Módní vzestupy a pády Marca Jacobse

 

Jacobsův pozdní, leč hvězdný vstup na módní scénu

Ač se Jacobs pro kariéru návrháře nepochybně narodil, svou cestu započal až v roce 1981 na půdě Parsons School of Design, poté, co absolvoval newyorskou High School of Art and Design. Hned po promoci, ve věku pouhých jedenadvaceti let, navrhl svou první kolekci pro značku Sketchbook pro Reubena Thomase. Ve stejném roce s jednatelem společnosti Robertem Duffym založil Duffy Designs Inc. a začal navrhovat pod svou vlastní značkou, díky čemuž se stal nejmladším návrhářem, který vyhrál Perry Ellis Award for New Fashion Talent. Reflektory na něj od té doby svítit nepřestaly a stal se ostře sledovaným talentem své generace.

Následně v roce 1988 byl jmenován viceprezidentem designu dámského oblečení v Perry Ellis, kde získal mezinárodní uznání za svou grunge kolekci Marc Jacobs Grunge Collection. Tato kolekce z roku 1992, inspirovaná nastupující grunge scénou, obsahovala na tu dobu neortodoxní kombinace, pro které Jacobse kritici milovali, společnost, v níž působil, se mu však přesvědčit nepodařilo. Jeho pracovní poměr u Perryho Ellise byl okamžitě ukončen.

Šlo o rozhodnutí, o kterém se mnozí profesionálové v oboru domnívali, že bylo výsledkem jeho radikálního odklonu od tradičně čisté image značky. Ještě toho roku založil Jacobs s finanční podporou svých bývalých šéfů a s dlouholetým obchodním partnerem Robertem Duffym vlastní společnost. Znovu spustil značku Marc Jacobs a v roce 1994 jako znovuzrozený s velkým úspěchem debutoval s řadou pánského oblečení.

 

STEVEN MEISEL, NAOMI CAMPBELL, MARC JACOBS
Info ikona

 

Jacobsovo excentrické pojetí Louise Vuittona

V roce 1997 Jacobs otevřel první ze svých butiků. Ve stejnou chvíli však nastupuje i do role kreativního ředitele módního domu Louis Vuitton, aby pomohl značce vdechnout novou vizi hodnou nového milénia. Za léta působení na tomto nelehkém postu se mu podařilo značku francouzského původu rozšířit globálně. Jeho první konfekční řada spatřila světlo světa v roce 1998 a společně s dalšími z prvních přehlídek pod křídly módního domu se nesla v duchu nositelné elegance a umírněnosti. Že jsou tyto přívlastky na míle vzdálené od Jacobsova grunge období? Jistě. Ale velká show a návrat do dob módního rivalství na sebe nenechaly dlouho čekat.

Od poloviny roku 2000 Jacobs přešel od minimalismu k přepychovému bohatství a inspiroval se různými desetiletími módy. Byla to pravděpodobně jeho nejpamátnější éra pod křídly Louis Vuitton. Začal tehdy spolupracovat i s dalšími designéry té doby a dal tak vzniknout některým z nejznámějších a nejpamátnějších artiklů módního domu. V roce 2001 byl například monogram LV přepracován do graffiti umělcem Stephenem Sprousem. Model Graffiti Speedy vypadal, jako kdyby byl posprejovaný názvem společnosti. Něco, co se na první pohled nemusí zdát býti přitažlivé, se okamžitě ukázalo jako nevídaně úspěšné.

V roce 2003 pak Jacobs spolupracoval s japonským umělcem Takashi Murakamim na produkci jedné z nejoblíbenějších kolekcí domu, Eye Love Monogram Collection. Tradiční hnědou barvu zdobenou monogramem vystřídala divoká barevná paleta s pop-artovými prvky. Kousky z této kolekce tehdy nosila každá IT-girl počátku milénia. Byla tak populární, že butiky opustila až v roce 2015, dva roky po nástupu Nicolase Ghesquièra, který Jacobse na pracovním postu vystřídal.

 

LOUIS VUITTON
Info ikona

 

Během svých šestnácti let u Louis Vuitton se Jacobsovi podařilo identifikovat hlas domu a přilákat současné ženy do butiků. Dokázal přetvořit francouzského výrobce kufrů v plnohodnotný módní dům globálního měřítka. Takový, který rezonuje s mladším publikem a sebevědomě hledí do budoucnosti.

Jacobsem po vlastní ose

Na počátku nového milénia Jacobs globálně rozšířil svou značku a uvedl na trh cenově dostupnější řadu sportovního oblečení Marc by Marc Jacobs. Ten rok lidu představil i svou značku make-upu, linii Marc Jacobs Beauty, o čtyři roky později pak přišel s řadou dětského oblečení, Little Marc Jacobs. Věřil svému brandu natolik, že na sklonku roku 2013 odstoupil z pozice kreativního ředitele Louis Vuitton, aby se mohl plně soustředit na svou vlastní linii. Nakolik je to pravda, můžeme jen polemizovat – šířily se totiž zvěsti, že dům se potýkal s jeho nevyzpytatelným chováním ovlivněným divokými večírky a drogami. Jeho vlastní módní impérium se navzdory širokému záběru potýkalo s mnohými vzestupy a pády. V roce 2015 byl populární Marc by Marc Jacobs uzavřen.

 

 

Zdroj: Britannica, WLD.com

REKLAMA