mezi 680 a 810 dolary.

 

 

Opravdu chceme utratit nájem za pár pantoflí?

Nicméně nabízí se otázka, zda jsou boty Birkenstock součástí vysoké módy, nebo zkrátka jen symboly šatníku našeho táty? My říkáme: obojí. Četné spolupráce ukazují, že i když tyto pantofle zaujímají své čestné místo v botníku pravděpodobně všech členů rodiny, mohou být zároveň záležitostí vysokých estetických kvalit. Pokud však nechcete utratit měsíční nájem za jeden pár pantoflí, zůstaňte letos v létě u starých dobrých Birkenstocks a pořiďte si jednu z ikonických siluet. Říká se, že Birkenstock se na své cestě na vrchol módního Olympu budou ještě dlouho ubírat tím správným směrem.

 

 

Zdroj: Hypebeast, The Cut, ELLE, Editorialist, Birkenstock 1774

REKLAMA